onsdag 28 januari 2015

Att köra med barn i bilen

Jag har hört lite olika det där med var barnen ska/måste/bör/får sitta i bilen och hur många som får plats. T ex läste jag innan vi åkte ned att barn får inte sitta fram i passagerarsätet om de är under 12 år, sonen har därför alltid fått sitta bak. Inga problem egentligen men några gånger har det blivit lite bök då behovet varit större än tillgången. Fast det är det väl nästan alltid i ett hem.

Ibland har jag funderat på vad som gäller när det inte finns något baksäte i bilen, hur gör de då? Struntar i lagen eller får de ha barnen i fram? För någon månad sedan läste jag sedan i någon tidning att man visst får ha ett barn i framsätet om det är fullt bak.

Men är det korrekt? Tror knappas att polisen som stoppar mig bryr sig om vad som stod i någon artikel, jag som kör måste ju veta vad lagen säger. Så nu har jag försökt att hitta informationen på Spaniens motsvarighet till Transportstyrelsen, DGT och lite andra sidor om barnsäkerhet i bilen. Här är det jag har kommit fram till. (Om något är felaktigt så skyller jag på Google Translate!)

Om de olika bilbarnsstolarna
Barnen delas in i 6 grupper (även i Sverige):
Grupp 0 får väga upp till 10 kg (nyfödda, upp till ett år) - babyskydd
Grupp 0+ får väga upp till 13 kg (nyfödda eller upp till 18 månader) - babyskydd el bilbarnstol
Grupp 1 får väga mellan 9 och 18 kg (1 till 4 år) - bilbarnstol
Grupp 2 får väga mellan 15 och 25 kg (3 till 6 år) - bilbarnstol el bältesstol
Grupp 3 får väga mellan 22 och 36 kg (5 till 12 år) - bältesstol el bälteskudde
Resten är de som är över 12 år eller är minst 135 cm - bälteskudde el utan (se nedan)

Lånat bild från http://www.conduccionresponsable.com
Det är samma indelning som i Sverige och det är samma regler vad gäller de olika bilbarnstolarna. Även i Spanien rekommenderas det att barn bör åka bakåtvänt de första åren. Och babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller -kudde får inte användas i passagerarsätet med aktiverad främre airbag/krockkudde.

Barn under 135 cm ska sitta i godkänd bilbarnstol anpassad för barnets längd och vikt.
Barn mellan 135 och 150 cm ska sitta på godkänd sittkudde samt använda säkerhetsbältena.
Barn över 150 cm ska använda de vanliga säkerhetsbältena om de sitter bra, annars även sittkudde.

Bild lånad från försäkringsbolaget Mapfre
Barn som är över 12 år eller som är minst 135 cm får sitta i framsätet på bilar. Skulle dock baksätet var upptaget av barn som är mindre eller om bilen saknar baksäten får ett kortare/yngre barn sitta i fram om det sitter på godkänd sittkudde/bilbarnstol.

Böter för överträdelser är upp till 200 €, fordonet kan även immobiliseras.

Så som jag förstår det så får alltså vår son som är 10 år och är knappa 160 cm sitta i framsätet nu. Fast han sitter rätt bra där bak för då når han inte radion och alla andra knappar.
Tur han inte brukar läsa min blogg. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar