lördag 20 januari 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 3

Trots sjukstugan här hemma så finns det godsaker!

Godisbit nr 1
Att inte bli smittad. Måste nog tycka att det är en bra godisbit att mannen min och jag fortfarande inte har däckat så som sonen gjorde. Vi går ju här och känner efter: jo, det skaver lite, halsen känns lite tjock ... eller nä, det gör den inte!

Vågar man hoppas på att vi klarar oss?

Trädet är helt fullt med solmogna citroner!
I år har det haft den otroligt dumma idén att mogna nästan samtidigt.
Så har det inte varit de andra åren.

Godisbit nr 2
Lemon Curd! Jag vet, det är många som inte gillar detta söta men jag älskar det och det gör även sonen. Det är ju inte så att vi äter det varje dag och därför blir det ju speciellt när jag väl gör en burk, passar bra till den som är lite sjuklig också. Friskt syrligt, sött och fullt med C-vitaminer.

Tryckkokaren! Eller det är ju två kastruller och ett lock är det.

Godisbit nr 3
- Vad ska vi tryckkoka till middag i dag då? frågade jag mannen min. Han skakade bara på huvudet och himlade med ögonen.

Haha, det är så himla kul att tryckkoka saker! Ja, mat då alltså. Det blir bra och det går ju så fort! Broccolisoppan blev supergod, kycklingsoppan jag experimenterade fram blev delikat, den serbiska bönsoppan pasulj börjar arta sig, julens risgrynsgröt gick snabbt, förra veckans köttgrytesoppa mustigt god. I kväll är siktet inställt på gulaschsoppa. Det blir väl en gryta av det i stället. Haha! Kikärtor har kokats, en del ligger nu i påsar i frysen medan resten blev hummus. Funderar på att prova göra egna vita bönor i tomatsås, modell Heintz ...

- Ska du tryckkoka allt nu? suckar mannen min.

Nä, inte allt men allt det där jag inte hittills gjort för det tagit sådan evinnerlig tid! Haha, så kul!

16 kommentarer:

  1. 1. Ni klarar er nog från influensan, annars hade ni redan fått den.

    2. Jag tillhör dom som tycker att Lemon curd är alltför söt. Tur att vi alla har olika smak;-)

    3. Härligt med din nya leksak. Bästa presenten ever av dina föräldrar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1, Tror nästan också det ... Vi har kanske haft den i tidigare liv.

      2, Förstod att du skulle rynka på näsan! Jag är dock intresserad av vad din engelske make gillar lemon curd! OK, han bör kanske inte äta det men i hans tidigare liv?

      3, Visst är det kul med nya pryttlar som används! Just nu står gulaschen och ... pyser! Nybakade frallor ska det bli till vad det nu är när jag lyfter på locket. Haha!

      Radera
  2. nr.1.Lägg upp en termometerbild som "bevisar" att du inte insjuknat.
    nr.2. Lemon curd, för sött även för mig.
    nr. 3. Du har en affärsidé på gång där." Emmas tryckkokeri".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörruduru! Litar du inte på mitt ord?!

      Lovar, min lemon curd är godare än den i butiken!

      Och med tanke på alla tryckkokare i det här landet så tror jag inte att det skulle gå så bra ... Men kan kanske skulle kunna rikta in sig på den svenska marknaden där denna tingest är något som man inte riktigt begriper sig på, det var något mormor hade. Ja, inte min vad jag vet. Konstigt egentligen att det inte används mer, så mycket tid och energi som man sparar och ändå kan äta riktig husmanskost.

      Radera
  3. Kul med matnyttiga godisbitar. Men jag hoppar nog lemoncurd.
    Fint att du och maken är pigga och hoppas det förblir så.Verkar i alla fall hoppfullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ... mannen min gnäller lite just nu så vi får väl se vad som händer ...

      Radera
  4. 1: Håller tummarna att ni klarar er - känn inte efter FÖR mycket!

    2: Lemon Curd... Det får mig alltid att tänka på kanalbåtsturen i England 1986. En av kompisarna som var med lovprisade Robertson's Lemon Curd heeela veckan. Jag tror inte ens att jag har smakat det :-D

    3: Hmm... Du kanske ska kolla om det finns hjälp att få? Kanske en stödgrupp för tryckkokarberoende? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, man ska inte känna efter för mycket!

      Haha, har du inte smakat Lemon Curd. Kan se etiketten Robertson's framför mig! Att du kommer ihåg märket!

      Stödgrupp? Nä, inte än! Just nu är det mer medentusiaster!

      Radera
  5. Hoppas verkligen att ni klarar er och kan ha en skön dag i solen idag. Vilket härligt väder vi har hos oss här!
    Har aldrig använt tryckkokare,men låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finfint väder men attans vad blåsigt! Än är inte stormen över, mannen min gnäller lite. Vi får väl se vartåt den vinden blåser ...

      Kokade ris idag på 3 min kokande och sedan 10 min vilande! Häftigt!

      Radera
  6. Wow så många citroner, vilken dröm! Jag hade nog förätit mig om jag haft det där trädet. Ha, ha! Älskar nämligen citron (och lime bör tilläggas). Lemon Curd är ju så gott! Jag brukar ofta ha det i tårtor istället för vaniljkräm. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! En frände i Lemon Curd-älskandet! Citroner är bra men det är så mycket så jag vet inte vad jag ska göra med dem! Ska klyfta och frysa in en del, det är superbra att kunna ta fram när man vill som isbit i drinken eller till mat och bak. Ska fixa Limoncello också ... Vd ska göra med resterande 500 citroner ...?

      Radera
  7. Oj, så många fina citroner.
    Lemoncurd är ju jättegott, finns det folk som inte gillar det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja kan du tänka dig! Inte gilla Lemon Curd?! Så knäppt!

      Fast det är ju en rätt mysko historia egentligen, ed den smöriga krämen och sura och söta smaken. Fett men friskt samtidigt på något sätt. Mysko.

      Radera
  8. Tryckkokaren låter ju hur smidig som helst. Soppa är min favoriträtt - jag skulle lätt kunna äta det varje dag. Det finns ju så många olika varianter. :-) Hur gör du med kryddningen? Lägger du i någon buljongtärning i tryckkokaren eller använder du vanliga kryddor? Före eller efter kokningen? Skulle vara roligt om du kunde lägga upp ett recept/tillvägagångsguide på nån god "tryckkokningssoppa" på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har jag ju inte gjort så jättemycket men jag kryddar lite lugnt, har i buljongtärning osv, sätter på locket kokar och sedan så får man reglera efteråt.

      Om du klickar på länkarna där uppe i inlägget så kommer du till recepten jag har publicerat!

      Radera