lördag 14 november 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 46

Det blev igen godisskål förra veckan, det känns så tomt efter Tramse även om man fortfarande är bevakad i köket.

Hon är halvsyster till Tramse, samma mamma men hon är från kullen året efter och troligen en av dem som jag också plockade upp ur poolen. Hon har hängt här ganska mycket hon med tillsammans med honom och de har haft lite dispyter. Senaste veckan har hon varit här i stort sett hela tiden så hon har väl tänkt ta över.

Nåja ... vi får väl se.

Godisbit nr 1
Nya orkidestänglar på gång! Jag har planterat om mina orkidéer och de trivs fint där på matbordet. Såg att det är nya blomsterstänglar på gång och det är ju alltid roligt!

Dessutom fick det följa med en ny hem ifrån butiken. Jag menar, mannen min har ju fyllt år så då måste jag ju kunna få köpa en till, eller hur! De limegröna knopparna slår ut och bjuder på stora blommor i cerise och vanilj. Läckert!

Godisbit nr 2
Distansjobb! I måndags fick vi plocka med oss datorerna när vi gick hem på kvällen så sedan dess har jag suttit hemma och jobbat. Allt enligt nya direktiv vad gäller den pågående pandemin. Det är himla skönt att bara kunna kliva ut ur kontoret och jobbet och redan vara hemma, särskilt när det är mycket och klockan tickar på övertid.

Den här veckan har vi suttit vid varsin dator och med stängda dörrar. Låter kanske trist men jag är glad för att vi har möjligheten att kunna göra det!


Godisbit nr 3
Sovmorgon! Att slippa ställa klockan, att gå upp när man vill! Det är klart att man missar med största sannolikhet en spännande soluppgång men det är det värt. Det är skönt att få ligga kvar i sängen och dra sig.

8 kommentarer:

  1. Förstår att saknaden och tomheten efter Tramse är stor. Han var ju en så stor personlighet som jag förstått. Intressant att hans halvsyster nu tar sina lovar förbi hos er.
    Trevlig helg.

    Vilken vacker orkidé! Jag är så förtjust i orkidéer så de är de enda växter jag i princip har hemma. Orkidéer av olika sorter och i olika färger och med olika blomställningar. Har 16 stycken men alla blommar inte samtidigt...
    Skönt med distansjobb! Verkligen! Förstår att du uppskattar det.
    Jobbet ska ju göras men kanske kan du själv styra dina tider mer.

    SvaraRadera
  2. Inget ont som inte har nåt gott med sig höll jag på att skriva. Å det gjorde jag ju - skrev det alltså;-) C-19 och dess konsekvenser... Men att till och med ditt företag nu "ändrat kurs" och låta sina anställda jobba hemifrån är verkligen bra. Går det bra då? Funkar det? För Spaniens internet ligger ju aningen efter det svenska om man säger så. Men njut av dina sovmorgnar:-)

    Tramses halvsyster - nej, hon är inte Tramse. Hon är inte ens söt - sorry! Hon har väl på känn att halvbrorsan inte finns med och att hon vill ta över hans roll. Håller med dig - nja... Hon har inte det om du förstår vad jag menar. Å hur vet du att det är en hon förresten.

    Orkidéerna är fantastiska. Du och dina gröna fingrar. Å din man verkar inte ha det minsta emot att få orkidéer i födelsedagspresent - hahaha! Perfekt ju:-)

    SvaraRadera
  3. Såklart känns det tomt efter Tramse ... ganska trevligt att hans halvsyster vill ta över hans plats. Jag tycker till skillnad mot BP att hon är söt i alla fall!
    Vacker orkidé - och visst finns det alltid (nästan) plats för en ny :)
    Bra att kunna jobba hemifrån - och vilken fantastisk soluppgång!

    SvaraRadera
  4. Hej,
    också en orkideälskare här:) Har dock bara phalaenopsis, de få gångerna jag har haft andra sorter så har de efter tid dött. Min första och äldsta är minst 16 år och även de andra har en hel del år på nacken. Men ju äldre ju flera och länge blad. Bladen på den äldsta är nio och nästan halv meter lång. Då fungerar det inte med de vanliga blomsterpinnarna, hela orkidén viker sig nedåt, och även blomstängeln. Ibland kan det bli så tung att även om de är i större krukor nu, så vill hela krukan an välta. Har du tips hur man kan få en stadigt stöd för gamla orkidéer, så det ser fint ut och hålla de upprätta?

    SvaraRadera
  5. Så nu har ni en söt liten Tramsa som hänger hos er. Mysigt, även om jag förstår att saknaden efter Tramse är stor!

    Orkidéer är verkligen vackra! Grattis till er båda och till den nya fina orkidén :-)

    Låter perfekt att kunna jobba hemifrån nu.

    Anders har alltid väckaren ställd på 07:30 av nån konstig anledning. Men det gör mig inget, jag gillar att zzzznoozzza och bara för att den ringer (med ett snällt litet musikstycke) så behöver man ju inte gå upp :-)

    SvaraRadera
  6. Fin orkidé! Får inspiration till att försöka få tag på en.
    Förstår att det är skönt att kunna jobba hemifrån. Inte behöva känna att det finns smitta runt en och slippa köra iväg varje dag.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  7. Vill får väl se om lillasyster kattt blir en ny vän. Vad skönt ändå att du kan arbeta hemma, kanske blir det lite lättare nu.

    SvaraRadera
  8. Mina orkidéer blommar ideligen om trots att jag bara ger dem en liten slurk vatten en gång i veckan och duschar dem nån enstaka gång. Plantera om??? Inte jag! De är hur som helst en glädjekälla. Och det är sovmorgnar också.

    SvaraRadera