torsdag 30 oktober 2014

En stilla bön

Vi gick i dag sent på eftermiddagen upp till poolen, placerade ut våra handdukar på solsängarna och la oss i de sista värmande och brännande strålarna.
- Öh! Vad är det där? säger jag då jag min vana trogen ser ut över staketet och den underbara utsikten. Jag reser mig upp och går försiktigt närmare en av stolparna i staketet.

Där - högst upp på pelaren, likt en scen ur någon Karate Kid-film - sitter det en bönsyrsa!


Har du någonsin sett en bönsyrsa? Jag menar då inte i en bok eller på tv, utan riktigt nära? Det är en lite märklig upplevelse. Bönsyrsan kan nämligen vrida på sitt huvud vilket är inget man tänker på annars när man tänker på myror, spindlar och bärfisar (jag tror inte att de kan det). Men detta kryp gör alltså det. Kryp och kryp, det mäter ca 10 cm ... Men i alla fall, när jag med kameraläget på mobilen i högsta hugg närmade mig denna syrsa som i eget majestät satt på staketstolpen riktad mot den nedåtgående solen så vred den på sitt huvud och följde mig med blicken.

Mycket märklig upplevelse ...

4 kommentarer:

  1. Jag har alltid trott at bönsyrsan haft något med bönor att göra och nu har jag tagit reda på att den på latin heter Mantis religiosa och att den heter så där för att den inväntar sitt byte i en ställning som om den är försjunken i bön. Det lär gå bra att mata den med kyckling mm Spännande och vackert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha ja! Så det är ditt "fel", mamma... För jag har också alltid trott att det hade med bönor att göra. Eller så är det som de säger: great minds think alike!

      På engelska heter den Praying Mantis, jag har alltid trott att det heter Preying Mantis, att den jagar sina offer.

      Två fel av två möjliga...

      Jag vet att det inte är något man gullar med, direkt. Den används tydligen i "underhållningssyfte" där de sätter två stycken emot varandra för att få en fight att slå vad om pengar på.

      Radera
    2. Jag läste nyligen att vi (mänskligheten) borde gå över till att äta insekter, gott och nyttigt enligt artikeln. Är bönsyrsan god eftersom den ber?

      Radera
    3. Säkert nyttigt men gott...? Om orsaken till bönsyrsans namn var bönor - ja då kanske den varit god.
      Om man gillar bönor... Chili con mantis?

      Radera