lördag 16 januari 2021

Lördagsgodis 2021 vecka 2

 Oj, redan lördag?! Bäst jag ställer fram en godisskål!

Godisbit nr 1
Oemotståndlig blomma! Jag har egentligen aldrig varit så förtjust i cyklamen, har alltid tyckt de ser så konstgjorda ut med de styva bladen nedanför och blommorna högt ovanför på tunna stänglar. Dessutom så dör de bara. Men så köpte jag en på Lidl första vintern här i Spanien och sedan har det blivit några till. Alla har inte överlevt sommarens värme men några har gjort det.

När jag var på Lidl och handlade i går hade de stooora plantor med blommor på 10 centimeter. Som sagt, stor planta för knappa 3 €. Jag kunde inte motstå denna med ljust, ljust rosa - nästan vita - blommor med cerise mitt. Det fanns även andra med starka färger men då blev det för mycket, särskilt i den storleken.


Det är mängder med knoppar på gång så denna kommer jag kunna få njuta av länge.

Godisbit nr 2
Levererat kuvert! Mannen min hade ytterligare ett dokument som vi innan jul var hos Notarius Publicus med för apostiljering och därefter skickade till Serbien. Kuvertet skickades med spårning och vi kunde se att det den 22 december ska ha lämnat Spanien. Sedan hände liksom ingenting. Alla gick på julledighet, var smittade eller något.

I onsdags skickade jag via Correos hemsida en förfrågan om kuvertet och när jag ändå var igång så reklamerade jag det också. Dagen efter skedde det plötsligt två noteringar och på fredagen levererades kuvertet. I tre veckor låg det alltså bara där medan de gråa håren multiplicerades på våra huvuden.

En djup lättnad var det när vi fick veta att det kommit fram! För annars hade vi nog fått gå till Notarius Publicus igen och betala ytterligare 80 € för en ny omgång.

Godisbit nr 3
Härliga ordval! Detta är egentligen ett tecken på att sonen suttit alldeles för mycket vid datorn:
- Ska du handla i dag? frågade mig sonen i går
- Ja.
- Kan du köpa frukt?
- Vilken frukt? Jag köper och ni äter inte.
- Köp äpplen.
- Ligger massor där som ni inte äter.
- Men jag gillar inte dom. Dom är gula och ... Köp såna som är ... vet inte vad det heter ... saturerade.

Jodå, Granny Smith var tillräckligt saturerad (i detta fallet en bildbehandlingsterm där man pratar om färgmättnad) och fick tummen upp av sonen.

Godisbit nr 4
Semester! Nu är den snart slut, tyvärr endast söndagen kvar. Och jag har inte gjort många knop de här dagarna. Skönt! Precis vad jag har behövt.

8 kommentarer:

  1. Roligt att du blivit förtjust i cyklamen.Och visst kan de vara fina om de blommar och knopparna slår ut. Du såg ut att ha hittat en vacker variant. Har aldrig lyckats med det. Så numer har jag bara orkidéer av olika varianter. Och de blommar så fint, länge och tålmodigt.
    Skönt att kuvertet till Serbien kom fram .
    Och så bra att du haft en skön semester. Nog så viktigt.

    SvaraRadera
  2. Cyklamen - ja jag gillar de röda bättre. Rosa är ju inte min färg direkt. Men för tre Euro - herreguuuu så billigt! Å du har ju gröna fingrar så.
    Så skönt att kuvertet kom fram till Serbien och levererades. Frågan är om de legat i Spanien eller i Serbien. För jag har hört att posten i Spanien under lågsäsong kan ta upp till tre månader att skickas...
    Skrattade gott åt det saturerade äpplet - hahaha! Håller förresten med sonen, de gula är för söta, har ingen sting och smakar ingenting heller. Granny Smith it is;-)
    Du verkar ha njutit av semestern, å nu är det ju inte så långt kvar till påsk. Med lite tur blir det kanske några semesterdagar för dig då också.

    SvaraRadera
  3. Cyklamen är fina, men jag har svårt att få dem att överleva inomhus ... men de är ganska tåliga utomhus långt in på hösten.
    Skönt besked att kuvertet kommit fram ... ett bekymmer mindre.
    semesterdagar har en tendens att gå väldigt fort - så njut av denna sista lediga dag!

    SvaraRadera
  4. Cyklamen är fina men hos oss dör dom tämligen omedelbart.

    Skönt att kuvertet kom fram till slut! Vi hade ett paket (mitt telefonfodral) som låg tre veckor i Chicago utan att nåt hände. Men när det väl kom iväg därifrån kom det fram oväntat snabbt. Vi hade nästan gett upp hoppet innan...

    Haha! Huvudsaken är ju att man förstår vad som menas ifall nu ordvalet är lite annorlunda :-D

    Ha nu en riktigt skön upploppsdag på semestern!

    SvaraRadera
  5. Fin cyklamen!. Jag köpte tre cyklamen innan jul, en är stendöd, en har blad, men inga blommor kvar, den tredje står utomhus och har både blad och blommor.
    Härligt att du haft en bra semester och tagit det lugnt, njut av idag också.
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Hoppas du vilat dig på ledigheten! Jag gillar cyklamen, men visst, efter ett tag dör de, hur man än anstränger sig ... en moster jag hade hävdade att de skulle ges kallt kaffe för att stå sig, men jag har faktiskt inte kommit mig för att testa.

    SvaraRadera
  7. Jag tror aldrig jag kycksts hålla en cyklamen vid liv. Har inte köpt nån på evigheter. Är det nån som ska lyckas då är det du.
    Skönt ned semester, hoppas du har fått nya krafter och att allt känns bättre.

    SvaraRadera
  8. Nej, jag köpte ofta Cyklam till julhelgen i Sverige men jag var glad att de höll en vecka. Annars är de fina i färgerna. Jag skickade julpaket till Sverige i början av november och alla kom fram utan problem utom ett som var till svärmor. Då fick hon avin på julafton och paketet skulle skickas tillbaka dagen efter. Hursomhelst har det hänt något men barnbarnet fick hämta paketet på posten tillslut. Slutet gott=)
    Skönt att brevet kom till Serbien tillslut.
    Ja gröna och sura Granny Smith passar mig med=) Du verkade iaf förstå vad din son menade.
    Ha det gott!!

    SvaraRadera