tisdag 20 mars 2018

Nya gröna kort - akt 2

Kom på att jag glömt bort att publicera detta som jag skrev för över en månad sedan! Akt 1 är här och nej, det kom ju inga poliser där på torsdagen. Missförstod jag eller ville de bara skrämmas, tro? Sätta lite fart på oss?

Här kommer i alla fall fortsättningen, och det här hände där i mitten av februari:

Så var det dags att ta sig till polisen för att boka tid så att vi sedan ska kunna åka dit en annan dag ... Jag packade ned hela Tjocka Pärmen i väskan, jag menar man kan ju ha tur och få det avklarat på en gång!

Vid det enkla skrivbordet precis vid ytterdörren satt en polis med en bunt papper framför sig. Vi berättade att vi ville boka tid för nya gröna kort och han bad om våra pass så han fick våra nationella ID-kort tillsammans med de gröna korten med fel adress. Sedan tittade han ned på sina papper och frågade om det gick bra den 26 mars.
- Va!? Finns det ingen tidigare?
- Nej.
- Finns det ingen veckan efter?
- Jag har bara för den veckan, vill ni ha för veckan efter får ni komma tillbaka nästa vecka.

Jaha, så då blir det då, den 26 mars, första måndagen i påskveckan, då när mamma och pappa är här - men det kan inte hjälpas.

Ursäkta det dåliga fotot men orken tog slut ...

Sedan fick vi ett papper med det vi måste ha med oss och att vi skulle betala 10,71 € per person.
- Betala? Nä, polisen som var hemma hos oss sa att det var gratis.
- Ja, men det är bara för spanjorer.

Jag sa inget men hela min kroppshållning och ansiktsuttryck visade nog ganska väl vad jag tyckte om spanska polisen, tycker det är på gränsen till olagligt faktiskt. Men vad hjälper väl det vad jag tycker? Inte det minsta lilla.

Så vad är det då vi behöver ha med oss? Ja, Tjocka Pärmen helt enkelt. Det är exakt samma dokumentation som de efterfrågar igen, det som de fick då när vi blev residenta. De har alltså redan all information förutom det nya padrón-papperet.
  • Ansökan, formulär EX18 (ifyllbart via dator om man öppnar i Acrobat Reader)
  • Pass eller nationellt ID-kort, giltigt, i original samt utskriven kopia
  • Padrón, utskrifterna i original
  • Personbevis för barn, översatt till spanska av auktoriserad översättare, original samt utskriven kopia
  • Kvitto på betalning, formulär 720
Jag började att titta på EX18 och hamnade på slutet på en mening som var lite intressant. Om jag förstår det rätt så ska man inte behöva ta med sig all den här dokumentationen som vi redan en gång har lämnat in utan bara behöva lista den under Annex I. Men ska man våga detta? Eller som mannen min tyckte, vi gör två varianter med den ena med lista och den andra utan, alla kopior och liknande tar vi med ändå. Utifall att.

Hmmm ... det där måste jag nog undersöka närmare.

Vi hade i alla fall en vacker soluppgång i går!

Men en sak i taget. I dag har vi tänkt att ta oss till banken och betala eftersom det är nästa vecka som vi ska dit. Tiden har rusat som alltid.

Som sagt, det kommer en akt till. Det brukar ju göra det när det gäller det byråkratiska.

8 kommentarer:

  1. Härlig spansk byråkrati bidrar alltid till underhållande inlägg på bloggen. Kanske inte lika underhållande att gång på gång utsättas för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det, huvudet på spiken! Men oftast kan man skratta åt det efteråt ...

      Radera
  2. Man blir så trött... Men, men. Det håller väl sysselsättningen uppe i alla fall? Både hos byråkraterna och för oss som måste utsätta oss för byråkratin som råder. Tjocka pärmen är alltid med vid såna tillfällen.

    Lycka till den 26:e!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mannen min tror att det blir avklarat på 30 minuter, han!

      Radera
  3. Då ser jag med spänning framemot akt 3, för den spanska byråkratin är rätt underhållande för oss läsare här i Sverige. Men att drabbas av den irl som ni avstår jag gärna ifrån, speciellt då formulär rent allmänt är röda skynken för min del. Noll talang om man säger så, men du verkar ju vara riktigt bra på det;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fasen så mycket roligare att göra blanketter än att använda dem ...

      Radera
  4. Tyvärr är det ju inget man kan göra åt saken. Bara att inordna sig, vad man själv än tycker. Och så effektivt är det ju inte. Men alla behöver ju inte vara det uppenbart.
    Ser fram emot nästa del. Men det kanske går hur smidigt som helst. Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker bara på vad det faktiskt kostar alla, flänga runt och greja! Nu har jag ju möjligheten att vara flexibel med tider men de som inte har det?

      Radera