fredag 12 december 2014

Nu är julen på gång

När jag var liten bakade min farmor en gång en fruktkaka till jul som var helt underbar. Jag frågade henne flera gånger efter receptet men hon hade tyvärr tappat bort det. Så under många år har jag försökt att återskapa kakan så som jag minns den.

Jag är väldigt fäst vid traditioner, nästan åt det hopplösa hållet! Så sedan 1998 har jag varje första advent försökt att återskapa denna fruktkaka, de flesta åren har det blivit någon liten ändring och jag hoppas och tror till det bättre. Däremot så tror jag att om farmors fruktkaka mirakulöst skulle stå där så skulle den i alla fall vara milsvida från den jag nu bakar. Minnet har ju en tendens att ändra sig, förvanskas utan att man själv förstår det.

När man säger fruktkaka så tänker många på en ljus sockerkaka med pluppar i av de där kakfyllningsförpackningarna man kan köpa i affären. Eller kanske på plumpudding....? Den kompakta engelska historien (har läst recept och när det står ister och öl i innehållet så vänder jag blad). Denna kaka är långt ifrån båda varianterna och faktum är att till och med de som normalt säger "Fruktkaka? Nej, tack!" (man hör att de tänker "yick!" och "blä") tycker att denna är god och både en och två bitar går ned!

Som jag skrev så bakar jag denna normalt vid första advent. Sedan får den (eller de, för jag passar på att göra två, det är ju lite pyssel med dem) stå svalt i skafferiet och mogna till julafton. Blir det något över går det bra att frysa eller skära i tunna skivor och torka som ett slags skorpor som är underbart goda!

Nu bor vi ju i ett varmare klimat och de svalare förvaringsmöjligheterna är minimala: inget matskafferi och kylskåpet är för kallt och för fullt. Därför har jag ännu inte bakat kakorna. Men nu har jag hackat frukt och nötter och lagt dem i sitt spritbad - imorgon bär det av! Dock med variation: jag har inte hittat alla de ingredienser jag är van vid men det funkar nog bra ändå. Många säger ju att regler och traditioner är till för att brytas - jag opponerar mig våldsamt vilket min familj bittert fått erfara! Men man kan ju ibland förändra sig och inse att det funkar att skapa nya traditioner - bara kärnan finns kvar!

Så julen är på gång - även om julkänslan har VÄLDIGT svårt att infinna sig!

3 kommentarer:

  1. Usch vad trist med inbrottet!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna ta receptet på kakan! :) jag gör en egen variant, men i år hann jag inte i tid. Den tar tre veckor att göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan maila dig receptet OM du lovar att göra den och OM du lovar att säga mig hur det gick, vad du tyckte och de i din omgivning!

      Det sitter lite hårt inne, det är liksom mitt alldeles egna recept. :)

      Radera