fredag 20 november 2015

Det gror!

Kanske är detta inlägget något som passar mer i min växt-blogg Blad som blad men den är lite mer "klinisk" och här skriver jag ju om saker jag gör i Spanien. Så därför!

Något som för mig är väldigt tillfredsställande är att se när det växer, allra helst precis när det liksom börjar växa, när man ser att det händer något!

Tänker i första hand på fröer, nu.

Jag har haft mina ögon på ett oerhört vackert träd med skira blad och de än mer skira blommorna i rosa-aprikosa toner. Vad jag kan hitta så har detta trädet inget svenskt namn men det vetenskapliga namnet* är Albizia julibrissin. På engelska har denna skönhet flera namn, vad sägs t ex om Persian Silk Tree och Pink Silk Tree? Spanskan kan också stoltsera med flera namn: Acacia de Constantinople, Arbol de seda och Parasol de China, dvs Akacia från Konstantinopel, Silkesträd och Parasoll från Kina. Men namnet till trots så är det ingen akacia, båda tillhör dock ärtfamiljen.

I alla fall så har vårens blommor blivit till fröbaljor och dessa hänger torra och rasslande i klasar på träden, det ser lite skräpigt ut. Men vilka rikedomar där är för en fröfantast! Plock-plock-plock!

Jag vet att denna typen av fröer med hårda skal kan vara lite svåra att väcka till liv och det finns olika metoder. Och det där är ju kul, det där med olika metoder. Det måste jag så klart undersöka.

Jag tog sex små plastlock jag hade hemma och la ett blött hushållspapper i vardera. Därefter la jag i respektive lock ut tio fröer behandlade på olika sätt. Och visst var det skillnad på reaktionen!

Klicka för större bild. Siffrorna är för övrigt sådana där påsförslutare...

Nr 1, Obehandlade, endast lagt dem på papperet för 7 dagar sedan
Nr 2, Sköljda i kokande vatten för 7 dagar sedan
Nr 3, Legat i kokhett vatten i 2 minuter för 7 dagar sedan
Nr 4, Legat i kokhett vatten i 5 minuter för 5 dagar sedan
Nr 5, Filat lite med nagelfil, annars obehandlade (som nr 1) för tre dagar sedan
Nr 6, Filat lite med nagelfil, legat i kokhett vatten i 2 minuter (som nr 3) för tre dagar sedan

Jag önskar jag gjort allt på en gång men det gjorde jag tyvärr inte, det hade varit ännu enklare att jämföra resultatet då.

Klart är att nr 6 är det säkraste kortet med 100% grobarhet. Samtliga svällde upp på en gång. Nr 1, 2 och 4 verkar vara de sämsta metorderna men därmed inte sagt att det är hopplöst för något är på gång i ett frö i nr 1. Det kanske bara tar längre tid....Men varför vänta i flera veckor om man kan få det att gro på en dag eller två.

Dags att leta upp påsen med jord!

*) Det heter vetenskapligt namn, inte latinskt namn, då namnen ofta är en blandning av främst latin och grekiska men inlag kan förekomma från andra språk. Detta gäller faktiskt inte bara växter utan inom de flesta områden där det finns behov av en internationell vetenskaplig nomenklatur, t ex paleontologi. (Detta är en pik til mannen min.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar