I Spanien är det samma regler som i Sverige, vägskyltarna är lika - eller i alla fall snarlika - och det är i stort sett samma bilmärken som rullar runt på fyra däck.
Men ändå är det inte samma sak... Man tänker på olika saker och på olika sätt så det är inte bara att köra på enligt vanligt svenskt manér. Jag tycker att det körs både bättre och sämre i Spanien. Jag vet de som inte har några problem med att sätta sig bakom ratten men även de som varit här ett halvår eller mer men ännu inte vågat sig på de spanska vägarna såvida inte någon annan kör.
Men vad är då skillnaden? Här är lite av det så som JAG ser det, inte nödvändigtvis så som någon annan ser det.
Hastigheten, den måste man inte överskrida och man bör heller inte göra det. Det finns en hel del ställen med kameraövervakning, radiokontrollerad sådan som kollar hur lång tid du tar på dig att köra en viss sträcka och därmed mäter snitthastigheten. Böter utfärdas per automatik.
På motorvägarna är det 120 km/h men folk verkar generellt ligga kring - hör och häpna! - 110 km/h. De tunga fordonen och de som i de mycket branta vägarna inte klarar av att hålla en nämnvärd fart trycker snabbt på varningsljusen: här är en som kör sakta!
Vet ni vad den här skylten betyder?
Rondell? Nej, det är fel. Det betyder i Spanien parkeringsrundel. Där kan man stanna till och vänta in vänner som ska hänga med på bilturen eller så lastar man i/ur bilen här. Eller varför inte stanna en stund och beundra de oftast mycket vackert dekorerade mittpartierna i parkeringsrundeln? Det finns ju alltid två vägbanor så övriga trafikanter kan nyttja den inre, den används ju så sällan ändå.
Med tanke på antalet rundlar av denna sort här vid Solkusten (någon nämnde att man fick bidrag för varje) så borde det inte råda brist på parkeringsplatser. Men det gör det alltid...
I varje bil ska det finnas en knapp för varningsljusen. Den har jag i Sverige tryckt på kanske en, max två, gånger. Här används den flitigt - inte av mig men av övriga bilister. Som nämnts ovan, om man kör saktare eller om det är ett stopp längre fram på motorvägen trycks knappen in. Men även om man dubbelparkerar på vägbanan och hoppar ur för att ta sig en kaffe och churros. Som sagt, det finns ju en vägbana till...
I alla bilar ska det finnas en liten spak på vänster sida om ratten. Den kan man föra både uppåt och nedåt och nämen titta! Det blinkar på utsidan av bilen. Fiffigt! Då kanske man faktiskt kan säga vad man planerar göra. Fast körriktningsvisaren funkar rätt illa oavsett land. Eller ja, mekaniken fungerar ju, det är snarare föraren som fungerar illa.
Parkering bör man inte göra på icke avsedd plats (dvs t ex de med gul vägmarkering) för då står bilen sannolikt på annat ställe när man tänker köra vidare. Det kostar tydligen ca 100 € att hämta ut den från polisens uppsamlingsställe (i Fuengirola ligger den mellan Feriaplatsen och Svenska Skolan). Man ser bogserbilar lite överallt och vi har sett flera bilar förflyttas. Fru Torreblanca tyckte att det var bra att prova denna funktion redan första veckan hon var här i Spanien, hon fick då hämta ut sin hyrbil på ovan nämnda ställe.
Det finns många oövervakade övergångsställen och jag tycker att bilisterna är duktiga på att stanna och släppa förbi de gående. Men som gående skulle jag ALDRIG bara kliva rakt ut och lita på att bilen stannar, jag har sett alltför många bilister som bara kör trots att bilen i andra fältet stannat långt där framme. Läskigt! Och jag vet också hur svårt det är att se alla de gående med solen som skiner rakt i ögonen eller skuggor som fladdrar.
Jag tycker också att folk är vänliga med att släppa fram om man kommer från annan väg eller om det är någon som bestämt sig för att parkera lite längre fram i ens körfält (blixtlåsprincipen). Detta gäller dock ej när man kommer från påfarterna till A7. De är INTE roliga. Där gäller det att vara hjälpsam och släppa fram (byta fil till den till vänster helst) och försöka hjälpa till att undvika läskiga situationer.
Det är väldigt mycket som försiggår i trafiken. I den spanska trafiken byter man friskt filer utan att visa det, man svänger lite hur som helst fram och tillbaka. Och emellan bilarna väver sig alla dessa mopedister och motorcyklister utan mer skydd än hjälm på huvudet.
Man ser många bilar med bucklor, många silvertejpade stötfångare. Som tur är ser man sällan olyckorna så jag hoppas att det mesta är att de själva har backat in i en stolpe.
Pandoras ask, ni vet. Människan lever på hoppet.
Haha! Vi har verkligen likartad syn på den spanska trafiken. Fast här i Torrevieja "får" man parkera ungefär hur som helst utan att bli bortforslad. Utom när man parkerar så man blockerar en garageutfart (då nån som vill ut eller in troligen ringer efter bärgaren). Att parkera utanför posten innebär ofta bortforsling också, av nån anledning. :-)
SvaraRaderaParkering i rondeller är mycket vanligt. Även att folk stannar däri för att prata i mobilen. Det får man ju inte göra samtidigt som man kör... Här finns också några ställen där det är busshållplatser mitt i rondellen. Smart! :-)
Jag har fullt upp som Trafikpolis-Ama, och man behöver verkligen inte leta länge innan man hittar tokerier. Synd att jag inte har befogenhet att skriva ut böter - jag skulle bli rik :-D
Om du tar Torre så tar jag Funkan - med omnejder!
Radera