fredag 12 december 2014

Ovälkommet besök - del 3

Natten till igår vaknade jag vid 3 på morgonen och låg sedan och vände mig åt än det ena och än det andra hållet i sängen, slumrade till då och då. När klockan var 6 var jag klarvaken och började nojja om dörrarna, hade vi låst dem? Om jag går och kollar så kanske jag kan sova den sista 1,5 h innan väckarklockan ringer...? Kanske...

Så jodå, jag var uppe och kollade att ytterdörren var låst - precis som den var när vi la oss. Och jodå, altandörrarna var precis lika låsta som de var vid midnatt när jag kollade att de var låsta.

Jag somnade väl om - eller något - men samtidigt undrade jag om det ska vara så här nu? Gå och rycka tre-fyra gånger i en dörr man vet är låst? Dubbelkolla mitt i natten?

Lånat bild från PRLOG.org
Jag åkte i alla fall till banken efter att ha lämnat sonen vid skolan så nu har jag ett spanskt bankkonto, nästa vecka kan jag hämta kontokortet så tills dess får mannen min snällt (följa med och) handla.

Men jag har haft ljuspunkter i tillvaron också!

Jag var ju bjuden på té hos grannfrun kl 10.30 och jag ville inte komma tomhänt. Hade eg köpt en liten brödkorg jag hade tänkt fylla med pepparkakor och lussebullar men orken är inte direkt stor just nu. Så jag köpte en blomma, en julstjärna. Och vilken julstjärna!

Jag lyckades inte ta något fint foto men hitta en bild på nätet. Jag betalade 4 € för blomman. Jisses, skulle ha köpt ett gäng! Än är det väl inte försent för det... Är ju i närheten när jag ska hämta bankkortet nästa vecka.

Det var i alla fall trevligt att sitta och babbla med två grannfruar, Fru Africaan och Fru Dansk kallar jag dem nu. Namnen säger väl var de kommer ifrån och det är helt otroligt, sitta i Spanien och dricka té och äta muffins med en kvinna från Sydafrika och en från Danmark! Fru Africaan kan dessutom danska! Udda värld...
De kunde i alla fall berätta att Antonio (som vi hyr av) inte varit helt ärlig - det har visst varit inbrott här i området tidigare.

Jag fick förresten tag i ett av IMEI-numren, det som var till min gamla telefon. Så jag ringde till polisen och lämnade det samt att kontaktnumret nu var mitt eget mobiltelefonnummer, inte Fru Torreblancas sons. Och då har de rutinen att de tar alla uppgifter igen (namn, adress, vad togs,när hände det osv) samt vad jag ville ändra på. Rapporten måste dessutom skrivas under så vi behövde komma in igen. Så förmiddagen idag spenderas på en tur till polisen i Torremolinos igen där vi träffade en oerhört tråkig polis som inte kunde engelska. Men jaja, det gick ändå.

Om jag kommer på något mer så måste det vara VÄLDIGT viktigt, annars får det vara. Jag har ingen som helst lust att åka till den polisstationen igen.

På måndag ska jag få min nya mobiltelefon. Det är nu när jag åter börjat använda min Candy Crush-telefon igen som jag kom ihåg varför jag köpte ny: jag hör inte att den ringer och den är väldigt oberäknelig.

Just ja, inatt sov jag hela natten så det blir nog bra det här. Måste bara få ordning på betalkort och telefoner, då funkar vardagen igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar