lördag 30 januari 2021

Lördagsgodis 2021 vecka 3 och 4 - Va fasen!

Just nu är jag inne i en period när allt bara är "va fasen!", det blir inte alls som jag hade tänkt mig ... Därför har jag ingen lust med att ställa fram en vanlig godisskål.

Fasen nr 1
Inget Lördagsgodis! Jag gillar att skriva mina Lördagsgodis, tycker det är trevligt att se tillbaka på veckan och hitta små roligheter som kanske inte alltid är de mest uppenbara. Men det har varit lite mycket, fasen också! Och att sätta sig ned vid datorn har inte varit det jag prioriterat.

Fasen nr 2
Sjudagarsschema! Från att under sex år ha varit hemma och arbetat åt mannen min med fria tider till att bli anställd med schemalagda tider är inte så himla lätt, man är ju inte direkt 25 år längre. Men på måndag är det faktiskt ett halvår sedan jag började så grattis till mig, då blir jag tillsvidareanställd! Och grattis till företaget som har mig kvar! Men när man ser schemat och de har lagt in sju dagar på raken igen då blir jag faktiskt inte så glad. Jag blir bara trött. Tröttare.

Fasen nr 3
Annan färg! Jag köpte ju den fina vita cyklamen med stora vita blommor och en cerise mitt. Men vad fasen hände sedan? Den är ju nu nästan helt rosa! Nu gillar jag visserligen rosa blommor - enda gången färgen är accepterad för mig - men jag köpte ju en vit blomma! Det måste vara solljuset för det enda den har fått är regnvatten. Eller kan det vara det som är orsaken, för lite kalk i vattnet? Jag tror nog det är solljuset för de är vita ända tills de ploppar upp över de gröna bladen. Kanske borde ställa i skuggan? Har de helt enkelt bara blivit solbrända? Ska jag spraya lite SPF-spray på dem ....?

Fasen nr 4
Dåligt samvete! Jag har fått två så fina e-mail skickade till mig senaste tiden och inte har jag svarat dem! Fy skäms på mig! Det blir tyvärr lite så att i och med att jag jobbar hemifrån så sätter jag mig inte gärna vid datorn igen när arbetspasset är över. Men fasen, visst ska jag ta mig i kragen och svara er! Jag blir ju överlycklig när jag får meddelanden där min blogg är ursprunget.

 

Fasen nr 5
Ont i ryggen! Jag har emellanåt lite ont i ryggen, rygginsufficiens. Musklerna är inte starka och stadiga nog att bära upp min långsmala rygg, helt enkelt. Helt mitt eget fel och jag vet ju vad jag behöver göra. Det är bara det att det är ju så himla härligt att sjunka ned i fåtöljen i solen och läsa! Är vädret ingen höjdare har jag ett mysigt hörn i soffan. För att inte tala om att krypa upp i sängen och läsa innan man släcker för dagen!

I dag köpte jag i alla fall en kudde att sätta vid svanken, len och mjuk. Och så måste jag så klart tänka på att resa mig upp en stund ifrån stolen även medan jag jobbar, sträcka lite på mig. Borde göra lite ryggstärkande övningar också. Jag vet allt det där men ändå .... Fasen att det ska vara så svårt!

Fasen nr 6
Uppätna växter! Vad/vem fasen käkar upp mina växter? Tror det är en snäcka, hittade den i krukan så jag hoppas att det upphör för snäckan hamnade på annan plats, så att säga.

Fasen nr 7
Kattinvasion! Jag kom in i köket och som vanligt tittade jag ut genom köksdörren och ut. Där sitter och ligger fyra kattkavaljerer lugnt och stilla. När de ser mig så ställer de sig lite avvaktande och makligt upp och det är det ni ser på fotot. Kring hörnet till höger (bakom det solblekta parasollet) är ytterligare en kavaljer.

När ingen är och irriterar är det härligt att njuta av morgonsolen i soffan!

Så vadan denna ansamling? Jo, på Tramses kudde under soffbordet ligger honkatten. Det är den tiden på året nu ... Det är så ledsamt att se Tramses vacuum fyllas så jag går ut och jagar bort dem. Igen.

Fasen nr 8
Fallande knoppar! Den stora knoppen på min vackra kamelia föll till slut av i alla fall. Fasen också! Det finns fler knoppar på den lilla busken men jag har svårt att tro att jag ska få se någon av dem slå ut.

Fasen nr 9
Febrig pappa! Det är det största "va fasen" just nu och dit tankarna mest vänder sig. Jag hoppas att läkarna snart har koll på läget och att pappa får åka hem till mamma igen.

9 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att detta ord "fasen" finns. Jag har saknat din godisskål om lördagarna men förstår att du haft mycket med mycket.Och att börja jobba full tid med plus är ju en stor omställning från att ha disponerat din tid mer fritt.
    Att jobba sju dagar på raken är mycket och återhämtning behöver du ju. Kanske kan du ta en rask promenad en timme per dag och köra igång ett bra ryggträningsprogram. Viktigt att nu stärka buk, rygg, armar och knän.
    Väldigt trist med din pappa och jag hoppas och önskar att han snart blir bättre.
    Ha det så bra du kan.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett bra ord. Lite mjukt men ändå med viss styrka. Ja, heltid är inte att leka med, dessutom i shift viljet jag aldrig atbete med förut. Det gör det rörigare men samtidigt med möjligheter. Men sju dagar på raken är för mycket. Det ska vara ovanlugt men de har lyckats lägga intre av dessa pass under januari och februari så jag vet inte hur de tänker.

      Jag borde börja med promenader och även lite pilates. Men har svårt att komma igång, tyvärr. Måste skärpa mig, vet ju egentligen hur viktigt det är.

      Ja, jag hoppas han också fort blir bra, min lille pappsing!

      Kram!

      Radera
  2. Håller helt med din sista fundering. Hoppas innerligt att din pappa inte drabbats av C-19. Håller tummar och tår at han repar sig och får åka hem igen. Att vara inlagd på sjukhus just nu är ingen höjdare.

    Har ju saknar dina skålar på lördagar, men jag förstår att du inte hade så värst mycket positivt att bjuda på.

    Men jag får väl gratulera till tillsvidareanställningen. Omställningen från att vara en ama de casa till att jobba heltid och med sju dagars skift är ingen höjdare. Hoppas att mannen din tar sitt ansvar och står för marktjänsten. Eller så gynnar ni restaurangerna och köper hämtmat hem;-)

    Inte roligt med så många hankatter på verandan. Har för mig att de pinkar ned rejält och att det luktar väldigt illa. Svårt att få bort lukten är det också. Finns det kattskrämmor? Hoppas det.

    Önskar dig en betydligt bättre och gladare vecka nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade kollat Covid och det var negativt men ändå ligger han på den avdelningen så jag vet inte riktigt hur de tänker. De som har isolerat sig så själva sedan mars.

      Både han- och honkatter markerar revir och ofta går de omlott. Tror jag får be sonen dra ut vattenslangen och spraya lite för godare har det luktat där jag brukar sitta och läsa i solen.

      Radera
  3. Grattis till tillsvidareanställningen! När jag fick min första tjänst så skrev dom på papperet att det var en tillsvidaretjänst var vid jag sa:
    - Men? Jag trodde det var en fast anställning?
    Haha! Jag tyckte att "tillsvidare" lät som "tills vi hittar nån bättre" :-D

    Sen var det många fasen... Håller med dig om att det värsta är det om din pappa. Ser ju här ovan att det inte var C-19 i alla fall. Hoppas han kryar på sig snabbt!

    Ha det så gott det går och hoppas att det inte blir lika många "fasen" i nästa godisskål.

    SvaraRadera
  4. Vad bra att du fått en tillsvidareanställning. Även om det är ett ansträngande jobb.
    Ibland är livet va fasen, speciellt i dessa speciella coronatider. Jag tycker hoppet ibland försvinner, men snart är det tillbaka igen.
    Hoppas din pappa kryar på sig. Hälsan är viktig.
    Sköt om er!

    SvaraRadera
  5. Dags att läsa ifatt lite på bloggar, efter min bloggpaus!

    Åh, grattis till tillsvidareanställningen! Vad är det du jobbar med nu? Har missat tyvärr. Men att jobba sju dagar på raken lät ju inte så kul.

    Tråkigt med ryggont. Jag känner igen det där med att slarva med att glömma resa på sig och ändra ställning lite emellanåt.

    Skumt med blomman som blev rosa?! Haha, jag prova lite solskyddsfaktor. :D

    Hoppas verkligen din pappa kryar på sig!

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Grattis till den fasta tjänsten. Hoppas nu att din arbetsgivare kan åstadkomma ett mer humant schema framöver. Jag håller tummarna för att din pappa snart är på benen och hemma hos din mamma igen.
    Ser fram emot mya godisbitar så snart du har tid att skriva om dem.

    SvaraRadera
  7. Oj det var mycket fasen på en gång ... men grattis till anställningen, du kanske kan be att få slippa sju dagar på raken??? Sen var det både blommor och katter och dålig rygg - hoppas allt blir bättre nu när dagarna blir ljusare. För det blir de väl även hos dig.

    SvaraRadera