måndag 22 januari 2018

Att besiktiga bilen i Spanien - bokningen

Oj oj! Två år har gått! Bilen måste besiktigas!

Japp, det är redan två år sedan som vi hade vårt biltrassel vilket resulterade i att vi köpte en annan bil. Och etiketten på rutan sa att det var dags.

Som tur är slipper vi åka till Málaga igen om vi vill, det finns en nyöppnad besiktning i Mijas nu. I och för sig är det väl hugget som stucket för oss men vi provar den nya denna gången!

Besiktning görs hos ITV och man kan boka tid via telefon eller enkelt göra det via internet.
För mig var ju det självklart att boka tid via deras hemsida. Och det var enkelt gjort!


Bilderna är lånade på ITV

Sidan är så klart på spanska men man kan även välja holländska (!) om man vill.
Det första man fyller i är matrícula, registreringsnumret. Sedan får man välja om man vill skriva in det datum som bilen registrerades, fecha de matriculación, eller de sista sex siffrorna i número de bastidor, ramnumret på bilen. Jag provade med registreringsdatumet men fick felmeddelande om att datum måste skrivas in. Jo,det var ju det jag gjorde ... Med ramnumret gick det bättre och jag kunde välja vilken station jag önskade göra besiktningen. Jag blev erbjuden ett datum och en tid, 22 januari kl 13:45, och det fungerade bra så då slapp jag krångla vidare. Därefter fyllde jag i namn och kontaktinformation och tryckte mig vidare. Jag fick upp en sida där det står att det är reserverat samt en kod man behöver för att kunna annullera eller ändra tiden, vill jag spara/skriva ut en pdf? Ja tack, jag sparar den gärna. Dessutom fick jag ett bekräftelsemail skickat till mig. Samt ett påminnelse-sms ett dygn innan!

En sak till ploppade det upp informationsrutor om: man måste ha med sig bevis på att man har en giltig bilförsäkring! Jaha ja. Det skulle ju banken skicka ut efter att de dragit pengarna från mitt konto i december. Men brevbäraren verkade strejka/ha julledigt då för det är en del brev som är på vift igen. Så kvittot från banken har jag själv skrivit ut på baksidan av själva försäkringsfakturan. Ett papper mindre i bilen.

Precis som i Sverige finns det vissa punkter man själv bör kolla av innan (som lufftryck, lampor, rutor, spolarvätska ...) och det gjordes i går i all hast. Det mesta kollades även när bilen hade sin årliga service i mellandagarna så det vore väl självaste 17 om det skulle vara något!

Så nu håller vi tummarna, om en kort stund ska vi åka iväg! Lite spännande för det är den första vanliga besiktningen vi gör här så det kommer väl en fortsättning sedan med själva besiktningen kan jag tänka mig, det brukar ju vara ... intressant. Vi är ju i alla fall i Spanien!

11 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att läsa om bilen gick igenom och om de godkände dina egna papper. ITV låter som den engelska TV-kanalen;-) Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hoppas det gick bra!

    Vi har alltid åkt till ITV på drop-in. Det funkar det med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att veta att det alternativet finns. Men så som det såg ut i väntsalen när vi omregistrerade förra bilen i Málaga så kändes inte det som ett vettigt ett. Det var någon många som inte hade bokat någon tid ...

      Radera
    2. Senaste gången vi besiktigade så hade jag med mig en bok :-)
      Men det blev inte så mycket läst, för det gick rätt snabbt och sen fanns det en massa intressanta människor och händelser att studera :-)

      Radera
  3. Det blev säkert en spännande upplevelse. Jag menar, på en besiktningsstation i Spanien bör det väl dyka upp en hel del överraskningsmoment.

    SvaraRadera
  4. Hej Emma jag har alltid åkt dit väntat högst 10 min sen är det lite olika kan du Spanska får du sitta kvar i bilen och köra in men jag har lagt papprena på vindrutan så tar dom och kör in bara och vänta tills den är klar så får du ett klister märke till vindrutan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att det är rätt olika från ställe till ställe hur de hanterar saker. Jag ska snart posta hur det gick till hos/för oss!

      Radera
  5. Lite sent :-), men hur gick det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du får läsa nästa inlägg!
      http://solsomsol.blogspot.com/2018/01/att-besiktiga-bilen-i-spanien.html

      Radera