måndag 16 november 2015

Oönskade brev

I fredags fick jag ett meddelande via den suveräna - och i Spanien mycket använda - mobilfunktionen WhatsApp från Fru Sydafrika, vår förra granne, om att vi fått brev till den gamla adressen. Idag åkte jag dit och hämtade det.

Önskar nästan att jag inte gjort det.

Böter. Trafikböter från DGT, det spanska Trafikverket.

Med min begränsade spanska informerades jag om att jag har kört över en helstreckad linje den 21 september 2015. Brevet är daterat den 13 oktober. Böterna skulle alltså ha betalats för senast tre dagar sedan. Alla de 200 €!

Vad i h-e!

Det är bara att på något sätt ta tag i det och nafsa i det sura äpplet. Jo, det kanske är heldraget där helikoptern har fotat oss, jag skulle ju köra över i motsatt fil och köra åt vänster*. Men var det verkligen heldraget? Många har gjort det före oss och linjerna är knappast tydliga när man sitter i bilen och saknar helikoptervy. Men antagligen har de rätt, poliserna i helikoptern. Därmed har väl jag då gjort fel - omedvetet, måste jag ju tillägga. För är det något jag inte gillar är när det bli fel i trafiken, jag avskyr ju att veta att bilen står parkerad lite halvdant, jag blir helstressad!

Men nu har jag tydligen gjort fel.

Problemet är bara att vad gör jag nu då? Jag förstår ju inte allt som står där.  Hade jag betalat 20 dagar efter mottagandet (och hur vet de när jag får informationen?) så hade jag "bara" behövt betala 100 €. Men nu var det alltså 200 €. Hur ska det betalas då? Det är ju inte som att bankgiro och postgiro finns här. Inte ens ett IBAN står det någonstans.

Så jag ringde Fru Higueron och frågade om jag kunde få maila över den till henne för lite hjälp med spanskan. Och jamenvisst! Självklart! Några minuter senare ringde hon tillbaka och berättade att jag kunde betala in via internet, gå till Bank Santander, Posten eller det lokala trafikkontoret.

Det förstnämnda. Och jag använde mitt Norwegian-kort så kanske jag får lite poäng på det som jag sedan kan använda till att flyga för. :) Och av någon orsak jag inte förstår så sänktes det till 100 €!

Är det så att de är så "glada" för att någon betalar utan att tjafsa så att de gladeligen sänker ändå? Jag måste erkänna, jag förstår inte. Men just nu är jag glad i min okunskap. Ja, så gott man kan vara det. Jag har ju ändå fått betala en ansenlig summa för absolut ingenting! Inte ett skit!

Och så plötsligt blir jag förbannad! Va f-n ska jag behöva betala för!? Jag har gjort något fel men jag har inte utsatt någon för något farligt för då hade jag aldrig svängt ut bilen. För samtidigt ser man alla nötter som hastigt och lustigt skuttar runt i filerna, ligger 3 cm bakom framförvarnde bil med sina tunga SUV:ar...

Får de några böter? Skulle inte tro det!

Nu är jag så irriterad att jag inte ens orkar lägga in bilden jag tog på böteslappen jag fotade för ändamålet!

*) Eftersom jag skriver några små rader i en dagbok varje dag sedan jag var 15 år så vet jag vad jag gjorde den dagen och vet därmed också var jag var. Detta har hjälpt mig såååå många gånger på så många olika sätt!

4 kommentarer:

  1. Fy vad surt! Till och med jag som ändå är Trafikpolis-Ama tycker att det där var en onödig bot... :-(

    Vi fick ett rekommenderat brev en gång. Glada och nyfikna skuttade vi (nåja) till posten.

    Det visade sig vara en böter från Granada, där vi hade kört på en gata där bara bussar fick köra... Och visst hade vi gjort det. En söndagsmorgon, helt öde, bara ett par polisbilar som fanns där. Jag blev ju nervös men dom struntade i oss.
    - Äsch sa Anders, vi är ju i Spanien dom bryr sig inte.
    Och inte gjorde dom det heller. Dom visste nog att vi blev fotade ;-)

    Allt var Tomtoms fel! GPS-en alltså. Det var den som sa åt oss att köra där. Det borde vara dom som skulle betala ju! ;-)

    Nåja. Det kostade bara 27 euro, eller nåt. Och vi lärde oss att man kanske inte ska vara så snabb att hämta ut rekommenderade brev... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen tänk så mycket vin du hade kunnat få för de 27€... Och vad fick du istället? Inte ett j-a skit!

      Och som jag nämnt tidigare (sök på mina inlägg om GPS) så är jag väldigt kluven till den där uppfinningen...

      Radera
  2. Trist.
    Jag kom att tänka på den här absurda p-boten: http://casaannika.blogspot.com.es/2014/08/den-absurda-p-boten.html

    Jag är väligt imponerad av din flaskstrumpa! Så fin!

    SvaraRadera