söndag 11 augusti 2019

Skyltsöndag nr 119 - Alan Ford

När jag visade er bokmärket i fredags så visade jag er faktiskt inte allt från den fullsmockade lilla serietidningsbutiken i Belgrad där mannen min köpte sin barndoms seriefavorit: Alan Ford. Så här kommer resten!


Knjižara Alan Ford vilket betyder bokhandel Alan Ford.


Fönstren är på utsidan igensatta med klassiska seriefigurer som Modesty Blaise och Lucky Luke, seriefigurer kända även i Sverige. Jag gillar collaget!


Även insidan av dörren är plats för fler skyltningar: en klassisk Alan Ford samt en modernare skapelse: en poster för filmen Deadpool 2.


Samma bild som jag visade i fredags, den knökfyllda butiken! Första gången vi besökte var det som sagt en hel del människor där, sonen och jag stod utanför och väntade efter att snabbt ha tittat runt och upplevt butiken. Andra gången var det så mycket människor både inne och utanför att vi inte ens försökte gå in. Det visade sig att det var lite kalas på gång, ägaren fyllde 70 år och de hade ställt upp tallrikar med lite korv på tidningshögarna och de drack öl ur flaskor. De bad om ursäkt för detta men jag tycker det var roligt! Väldigt gemytligt!

En sådan där tidning, ca 120 sidor, kostar ca 260 dinarer
(flytta kommat ett steg åt vänster blir det i kronor, två steg i euro).

Förresten, mannen min påpekade att figuren på fredagens bokmärke inte alls var Alan Ford vilket han ju hade rätt i. För så här ser Alan Ford ut! Där är han, i egen hög person på de första två numren som kom ut 1969 och de trycks fortfarande.


Med åren har det kommit nya tecknare, det brukar ju bli så. I dag samarbetar Dario Perucca och Omar Pistolato vid skapandet av bilderna. Så här ser omslagen till magasinen ut i dag.

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

13 kommentarer:

  1. Så trevligt med en hel butik full med serietidningar. wow säger jag.

    SvaraRadera
  2. Testar! Verkar var något fel-

    SvaraRadera
  3. Tar om det! Har skrivit flera kommentarer som bara försvann när jag läste och kommenterade ditt inlägg på "din blogg adress". Nu, gick jag in via en kommentar du skrivit här hos mig.
    Kul skyltning och roligt med denna butik. Har nu lärt mig att Alan Ford finns. Och collaget tyckte jag också om. Både Modesty Blaise och Lucky Luke känner jag till även om jag inte är bevandrad bland serierna. Roligt med ett besök i och utanför butiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det där råkade jag ju också ut för! Jag skrev och det vara försvann, skitirriterande! Annette, kommenterade samma sak nyligen. Jag skrev om det i ett inlägg här:
      https://solsomsol.blogspot.com/2019/03/kommentaren-som-bara-vagrar.html

      Hoppas det löser sig för jag vill gärna få dina kommentarer.

      Jo, man brukar ju känna igen namnen på seriefigurerna även om man inte läst själva serien.

      Radera
  4. WOW! Vilket bidrag till Skyltsöndag. Med tanke på att jag inte ens visste att det fanns en Alan Ford i torsdags så är jag nu "fullärd";-)
    Butiken verkar vara en guldgruva och ägaren en sann entusiast. Trodde nästan att ägaren var en äldre herre, en eldsjäl helt enkelt. Det fick jag ju nu bekräftad, när du skrev att han fyllde 70 år. Butiken verkar vara hans liv, och jag hoppas att han har barn med samma intresse som kan ta över när han går i pension.

    Ett toppen och färgglatt bidrag till Skyltsöndag! Tusen tack för det och länken:-)

    PS. Gillade de gamla handritade omslagen bättre en de nya som troligen är skapade i Illustrator, men himla kul att Alan fortfarande "is going strong". DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är så att ägaren inte jobbar där så mycket längre för mannen min blev hjälpt av sinnebilden av en nörd! Så himla härligt! Han var väldigt trevlig och hjälpsam. Moster berättade att de även hade en vanlig bokaffär men den fick de tyvärr slå igen.

      Radera
  5. Snyggt skyltat! Kul med gamla serietidningar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med gamla serier! Precis som böcker man kan gärna läsa om dem!

      Radera
  6. Härlig skyltning! Kul att ni snubblade över ägarens 70-årskalas, men synd att ni inte kom in och kunde fira med honom :-)

    Åh vad härligt med en valuta som är lätt att hålla koll på! I Ungern fick vi utöva lite hjärngympa häromsistens. Varför kan inte alla (inklusive Sverige) ha euro? Eller nån annan gemensam valuta. Jobbigt att räkna om ju! Ja, ja. Ett i-landsproblem. Om man nu inte orkar räkna så kan man ju stanna hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt OK, vi var på väg till en restaurang i ösregnet så vi var nöjda ändå!

      Jamen visst är det bra där. Alltså det stämmer ju inte helt men på ett ungefär. 100 RSD = 0,85 EUR = 9,12 SEK om jag kollar i dag.

      Radera
    2. Jomen om det åtminstone nästan-stämmer så är det ju jättebra! Jag brukar sen runda av det hela på ett sånt vis att det blir billigare. Det känns bäst så :-D

      Radera