onsdag 3 februari 2016

Vädret i januari 2016


Ett ganska typisk vinterväder, verkar det som.
Det har varit ganska många väderinlägg den senaste tiden men det var för att jag tidigare fick en liten förfrågan om det dagliga vädret på Solkusten och jag minns själv att innan vi flyttade ned till Spanien så satt både jag och mannen min och tittade på väderinformationer och -statistiker. Hur kallt blir det på vintern egentligen? Hur hett är det på sommaren? Hur stor del av året är det så varmt att man kan bada i havet?

Så därför blev det 12 st inlägg om vädret månad för månad under 2015 (klicka på etikett Väder eller titta på inlägg december 2015 med länkar till de andra månaderna) och jag tänkte faktiskt försöka fortsätta med det allteftersom månaderna passerar.

Och som tidigare, det här är helt hur jag har uppfattat det och vad vår väderstation här hemma har sagt till oss. Vädret i Málaga eller Marbella kan skilja sig åt en del mot hur vi har det här i Benalmádena.

Januari 2016
1, 19° C, sol, lite moln
2, 17° C, lite mulet
3, 17° C, sol, lite moln, regn på natten
4, 18° C, sol, moln, blåsigt
5, 15° C, sol, moln, skurar, blåsigt
6, 17° C, sol
7, 20° C, sol
8, 20° C, sol, blåsigt
9, 19° C, sol, regn på morgonen
10, 18° C, sol, blåsigt
11, 17° C, sol, skurar
12, 17° C, sol, blåsigt
13, 17° C, sol
14, 18° C, sol
15, 17° C, sol, blåsigt
16, 17° C, sol, lite blåsigt
17, 15° C, sol, lite moln
18, 17° C, sol
19, 17° C, sol, lite moln
20, 15° C, molnigt, regn på fm
21, 17° C, sol, moln, några droppar regn
22, 17° C, sol
23, 18° C, sol
24, 18° C, sol
25, 18° C, sol
26, 17° C, mulet, regn på natten
27, 17° C, sol
28, 17° C, sol, mulet
29, 17° C, mulet, regn och åska hela kvällen och en bra bit av natten
30, 18° C, sol
31, 20° C, sol, blåsigt

Månadens snittemperatur dagtid: 17° C

Vad gäller blåsigt: det blåser nästan alltid lite här på Solkusten. Har jag skrivit blåsigt så har det verkligen blåst!

Planen är att göra en sammanställning efter varje månads slut och det finns sedan januari 2015. Klicka på etikett Väder för att hitta de andra. Till sist, en titt på när solen gick upp och sedan ned den första dagen i månaden:
Amanecer - gryning
Salida del sol - soluppgång
Cenit - zenit
Puesta del sol - solnedgång
Anochecer - skymning


2 kommentarer:

  1. Vädret idag nollgradigt och blåst. Men solen visade sig en stund också! Jag tittar väl in en annan dag och kollar läget! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att du ska komma förbi igen! Men välj en dag när det är fint väder :)

      Idag har det varit ruggigt!

      Radera