fredag 21 juli 2017

Kryp - del 2

Jag klippte bort kvistar och torra blommor på bouganvillean, trillingblomman, och sonen hjälpte mig att bära upp det avklippta till sopstationen tillsammans med solsängen som kalvade. Jag tog sedan tag i sopborsten för att under citronträdet sopa upp det som spritts i den varma kvällsvinden. Doften från La Dama de Noche, nattjasmin, hängde tung i luften.


Av någon orsak fastnade blicken på en torkad blomma, ett fnas, som satt där på stenplattan under citronträdet. Ju mer jag tittade insåg jag att det var verkligen något som satt - eller stod - där, inte något som låg och skräpade. Inget torkat blomfnas.


- Kom! ropade jag till sonen samtidigt som jag hämtade mobiltelefonen för att kunna ta några foton. Om det gick, det var ju så litet. Vad det nu var.


Jag la en sten intill. Stenen var ca 1 cm så då ser man tydligt hur litet fnaset var. Förstår fortfarande inte hur jag ens kunnat få syn på det.


Två kort togs med blixt och när jag zoomade in på fnaset dök detta upp på mobilens skärm. (Klicka gärna på bilderna så blir de lite större.)

- Hej! Vad du nu är för något!
Och nej, jag vill inte ha dig på min mobiltelefon! Hoppa ned!

Det ser precis ut som en yttepytte bönsyrsa. Kanske det är en bönsyrsenymf, alltså stadiet efter larv? Kanske den en gång kommer att sitta och be den med?

I dag ligger det åter drivor med rosa torra blommor överallt. Och jag håller med Naira, hon som vi hyrde av: It's dirty! Dags att ta fram sopborsten igen.

8 kommentarer:

  1. Det är inte mycket som undgår din uppmärksamma blick.

    SvaraRadera
  2. Mycket finns att se om man har "ögonen" med sig. Men också lätt att blicken far förbi.
    Fina bilder blev det ändå med mobilen.
    Och visst skräpar "bouggan" men den är ju så fin när den blommar. Du får ta sopningen som friskvård...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket sopande blir det med allt som far omkring i vinden. Måste köpa ny borste, de slits ut!

      Och visst gäller det att ha ögonen med sig, man missar så mycket i sitt liv annars.

      Radera
  3. Blir totalt hysterisk när jag ser småkryp (och ormar). Men den här lilla saken var ju riktigt - errmmmhhhh - konstig skulle jag säga. H*n har iaf et ansikte med två ögon, en näsa och en mun, för att inte tala om det svarta håret:-) En alien kanske;-)
    Suveränt fångat!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du är verkligen en stadsmänniska ända ut i fingertopparna!

      Som mannen min sa, det mesta inom krypvärlden ser jätteläskigt ut när man förstorar upp det. Nyckelpigor är ju söta. Nåja:
      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/60/e4/69/60e4698bd03dde7038feb5024d858506.jpg

      Eller fjärilar:
      http://peter.allers.se/wp-content/uploads/sites/4/2016/05/fjarilstunga.jpg

      Radera
  4. Det ser ut som en blandning av Benjamin syrsa och gräshopoa. De flesta av småkryp som man förstorar upp ser " "creepy" ut😨😨
    Appråpå Bouganvilleas så skräpar de oerhört men alla våra torra blommor hamnar på gräset. När gräset klipps försvinner alla fallna blommor på backen med🤗 Skönt!!
    Vi har även jasminer och passionsblommor som växer som hej vilt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra torra blommor hamnar inte på gräsmattan, de hamnar på plattorna och sedan ned i poolen. Inte kul.

      Radera