lördag 24 juni 2017

Lördagsgodisvecka 25 2017

Den här veckan blir det en hel midsommargodispåse!

Midsommargodis
Alla godispåsar innehåller ju bitar man gillar mindre men man äter ändå upp det för man kan liksom inte låta det vara kvar. I mitt fall var denna godisbiten helgens städning. Fy fasen vad det är trist men åh så härligt när det är gjort! Och ska det komma midsommargäster bör det vara något så när presentabelt i hela huset. Trots att gästerna sedan inte är inne utan bara rör sig kring uteplats, kök och toalett. Som vanligt, alltså. (Men skulle man bara städa dessa utrymmen så kan jag ge mig den på att då ska det minsann visas något i alla de andra rummen också!)


Så att tvätta golv och toaletter, sopa och svabba uteplatsen, lägga på duk, förbereda för mygginvasion på kvällen, avvärja myrinvasion i sängen (vaknade 5:30 på midsommaraftonsmorgonen av småååå röda bitande myror i sängen!), lägga drycker i is, mecka runt för att få plats med saker i det minimala kylskåpet, promenera ned till Lidl för att leta efter jordgubbar (nix, säsongen är i stort sett över i Spanien nu) men ändå ta sig tid för några pooldopp, det är härligt det!

Jag har nämnt det tidigare år att sonen och jag har en tradition och det är att jag binder en blomsterkrans till honom för årets midsommarhälsning. Han är ju 12 år och han går fortfarande med på det! 13 härliga kort har jag nu!


Jag hade i veckan förberett mig på att åka till IKEA för att köpa "svenska" räkor men till min enorma glädje har jag hittat frysta och skalade småräkor på Lidl! De är riktigt goda! Så med dessa räkor, ägg, lax, kaviar, rädisor, sallat, gurka, tomater, citron. tonfisk .... Jo, min smörgåstårta blev riktigt god! Med beröm godkänt var omdömet från de vuxna i Familjen Cuba. Mannen mins kommentar var väl det som sa mest:
- Det finns till i morgon också!


Eftersom barnen inte äter skaldjur osv så hade jag bakat en ost- och skinkpaj samt en paj med champinjoner, purjo och broccoli. Jag älskar den kombinationen!


Ost- och skinkpajen är nästan slut, av den andra finns rätt mycket kvar, bara till mig!


Sedan ska man ju ha något sött att avrunda med! Och jo, det blev en till frukttårta när mörkret sänkt sig. Den här gången tänkte jag om när jag la ut frukten. I stället för att lägga alla vindruvor i en hög, bananer i en annan osv så spridde jag ut allt - det brukar annars bli ett fasans liv på ungarna som ska ha det men inte det, gnäll och tjafs. Inte mycket blev kvar men det räcker i alla fall till en liten bit var i dag med.

När Familjen Cuba sent på kvällen traskat hemåt kom jag på att jag glömde ju plocka fram mina Helgerån! Jaja, vi får väl mumsa på dem själva.

I dag, midsommardagen, då känner man sig lite urvriden, vaknade alldeles för tidigt (fast inga myror som tur var)! Men jag känner mig nöjd. Hoppas att ni också är nöjda med er midsommar, att den var lika härlig och trevlig som vår!

14 kommentarer:

  1. Så mycket läckerheter du bjöd på. Fortsätt smaska på kvarvarande idag.

    SvaraRadera
  2. Haha! Jag minns när jag var liten och mamma alltid hade städnoja när det skulle komma hem främmande (varför man nu säger så? Dom är ju inte "främmande" direkt, det är ju folk man känner... Nåja, det var en parentes, det är därför dom här meningarna står emellan såna häringa: () )
    Var var jag?
    Just det. När det kom främmande så fick mamma städnoja. Jag lovade mig själv att jag ALDRIG skulle bli sån.

    Nuförtiden tycker jag att det är bra att det kommer folk hem i bland - ja, så man får städat NÅN gång :-D

    Vilken härlig midsommar ni hade! Och den där fruktade tårtan såg verkligen supergod ut. Smörgåstårtan likaså... Nej, nu är det nog dags att gå ut och få lite tapas i sig :-)

    Ha en härlig godiskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju hysteriskt men eftersom det inte städas allt för ofta i det här hemmet (man kan inte ta till sig alla spanska seder!) så får man väl skylla sig själv. Håller med dig, det är fördelen med när man bjuder hem folk att då blir det i alla fall städat. Värre när folk bara kommer oinbjudna!

      Jo, jag känner mig väldigt nöjd med det vi åt!

      Radera
  3. Är imponerad, mycket imponerad faktiskt! Å då menar jag inte bara din spanska inbjudan utan även dina matlagnings- och bakkonster. Såväll smörgåstårtan som gräddtårtan är ju konstverk! Fantastiskt Emma!

    PS. Städning ingår i jobbet som Ama de casa;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att de uppskattades! Känner mig rätt nöjd själv. Säkert massor med fel där i den spanska texten men de kom i alla fall, Fröken Cuba med blommor i håret!

      Ang PS:et - Nu är jag ju inte någon ama de casa på heltid så något måste man ju plocka bort ur arbetsbeskrivningen. Jag har plockat bort städning, strykning, diskning ... Och det mesta andra sakerna.

      Radera
  4. Vilken trevlig midsommarafton och extra roligt att bjuda på svensk mat. För smörgåstårtan är väldigt svensk och i mitt tycke både god och praktisk. Frukttårtan såg också lyckad ut, säkert strykande åtgång.
    Vad gäller jordgubbar har vi i flera år hittat jordgubbar just på Lidl, dagen före midsommarafton och köpt upp det som funnits. Men i år är jag hemma i Sverige och där finns de ju länge ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smörgåstårta är ju sådant som kan vara hur gott som helst - eller helt åt andra hållet. Ett tag på 80-talett var det smörgåstårtenojja vid varje tillställning och långt i från alla vad goda. Om ens i närheten. Oftast var de väldigt mäktiga och geggiga.

      Det har funnits hur mycket jordgubbar som helst fram till förra veckan. Det har ju varit lite varmare, tror jag så det kan spela roll.

      Radera
  5. Svar
    1. Ja, det var faktiskt väldigt mycket gott! :)

      Radera
  6. Jag fungerar precis likadant och min man gnäller alltid på mig att jag alltid får städnoja när någon ska komma. Till vilket pris?
    Man får ju även städa när gästerna har gått hem🤔
    Vilka fina konstverk i matväg🤗🤗
    Jag själv hade en dröm om att öppna smörgåstårtscafe eller pub och försäljning av smörgåstårta. Det skulle då vara i Spanien....men om det hade funkat får bli skrivet i ett annat inlägg....
    Så fin tradition att din son förevigar midsommar vart år🤗
    Trevlig Söndag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen med att städa inomhus och hålla gästerna utomhus är att det är rent och fint dagen efter när man är trött, ingen skit att se på heller som stressar upp en! Eller hur!

      (I stället för att gnälla kunde de kanske hjälpa till så blir det inte lika mycket att gnälla över?)

      Säg till när du öppnar smörgåstårteservering så kommer jag och avsmakar!

      Radera
  7. Så mycket gott :) Du tänkte på allt och alla *tummenupp* :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man försöker ju göra allt och lite till. Och mannen min har nu provat broccolipajen med stor skepsis. Med stor förvåning blev omdömet detta:
      - Det var ju gott!

      Sa ju det ju! Tänk om de bara kunde lyssna på en någon gång! :)

      Radera