måndag 15 februari 2016

Inte så larvigt längre - akt 5

Jag tänkte jag skulle ta ett kort när han
sprayade, jag tog dock ett kort precis
när han böjde sig framåt så byxorna
åkte ned lite.
Då gick jag in igen med kameran.
Sååå intressant är det inte.
Det lugnade ned sig, larverna i grannens tall hade till största del förflyttat sig under mitten av januari, någon enstaka såg vi sedan sista veckan i den månaden och under februari har det varit lugnt även om de där äckliga larvnästena är kvar som tomma kråkslott. Jag hoppas de är tomma, i alla fall. Men fortfarande så kände vi ju att trädet borde tas omhand på något sätt, det skulle ju sprayas.

- Vi väntar på pengar för att betala bekämpningsmannen, svarade advokatbyråkvinnan när jag kontaktade henne i slutet av januari för att höra vad som hände egentligen. Jag hade ju äntligen köpt plast att täcka mitt lilla trädgårdsland med.

I fredags fick jag ett meddelande på WhatsApp (strålande app, "alla" använder det här i Spanien, kan varmt rekommenderas!) om att de skulle komma och spraya på måndag kl 9, dvs idag. Äntligen!

Och mycket riktigt, kl 9 kom det en man som skulle spraya. Han tittade runt lite, såg mitt land och frågade om jag hade något att täcka det med.
- Jadå! Jag har köpt plast, sa svarade jag glatt.

Sedan stod han där och funderade på hur han skulle komma åt, om han skulle spraya från grannens sida... Han gick ut till bilen och jag såg honom prata i telefon. Jag gick och började täcka mitt lilla land med plasten, ett inte alltför lätt jobb i den blåst som satte igång igår. Och då menar jag takpannebortryckande blåst!

Efter en timme (!) kom han tillbaka med spraydunken på ryggen som en ryggsäck och mask för munnen. Han klättrade upp på vår lilla stege och vidare upp på taket där han ställde sig att spraya. Det tog väl 5 min. Därefter ringde han på dörren igen och sa till mig att han var klar, låt plasten ligga på i två timmar till, tack och hej.
- Gracias! sa jag.

Så nu är det sprayat. Men kråkslotten i tallen är kvar och jag misstänker att de kommer att så få vara. Som tur är verkar tallen har klarat sig hyfsat för jag ser att det är nya skott på gång.

Må detta vara sista akten på denna historia.

12 kommentarer:

  1. Nu har jag ju småkrypsskräck så... Men hoppas att du blivit av med ohyran nu.
    Å eftersom du är en helt ny bekantskap för mig läste jag några inlägg till hos dig, medan jag ändå var i farten.

    Gillar din inställning till dessa "en-gång-per-år-måste-delta-i-idrottsdagar". Löjligt att spendera en massa pengar för sådana tillställningar. Minns en kollega som tvärvägrade att köpa skridskor åt sonen för den årliga idrottsdagen. Han vägrade att åka skridskor överhuvudtaget...

    Åsså har jag röstat på dig också.

    1 000 tack för titt-in och kommentar hos mig:-) Tror nog att jag kommer att kika in hos dig fler gånger. Älskar Spanien och vi ska dit snart igen, fast till Costa Blanca.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för rösten!

      Och visst blir det lite tramsigt att lägga ut så mycket för en dag men värre finns det väl. Nästa år måste han ha nytt igen, såg jag. Suck.

      Om du inte gillar småkryp så kan du ju sitta och förfasa dig över det här inlägget, det kommer nog en del 2 också någongång:
      http://solsomsol.blogspot.com.es/2015/10/kryp.html

      Varmt välkommen tillbaka!

      Radera
  2. Nä fy för larver och småkryp......
    Nu måste jag läsa lite runt i din blogg då det är första besöket för mig

    Hoppas att din dag blir fin.
    Hejsvejs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej!

      Vad roligt med nya besökare, framförallt när de inte är småkryp! :)

      Radera
  3. Håller tummarna att dom är borta för evigt nu! Läskiga kryp...

    SvaraRadera
  4. Hej är det inte pinjelarver som du har i träden farliga för hundar o oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst är de det!
      Här kan du läsa mer om vad jag har skrivit om dem: http://solsomsol.blogspot.com.es/2016/01/det-larviga-akt-3.html

      Radera
    2. Hej man blir väl aldrig av med dem om man inte sågar ner trädet kommer varje år erkki

      Radera
    3. Jodå, men man måste behandla trädet. Då sprutar man in något dyrt och giftigt i trädet och när larverna sedan äter av barren så dör de. Larverna, alltså. Trädet ska inte ta skada av medlet.

      Pinjetall precis som palmer får man i Spanien inte själv ta bort även om de står på ens egen tomt, de är fredade. Man måste begära tillstånd för att ta bort dem.

      Radera
    4. Hej det visste jag inte att dom är fredade för där jag bor så har många tagit bort palmer på sin tomt erkki Vet du hur du ligger till i röstningen jag har röstat varje dag på dig

      Radera
    5. Det kanske är regionalt? Jag vet faktiskt inte, jag har bara hört att här är det olagligt i alla fall.

      Och tack för rösterna, jag har ingen aning om hur någon ligger till.

      Radera