söndag 25 augusti 2019

Skyltsöndag nr 121 - Utmed vägen i Serbien

Här kommer de sista Skyltsöndagsbidragen från vår resa till Serbien. Kanske inte världens lustigaste men det är i alla fall skyltar!


På vägen till marknaden vid mannen mins moster går man förbi de som inte har tillstånd att sälja inne på marknaden, de som försöker kränga saker till förbipasserande eller de som väntar på bussen. Ville man kunde man köpa skyltar om att det var parkeringsförbud, att bilen kommer att bogseras bort. En vanlig skylt här i Spanien men den där är på serbiska så det kändes inte som något jag ville köpa.


Den här skylten är ju lite fascinerande att hitta i Belgrad. Det står nämligen på kinesiska! Det bor många kineser här. Siffrorna är lite konstiga då det tydligen finns drygt 1300 kineser registrerade i Serbien och drygt 200 har arbetstillstånd. I verkligheten bor det tusentals kineser i Serbien och de flesta kring Belgrad. Det finns ett "China Town", Blok 70, i Novi Beograd, Nya Belgrad. Där ska man tydligen kunna hitta "allt" att köpa.

Om du undrar över vad det står på den vackert röda skylten så informerar de om att det är en byggarbetsplats och att man inte får gå in där. Fast så mycket som byggdes såg jag just inte ...


Hade sonen velat så hade han kunnat träna lite judo. Nu ville han inte det, han har ju sommarlov! Då ska man slappa, anser han.


Hur man skojar till en tråkig betongklump mitt i vägen. Eller mellan körfälten, i alla fall. Mitt i vägen hade ju varit livsfarligt.


Det här, det är en skola i Zemun. Undrar om de hade tillstånd till denna mural. Annars var det friskt vågat för precis mitt emot ligger polisstationen (bilen är en polisbil). Kanske var det just det som var grejen.

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

10 kommentarer:

  1. Kul med serbiska skyltar i variation. Vad gäller den kinesiska kunde jag utläsa några tecken. kan tänka mig att det mesta, plus lite itll finns att köpa på deras marknad. Det mesta av det som tillverkas i Europa och USA är ju gjort just i Kina.
    Intressant med muralen mitt emot polisstationen och kanske är det just det läget som är så speciellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kunde utläsa lite! Det kunde inte jag ...
      Misstänker också att läget måste varit lockande: på en skolvägg och mitt emot polisen. Kan det bli bättre?

      Radera
  2. Förstår nästan att säljaren som försöker kränga skyltarna i första bilden inte får vara inne på den "riktiga" marknaden.
    Att det fanns sååååå många kineser i Belgrad att man gör skyltarna även med kinesisk text var verkligen otippat. I Stockholm bor ju hur många kineser som helst, men jag har då aldrig sett skyltar med kinesisk text.
    Gatumålningarna gillar jag skarpt. Allt så är tråkigt och piffas upp med graffiti uppskattas:-)

    Vilken toppen skyltning! Tusen tack för den och länkarna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sägs att Milosevic åkte till Kina och lockade till sig 50000 kineser. Om det stämmer eller ej ...? Svenskarna åkte ju på 60-talet till Jugoslavien och lockade till sig jugoslaver till Sverige så det är ju inte ohört. :)

      Radera
  3. Vilken rolig - men totalt obegriplig - skyltning! Nåja, symbolerna med stoppförbud och bortbogsering klarade jag ut trots allt. Jag skulle nog ha köpt en - kan vara bra att ha :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, undrar var man skulle sätta upp den skylten. Skulle ju nästan vara kul att rama in och sätta vid soffan. Eller kanske ännu bättre vid respektive dator!

      Äsch! Vilken miss! Nästa gång ...

      Radera
  4. Kul med en serbisk skyltsöndag!
    Inte lätt att läsa det inte!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte lätt att läsa, särskilt när då skriver på kyrilliska! Än värre på kinesiska!

      Radera