onsdag 24 maj 2017

Rondell nr 23 - Glorieta Arco Íris

Den här rondellen är en av dem som vi dagligen körde förbi när vi bodde i radhuset. Då var den bara en "vanlig" Solkust-rondell med palmer och annan vacker växtlighet.


Sedan flyttade vi då till villan i Arroyo de la Miel och nu kör vi nästan alltid motorvägen när vi ska fram och tillbaka till Svenska skolan i Fuengirola. Men någon gång emellanåt blir ändå valet att åka nedre vägen, väg N-340, utmed Medelhavet.

Plötsligt en dag så såg vi att denna rondell hade fått en massa färggranna stolpar nedstuckna i marken. Eller hade de suttit där hela tiden?

Nä ... Det tror jag inte ... tror jag.


Nä, de har inte suttit där hela tiden: den 6 juli 2016 hade de nyinvigning med Fuengirolas borgmästare Ana Mula av den numer uppstolpade rondellen. Med var även Sandra Guijas, ordförande i föreningen El Arco Íris de la Costa del Sol.

Men varför dessa stolpar i alla regnbågens färger?


Jo, stolparna ska vara en hyllning till respekt, mångfald och frihet. Någonstans kring rondellen ska det även finnas en plakett (som jag inte såg fast jag faktiskt tittade efter en) med texten "La glorieta Arco Íris representa a la igualdad y la diversidad para la humanidad, con independencia de su identidad de género u orientación sexual" översatt till "Regnbågsrondellen representerar jämlikhet och mångfald för mänskligheten, oavsett könsidentitet eller sexuell läggning."

För att vara en hyllning till sexuellt likaberättigande så måste jag säga att Fuengirola kommun lyckades nog lite bättre med sin rondell än vad Arroyo de la Miel gjorde med sin.

Det är svårt att ta fotografier kl 9 på morgonen, det blir så svårt med ljuset.
Men här blev det rätt läckert med skuggorna!

Fast själv trodde jag faktiskt att rondellens utförande hade något att göra med den aktivitetsplats för småbarn som ligger alldeles intill. Det ser ju ut som stora kritor nedstoppade i jorden.


Vill du själv se den? Då kan du åka hit:
Korsning: Avenida Torreblanca/Calle Torreblanca del Sol
Ort: Torreblanca, Fuengirola
Provins: Málaga, Andalusien, Spanien
Google Maps hjälper dig till rätta.


Det här är min lilla serie med cirkulationsplatser jag har kört förbi eller genom i först och främst Spanien. Vill du ser fler vackra, roliga, konstnärliga eller helt enkelt bara udda rondeller? Klicka då på etikett Rondeller. Planen är att publicera en ny varje onsdag.

12 kommentarer:

  1. Tycker rondellen är hur läcker som helst. Den går inte att jämföra med tråkrondellen i Arroyo de la Miel. Dessutom giller jag tanken bakom de färgglada "stolparna" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den är rätt ball men hmmmm ... Undrar hur det blivit om de grupperat pelarna lite mer.

      Förresten, sök på bilder med orden peatones arco iris så ska du få se!

      Radera
  2. En jättehäftig och ovanlig rondell med ett gott budskap. Och att det ser ut som färgkritor som är nedstoppade i marken gör ju absolut ingenting. Glad blir man av att se den och kanske också genom att ta ett extra varv i den. Ska titta efter den nästa gång jag kommer till Fuengirola.
    Bilden med skuggorna är verkligen läcker. Ljuset är fint fångat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får lite lust att gå och vässa de där stolparna och skriva dit Crayola!

      Radera
  3. Svar: WOW!!! Love it!!!! Än en gång föreslår jag att Stockholms och framförallt Täbys stadsarkitekter gör en tjänsteresa - eller fler - för att hitta coola idéer. WOW alltså!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänkte att du skulle gilla det ... :)

      Radera
  4. Jämlikhet och mångfald kan uttryckas på många sätt.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar kritorna - rondellen blev mycket intressantare med den.
    N-340 brukar vi också köra ibland, men oftast bara fram till Ikea i Murcia.

    Nyfiken som jag är så blev jag tvungen att googla på det där med "peatones arco". Har bara sett ett sånt övergångsställe, och blev mycket fascinerat och glad av att se det. Det var i Mérida:

    https://amacasa.wordpress.com/2015/07/07/regnbagsfarger/

    :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, intressant var ett bra ordval! Snyggare tycker jag inte men allt behöver inte vara snyggt, ibland är det bättre med intressant!

      Radera
  6. Gillar sättet att visa upp att man är för jämlikhet. Det gjordes sig bättre i rondellen med dessa färgglada stolpar. Tänk så lite som behövs att få det där lilla extra. Det finns ju så många fina rondellersom har ett syfte. Sverige har ett och annat att lära sig att pryda rondeller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nog har Sverige lite att lära och ta efter. Men det finns faktiskt många fina rondeller i Sverige också. I alla fall några.

      Radera