lördag 21 april 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 16

Det har inte varit så mycket aktivitet i veckan, mest arbetat vid datorn. Så veckans godispåse är fylld med saker jag hittade i köket.


Godisbit nr 1
En riktigt bra bunke i köket! Jag har en i rostfritt som jag använder till allt möjligt, den är rundad så det blir liksom inga hörn där mjölet ligger kvar eller köttfärsen ligger oblandad. Den är så bra så jag köpte en till men lite mindre, det har jag saknat.

Godisbit nr 2
Nybakat bröd! Igen, jag vet men jag är inne i en period när jag bakar en massa bröd i min bunke. Mest blir det snabba källarfranska men som jag leker lite med, dvs har i andra mjölsorter i eller strösslar med något, jäser lite extra. Senast gjorde jag med polentagryn i, blev gott och på något sätt lite krispigt. Tyvärr torkade de lite för fort för att jag ska känna mig helt nöjd. Ska nog prova igen men med annan teknik.


Godisbit nr 3
Middag på det som finns i kylen! Att få till en god middag på det som man har hemma, att slippa ta sig till affären och stå där och undra vad man ska äta till middag. I går blev det tortillapizzor, så himla enkelt och bra för man kan anpassa efter vad var och en gillar - eller inte. I kväll ska jag på begäran göra en soppa med svamp och grönsaker till brödet som står och jäser där i bunken just nu. Nu plingade klockan, färdigjäst - dags att gå och ta tag i det!

Ha en härlig lördagskväll med mycket lördagsgodis efter tycke och smak!

9 kommentarer:

  1. Du är verkligen duktig! Baka verkar vara en hobby för dig. Själv har jag aldrig bakat nå't i hela mitt liv som du ju vet, så jag är tacksam för alla fina bagerier som finns i stor-Stockholm.
    Min man är också en mästare på att laga mat av rester eller med blandade saker som finns i kylskåpet. Det är jag inte heller så bra på;-)
    Kök och trädgård har aldrig varit mina grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gilkar att baka, har det från båda mina föräkdrar. Pappa är superduktig på det som är jästbaserat - bröd och bullar -medan mamma är lika bäst på kakor och desserter.

      Det är perfekt att det finns de som är duktiga och har intresse i det som man själv saknar intresse eller kunskap att göra. Byteshandel är väl det som får världen att gå runt sedan urminnes tider.

      Radera
  2. Bröd är gott! Jag kan inte baka ... men har nu ätit en massa gott bröd i Marocko :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog bara inte hittat rätt recept! 😁 Skulle nog kunna hitta ett som du lyckas med! Men vilja är ju en vital det, så klart.

      Härligt att kunna njuta av andras bakverk.

      Radera
  3. Att baka gillas här också och mest är det nu maken som bakar. Och vi har också ett antal av dessa rostfria bunkar i olika storlekar som är helt perfekta både för bak,syltning och saftning.
    Ofta överraskas jag av över natten kalljästa frallor till frukost och det uooskattas. Så gott. Och som du experimentera maken en hel del med sina bröd och oftast med lyckat resultat.
    Takc för fina godisbitar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra att maken gillar att baka och experimentera. Tyvärr har jag ett så oerhört litet kylskåp så jag skulle inte få in en deg där eller två plåtar med frallor. Provade låta det stå ute en decembernatt i tvättstugan här i Spanien men det gick inte, det var för varmt. Bröden blev helmysko.

      Radera
  4. Det var så längesen jag bakade. Det lockar inte riktigt i värmen, idag har vi haft 39 grader, puh.
    Du är lite av en Kajsa Varg som tar lite vad du helst behagar och bra blir det ☺
    Det ser väldigt mumsigt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 39 då känner man inte direkt att man har lust att dra igång ugnen ...
      Jo, jag gillar att prova och lösa situationer. Lite sport i det hela! Familjen är inte alltid lika lyckliga, de vill veta på förväg.

      Radera
  5. Ett gott bröd är alltid svårt att motstå. ... och varför skulle man ;)
    Bra bunkar är underskattade - jag har också en favorit, rundad. Som du säger; det blir inget kvar i några kanter eller hörn. Perfekt!
    VI gjorde lasagne med lite rester i, också - det gick det med. Huvudsaken är att man inte slänger mat!

    SvaraRadera