lördag 19 december 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 51

Denna vecka har varit lite lugnare då jag haft några extra lediga dagar. Med julgranen klädd, pepparkaksdeg ståendes i den nu glänsande rena kylen och julmusik spelandes på mobiltelefonen ställer jag fram en nydiskad skål med godis!

Lokalproducerade julstjärnor enligt märkningen

Godisbit nr 1
Plantskolebesök! Det är alltid lika njutbart att ta en sväng förbi plantskolan och bara titta. Just nu tas den största ytan upp av dessa underbara julstjärnor! De flesta är klarröda och gigantiska med priser som man som svensk bara drömmer om.

Nyduschad och ute på tork.

Nu var jag dock inte där för fler plantor utan för näring till dem jag har samt se om de hade hjälp till min julstjärna från förra året. Titta så vackert röda högblad den har nu. Tyvärr bedrar skenet lite för den är hårt drabbad av de förbannade vita flygarna. Spraya är så svårt för man kommer ju inte åt överallt så jag var på jakt efter giftpinnar att stoppa i jorden. Tyvärr hittade jag inga så jag får försöka att duscha plantan med vatten och sedan spraya med antikrypmedel med några få dagars mellanrum ett tag så får vi se om det hjälper.

Godisbit nr 2
Larvfritt! Kom på att det var länge sedan jag nämnde grannens tall med processionslarverna. Förrförra säsongen sattes det dit giftflaskor i tallen så förra året var det någon enstaka larv. I år har jag inte sett något angrepp på tallen så det är skönt! Må de inte komma tillbaka!

Godisbit nr 3
Membrillo! Jag har ju sett förpackningarna lite överallt i matbutikerna under åren men inte köpt något. Det ser inte så gott ut. Vilken miss!

Membrillo är gjort  på kvitten. Det är som en tjock slät "marmelad" som är så fast att man kan skära i skivor och är hur gott som helst till en stark ost och kex. Eller bara skära en bit när man känner sig lite sötsugen. Mannen min ratar det så klart men sonen delar min glädje över denna nya upptäckt.

 

Godisbit nr 4
Julskinka! Vad är en jul utan julskinka för en svensk? Det är faktiskt något som vi känner att vi vill ha så mannen min och jag tog en tur till Casa Nordica i Fuengirola i veckan. De har dock haft problem med leveranser så de skinkor som fanns i kyldisken var redan bokade. Men som tur var hade de några frysta så det fick det bli. Just nu ligger den rimmade skinkan i frysen så jag får väl ta fram den några dagar innan jul så den kan tina i lugn och ro innan den sedan bakas i ugnen.

Men jag måste säga att informationen på etiketten förbryllar mig något. Om jag tinar upp den den 27 december är den dålig då dagen efter? Tänk om jag väntar till efter nyår?

Godisbit nr 5
Småfniss! Som jag skrev för två veckor sedan så skulle sonen få en kallelse om ett halvår för att röntga sin rygg. I veckan kom kallelsen. Det tycker jag är så himla bra, vilken framförhållning! Men vad jag skrattade åt är tiden han har fått: klockan 11.18. Ungefär.

10 kommentarer:

  1. Även om din julstjärnabuske är angripen av vita småkryp så ser den väldigt välmående ut. Inte så många röda blad visserligen, men ändå. Är nästan avis när jag tittar på den. Hoppas dock att du duschar den utomhus och inte i duschen;-)

    Kvitten har jag aldrig ätit. Känner dock till frukten då det finns några kvittenträd i Stocksund av alla ställen. Vet inte varför Membrillo con canelo påminner mig om Jelly-O;-)
    Stort GRATTIS till den frysta julskinkan, som ju är ett måste på julbordet såklart. Här finns det knappt några "färska" till salu längre. 95 procent är färdigkokta och de är bautastora. Så i år vet jag inte om jag inte köper bara några skivor över disk. Vill ju inte äta julskinka till Påsk;-)
    Den kallelsen har verkligen framförhållning. Den är så tidigt ute att jag troligen skulle glömma den. 11:18 ungefär - hahaha:-)

    SvaraRadera
  2. Fina godisbitar och på olika sätt. Hoppas din julstjärna kan bli av med de röda flygarna. Men jag hade nog aldrig kunnat lämna utan några orkidéinköp eller annat. Finns ju så mycket och till väldigt rimliga priser.
    God framförhållning för sonens röntgen. Här får man sms någon dag innan som påminnelse. Kanske samma gäller hos er.
    Trevlig helg!
    Fint att ni fick tag i en julskinka. Men jag antar att den bör tillagas så fort som möjligt efter den tinats. Något oklar instruktion där.

    "Membrillo" köper vi ofta i Spanien och helst på platser där de själva tillverkar den. Men även i butiken. Så gott till olika starka ostar.
    Har köpt det här hemma nu till jul i Hötorgshallen.
    Skönt att pinjelarverna verkar hålla sig borta för de är verkligen en sanitär olägenhet. Ja, olägenhet i största allmänhet.

    SvaraRadera
  3. Hoppas du blir av med buset på din fina julstjärna och att dom larviga larverna håller si undan även fortsättningsvis.

    Membrillo har jag sett i affärerna och aldrig känt mig lockad av. Har aldrig köpt, men det kan tänkas att det har legat nån bit på nån av alla dom tapas jag har fått i mig genom åren :-)

    Här blir det ingen julskinka. Möjligen köper jag nån fuskskinka från Mercadona eller så.

    Haha! Ungefär 11:18? Det hade varit ännu bättre om tiden varit ungefär 11:11 :-D
    "Vårt" sjukhus Quirón skickar alltid ut påminnelse-sms några dagar innan tiden infaller. Väldigt bra om det är lång framförhållning.

    Ha en fin fjärde advent!

    SvaraRadera
  4. Ja, de här tiderna, ja. En tid som 11.18 kan man tolka som 11.18 och framåt. Sonen kommer förmodligen in innan stängning för lunch.

    Vi har ett kvittenträd i nya huset, har jag hört. Vet inte hur det ser ut. Längtar efter att flytta dit och upptäcka alla träd!

    Det blir ingen julskinka hos oss i år, varken svensk eller spansk, trots att vi nu få råka till Ikea och köpa. Både Jesús och Disa har slutat äta kött, dessutom ska vi fira med en kompis som inte heller äter kött. En hel julskinka till mig ensam blir lite mastigt. Jag har inte lagt av helt med kött, även om jag de senaste två veckorna bara har ätit kött i köttbullar en gång.

    SvaraRadera
  5. Älskar att vandra runt på Viveros, som att gå i en botanisk trädgård.
    Membrillo är gott. Har köpt det någon gång, men mest ätit det på hotellfrukostar och även andra hotellbufféer.
    Konstigt datum på skinkan. Vet att jag har beställt skinka på en svenska matbutik nära Marbella vid någon jul.
    11.18, aproximadamente, ha, ha, den var bra!
    God Jul!

    SvaraRadera
  6. Skönt att du inte har haft larvbesvär från tallen! Dessvärre är det tråkigt att din julstjärna blir attackerad. Hoppas att du kan spraya så ohyran försvinner. Membrillo har jag sett på hyllorna men inget jag har blivit frestad av tidigare. Kanske det är värt ett test. Däremot är julskinkan det viktigaste på vårt bord och inhandlades redan på IKEA för veckor sedan. Ja du visst blir man förvånad av dessa läkartider. Det har hänt oss många gånger. Dessvärre kan de långt ifrån hålla tiderna. Ha det gott <3

    SvaraRadera
  7. Hej Emma!
    Fina godbitar! Kul att du skrev om membrillo! Det var det första jag fick av Ignacio 2007...och nån färskost. Han mötte mig i Alicante en gång när jag kom med buss från flyget.. bröd med det på...
    Sen föråt jag mig på det under åren hahaha...
    Ha en bra jul, hoppas inte nya viruset tar över...
    Kram P ♥♥

    SvaraRadera
  8. Mysigt med några lediga dagar :) Härligt med klädd julgran, julmusik och pepparkakor. :)

    SvaraRadera
  9. Hoppas ni får en fin julafton idag - GOD JUL från oss båda!

    SvaraRadera
  10. Hoppas dina juldagar är fina! Dulce de membrillo är jättegott. I Argentina äter man ofta queso y dulce till efterrätt, jag har tagit med mig den vanan hem!

    SvaraRadera