Ett sådant uppförande är ju helt oacceptabelt så mannen min satte igång arbetet med att hitta en lämplig ersättare för det hedervärda arbetet att få informera oss - och via denna blogg - omvärlden hur vädret faktiskt är hos oss boendes i Casa Feliz, inte bara vad meteorologerna hittar på. Valet för uppdraget föll på TFA Spring Breeze som vi beställde från spanska Benidormföretaget TFV. Dagen efter köpet hade vi paketet i våra händer och denna gång var det en väderstation som också kunde rapportera vind!
Jippi! Nu skulle här rapporteras data!
Tänkte vi. Det tänkte inte väderstationen. Den tyckte också att det nya livet på Solkusten var hårt och tog siesta från utomhusenheten emellanåt. Vi provade att ställa båda enheterna på olika sätt: en meter i från varandra, annan plats i rummet, inom synhåll av varandra ... Ingen skillnad. Mannen min var i kontakt med TFV och efter många turer och funderingar bestämde vi oss för att skicka tillbaka så de kunde undersöka om det var fel på väderstationen eller (vilket de trodde) om det var radiointerferens som störde ut signalerna. Någon timme efter att de hade tagit emot väderstationen för felsökning uppstod samma sak som hos oss och vi fick då pengarna tillbaka. Kundservicen hos TFV var utmärkt! Snabb leverans, bra hjälp och pengarna tillbaka utan knussel. Att produkten inte var helt OK var inte deras fel.
Pengarna (och en del till) har vi nu återinvesterat i en WH 3000 från Froggit. Denna väderstation ska även kunna mäta nederbörd! Så här års är det ju en skrattretande funktion (fast det kom faktiskt några få tunga droppar för någon dag sedan!) men när det väl regnar är det ju intressant att se hur mycket det faktiskt var. UV-nivåer ska den också visa och det är ju bra men här på Costa del Sol kanske lite onödigt: skiner solen är det hög UV-strålning. Typ.
Men det blir bra. Om den bara kunde komma någon gång.
No sé ... No sé ... hmmmm... no, no sé ... Este, creo que sé donde está ... Y este ... no ... (Bilden är lånad från www.informacion.es och har inget med något att göra) |
Den nya väderstationen skulle ha levererats i går men det hade inte Correos brevbärare tid med, informerade oss Correos kundtjänst så just nu går mannen min omkring som en förbannad och äggsjuk höna. De har lovat leverera i dag. De kommer säkert i morgon när vi inte är hemma. Då är det dessutom inte deras fel, då är det vårt.
Åh så typiskt Spanien! Ja, det med leveranserna alltså. Husarrest är aldrig kul, speciellt när dom inte ens kommer den dan...
SvaraRaderaLåter spännande med den nya väderstationen! Vi har bara en vanlig termometer... Sååå trist!
Ja, man blir rätt sur när man känner att man MÅSTE vara hemma trots att man inte har planerat något annat.
RaderaDu får ta och prata allvar där med han som inte gillar sladdar, det finns ju trådlösa historier nu så det borde inte vara något hinder. Den här kan man koppla mot wifi så perfekt om man vill se vädret när man inte är hemma - ni som packar den röda väskan hela tiden!
Hoppas nu att leveransen kommer innan ni åkt. Ska bli roligt att se hur den nya väderstationen fungerar, men den verkar ju väldans bra.
SvaraRaderaJodå, den kom lite senare på kvällen! Ska bli spännande att se om vi får ihop allt.
RaderaSäger bara Benidorm:-) Den staden levererar alltid, till och med återbetalning utan knussel:-)
SvaraRaderaIofs är et ju kul med en väderstation i hemmet. Men jag vill bara påpeka att min väderapp i iPhonen återger exakt samma data som du får på din väderstation - inkl. vind och luftfuktighet. Å den appen är liksom standard i iPhonen och är förvånansvärt korrekt faktiskt. Tänkte bara nämna det lite försiktit sådär, då du är så "ekonomiskt lagd";-)
Ja, utan knussel. Det är bra det!
RaderaVet du varför du får så fina väderdata i din telefon? Jo, för att den data som vår väderstation - och alla andra som har liknande - samlar ihop skickas ut och sedan hamnar i din app! :)
Nu är det ju mannen som är snäppet högre än hobbymeterolog (som pilot måste man kunna det där och han höll lektioner med blivande piloter om väder), därmed ett stort intresse för honom. Och något ska man väl lägga pengar på, antar jag.
Paketet hemma dan efter beställning och återbetalning utan tjkafs är rätt imponerande.
SvaraRaderaJag beställde den 5 juni ett paket från Tyskland som Postnord senast registrerade vid omlastning i Sverige den 15 juni. Sedan dess har kontakten upphört, både mellan Postnord och paketet och mellan Postnord och mig. Nu vidtar ett reklamationsförfarande som måste (??) ta minst 30 dagar. Först därefter får jag se om det blir nån återbetalning.
Postnord är en katastrof. För nån vecka sedan dömdes ett helt arbetslag för stöld då de under lång tid systematiskt stulit värdeförsändelser. Bl. a. min tavla från Veiken ( https://stevereflekterar.blogspot.se/2015/12/postnord-gladjeforstorare.html ) kan jag anta.
Spanjorer är lustiga de (eller det kanske alla människor är men här är det så tydligt): om man vill så kan man och då är man superduktig och effektiv!
RaderaHar förstått att Posten (de får kalla sig vad 17 de vill, de är fortfarande Posten) är urusla. De har väl gått i samma skola som den där brevbärarspanjoren som struntade att dela ut post under 6 månader. Han sitter i finkan, nu.