fredag 29 oktober 2021

Mina bokmärken nr 31 - Rom

Boklysten skriver så här på sin blogg:
"Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det!"

Marcapáginas número 31

Mannen min gillar rom. Och då menar jag den starka sorten i vätskeformat. Under många år har Captain Morgan varit favoriten, helst den mörka. Men sedan så hittade han en annan sort i Serbien, Piratski Bum.

Nej, det är inte ett stavfel och nej, drycken rom heter inte bum på serbiska, det heter rum. Det finns en annan orsak till denna konstiga namngivelse: EU.

Endast den alkoholhaltiga dryck som tillverkas på Kuba eller i Karibien får kallas rom. Tillverkas det på andra ställen i världen är det något annat. När en del av Balkanländerna gick med i EU så blev detta ett trassel även för länderna utanför EU då de ju gärna ville fortsätta handeln med sina grannländer. Piratski Rum löste problemet med att döpa om till Piratski Bum med ett snirkligt B så det ser ut som ett R på etiketten. En annan före detta rom heter numer Room. Kreativiteten har flödat.

Förresten, vet ni varför pirater och just rom är så starkt förknippade med varandra? Jo, det hänger ihop med att drycken började tillverkades ute på öar mitt i havet under 1700-talet. För att omvärlden skulle kunna få tillgång till denna ädla dryck så måste det ju ut på skepp och hav, steget till pirater som länsade dessa fraktskepp är ju inte så stort. En bra rom höll 57 % i alkoholhalt och detta testades genom att man hällde lite i en hög med krut och om krutet fortfarande antändes då var det fina grejor i tunnorna!

Numer hålls det en mer anständig styrka på 40 %, i alla fall i de flaskor som finns i vår halva av världen. Vill man dricka rom så som piraterna gjorde läste jag att man ska ta lite rörsocker och blanda med ljummet vatten, hälla i rom och sedan mer vatten. I detta sedan en klyfta citron och några isbitar. Jag undrar dock var de ofta skörbjuggssjuka piraterna fick tag på citron och is mitt ute på havet ... Men faktum är att när färskvattnet för sjömännen - på handelsfartyg likväl som piratskepp - började bli dåligt så blandade man det med rom för att dölja den dåliga smaken samt kanske även ha död på lite bacillusker. Det är därifrån groggen kom: rom blandat med vatten.

I Spanien finns inte Piratski Rum utan mannen min får njuta av det lilla han har kvar från sommarens resa till Serbien. Som tur är finns Captain Morgan att tillgå här. Och flasketiketterna, de är ju så vackra och väl värda att lägga mellan bokens sidor.

📙

Mina tidigare publicerade bokmärken hittar du under etikett Bokmärken.
Vill du se vad andra har mellan sina boksidor så besök gärna Boklysten, BP, Gerd, Hanneles bokparadis, Klimakteriehäxan, Mösstanten och Älskar att läsa. Alla är inte aktiva längre. Saknas någon är det bara att höra av sig.

8 kommentarer: