tisdag 18 september 2018

Restaurante Kathmandu II

Vi är lite dåliga på att prova på nya kök men när svärmor var här så lät vi oss ledsagas av henne: hon ville äta indisk mat.


Jag undersökte vilka indiska restauranger som finns i vår närhet och hittade Kathmandu II som får strålande betyg: 5 av 5, 9 av 10 osv och rankas som en av de bästa restaurangerna i Benalmádena oavsett kök. Det lät ju lovande!

Vi hade turen att hitta en parkeringsplats bara några meter ifrån. Att denna parkeringsplats även ligger nära stranden utan att vi vetat om dess existens - vilken lycka! Nu vet vi det när vi får lusta att bada i havet.


Som de första gästerna tidigt på kvällen slog vi oss ned ute vid bord klädda med dukar av tyg. Att de inte täcktes över av en pappersduk är väldigt ovanligt och kändes lyxigt. Dessutom så var det tygservetter! Mannen min lyfte servetten till näsan - precis som jag också gjorde - och snusade:
- Luktar gott!! Undrar vilket tvättmedel de använder!?

Tänk att en så enkel sak som en duk och servett i tyg kan få en välvilligt inställd, lite enkel lyx!

Den trevlige indiske mannen kom och frågade oss vad vi ville dricka och sedan dukade han fram en korg med hårda tunna bröd och fyra olika såser att doppa dem i - helt kostnadsfritt! Det där är annars något man ska vara vaksam över när de ställer fram bröd: det kan kosta massor i slutänden! (Vi betalade nyligen över 10 € för ett nybakat (?) litet bröd och lite sås att doppa brödet i.)

Som de jungfrur vi var vad gäller indisk mat fick vi fråga oss fram lite vad som i menyn var vad och han svarade vänligt och ledsagade oss. Till slut hade vi bestämt oss:


Svärmor som älskar het mat beställde fal hot-hot (av möjliga hot-hot-hot) med King's Prawns.

 
Mannen min och sonen beställde Sizzling Chicken Tikka med medium respektive mild sås.

 

Jag som inte är en älskare av för stark mat beställde mild biriyani Chicken Tikka.

Dessutom beställde vi in två olika sorters naan (bröd med vitlök och chili samt vitlök och ost) och två ristallrikar (ångkokt och stekt med ägg).

Allt var så gott! Jag orkade hälften av mitt, det blev några sizzlande kycklingbitar och halva mängden ris och sås kvar. Vi bad så klart om doggie-bag och det åt sonen och jag upp till lunch dagen efter.

I Spanien är det ingen som ser konstigt på en om man ber om att få med sig maten hem. Vi har ju trots allt betalat för den och dessutom så är det en komplimang till restaurangen: maten är så god fast vi är proppmätta men vill ju inte kasta!

Gillar att de har "sorterat upp" kvittot!

När vi alla var väldigt mätta och oerhört belåtna bad vi om notan. Vilken överraskning! 62 €, det blir ju knappt 15 € per person!


Ska man verkligen försöka hitta något att gnälla på så är det att mannen som kom och tog betalt var mindre charmerande (inte otrevlig men inte alls lika trevlig som den förste mannen) samt att restaurangen ligger lite "off". Mannen min och jag njöt av en vacker och dimhöljd bergsutsikt och djup grönska i den fuktiga luften (om vi lyfte blicken och tittade förbi parkeringen och hotellen) men svärmor och sonen tittade rakt in i väggen till restaurangen. Dessutom var mannen min tveksam till om hans sås verkligen var medium för den var så attans stark. Men han blandade den med den milda (en del stark och 11 delar mild) och då var den helt OK.

Men vi var ju inte där för utsikten och styrkan fixade sig, svärmor som älskar starkt och hett var nöjd. Maten var helt underbart god!


Innan vi gick norpade jag åt mig en folder med deras meny, den finns även på deras hemsida.


De har även så man kan ta med sig maten och till vår lycka har de numer även hemleverans! Kanske blir det indiskt nästa gång istället för den klassiska pizzan?

Spontana kommentarer
Sonen: Inte vad jag förväntade mig! Vill äta igen!
Mannen min: Vi måste tillbaka hit!
Jag: Gu så gott! Hur lagar man till det här?
Tyvärr har svärmor åkt så jag kan inte fråga henne men hon verkade nöjd.

14 kommentarer:

  1. Så bra att din svärmor kommer på bbesäk då och då, för då har ni chansen att lära känna alla "restaurangpärlor" i närheten.

    Indisk mat är betydligt mera hälsosam än pizza, och vi äter ofta hos den lokala indiern. Alla "Sizzlars" med mild sås är gudomliga. Nästa gång testa en med scampi eller "langostinos". Även Balti- och KARAHI rätterna är höjdare. Kollade menyn och det är ungefär samma urval som här hemma. Det är bara stavningen som skiljer;-)
    Korma rätterna är tråkiga, så dom kan du skippa.
    Ser att de även erbjuder mat från Nepal. Det har jag faktiskt bara ätit i Helsingfors, å även den maten var himla god.
    Vad gäller Naan (här stavas det Nan) så föredrar vi "naturell", men det är ju smaksak såklart.
    Het indisk mat räddar livet på en när det är kallt här hemma:-)
    Att laga indisk mat själv kostar ju nästan mera än det smakar - i Spanien alltså.

    PS. Doggie-bags har faktiskt blivit vanliga här också. Ingen höjer på ögonbrynen längre. Speciellt inte på restauranger som ofta lever på "Take away". Å asiatiska restauranger gör ofta det här hemma. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla tipsen, scampi går dock helt bort, en av de få saker jag inte vill ha på min mattallrik.

      I Sverige har jag sett brödet stavas både nan och naan, faktiskt. Man kan tydligen även kalla det för noon. Men naan är det som används mest och det som kommer upp som förslag om man skriver nan recept i Google till exempel.

      Radera
  2. Visst blir man glad av en sån restaurangupplevelse. Och vilket bra alternativ till pizzan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid bra med alternativ! Men ibland är en pizza ändå svårslagen, särskilt om det är det man är sugen på.

      Radera
  3. Jag älskar indisk mat och att ha möjlighet till hemleverans... Det låter nästan lite "farligt" ;-)
    Att ta med doggybags, det gör vi ofta här. Jag tror nog att restaurangerna tar det som en komplimang :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske det! Satt just och tänkte att man kan ju alltid beställa varmrätten, riset har jag ju sedan hemma ...

      Som kock borde jag ju ta åt mig om folk aldrig åt upp och aldrig tog med det hem. Och jag tycker det är jättedumt att slänga mat!

      Radera
    2. ... sedan hemma ska vara redan hemma ...

      Radera
    3. "Riset hade jag sedan redan hemma" skulle ju också gå bra :-D

      Radera
  4. Sist jag åt indiskt var portionerna groteskt stora. Inte läge för doggie bag heller, vi bodde på hotell ... Trist att slänga mat. Men den hetaste varianten klarar jag inte! Tygservetter, däremot, DET klarar jag. Manglade ett gäng tidigare i dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi frågade om att ta med maten så frågade han faktiskt om vi bodde här eller inte.

      Det är härligt med tygservetter, men man använder dem lite försiktigt.

      Radera
  5. Indisk mat äter jag gärna, liksom all asiatisk mat. Extra roligt att ni tyckte om det eftersom detta med indisk mat var tämligen nytt för er. Vad gäller styrkan så är den inte alltid anpassad till våra västerländska smaker men nu löste det sig ju bra för er ändå. Efter våra år i Asien har vi kommit att gilla stark mat. Men inte alltför "het."
    Säkert kommer ni tillbaka hit. Och det var ju maten och matupplevelsen som kändes viktig. Säkert kommer ni tillbaka. Otroligt prisvärt också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han frågade för varje rätt vilken styrka vi ville ha. Sonen och jag mild, mannen min mellan och svärmor starkt. Men hon valde faktiskt mittstyrka på sin rätt för där var den lägsta styrkan het.

      Ja, vi kommer att gå tillbaka!

      Radera
  6. Gôtt att hitta små guldkorn till restauranger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Det gäller att att tillvara på dem.

      Radera