torsdag 22 februari 2018

Spanska skolan - del 14: Brott och straff

Jag plockade upp sonen vid skolan för någon dag sedan och han var skitsur!
- Va ere nu rå?!
- Hela klassen fick en parte av läraren i Ciencia Sociales!
- Va? Va gjorde du?
- Inge! Jag visste inte ens om det! Det var några i klassen som störde - de stör alltid - och läraren blev arg. Några tjejer i klassen blev så ledsna så de grinade!

Kollektiv bestraffning. Några beter sig illa och alla åker dit. Inte första gången det händer men det är första gången sonen fått en parte. Eller egentligen inte, han fick en förut men klasskompisarna förklarade för läraren att han inget gjort, det inträffade var inte hans fel, så den togs bort. Men oj så upprörd sonen var då. Och är nu.

Det här är ju något nytt för oss. Jag har hört talas om parte men inte helt greppat detta. Eftersom Fröken Otilia är i Paraguay på ett biståndsarbete med en organisation hon är med i så mailade jag Sekreterare Fernando för att få lite klarhet. Medan jag skrev kom det även ett sms från parte-läraren till alla föräldrar om att han tyckte att nu fick det räcka, det har varit för tjafsigt för länge i klassen.
- Det är nästan alltid samma elever som tjafsar och särskilt i hans klass, säger sonen som känner sig väldigt orättvist behandlad.


Så vad är nu denna parte och vad innebär det? Egentligen heter det tydligen falta de parte, och falta är det som det oftast verkar kallas för. En annan är falta de asistencia, det är när man är olovligt frånvarande från en lektion. En falta är en skriftlig varning och vanligen är det riktat mot en elev eller de som betett sig illa, att en hel klass får det är inte särskilt vanligt. Dessa faltas delas in i två grupper: leve, lätta, och grave, allvarliga.

Här är det som skolan klassar som leve:
  • Något som inte är grave och som stör den normala utvecklingen i klassen
  • Systematiskt vägra samarbeta med lärare eller andra elever
  • Medvetet göra saker svårt eller förhindra för andra elever att göra sina uppgifter
  • Utan giltig orsak komma försent till lektioner (tillstånd krävs)
  • Utan giltig orsak utebli från lektioner (tillstånd krävs)
  • Bete sig illa mot andra
  • Orsaka mindre skador på skolans egendom (bänkar, böcker, byggnad osv)
  • Inte hämta ut eller lämna in dokument (sk fichas, blad med uppgifter som köps i receptionen)
  • Smutsa ned på skolområdet
  • Äta eller dricka (vatten undantaget) på andra ställen än på gården eller cafeterianoch endast under rasten

Och här är det som klassas som grave:
  • Fysiska aggressioner
  • Mobbning (fysiskt, verbalt, psykiskt)
  • Förarga eller förödmjuka andra
  • Direkt förhindra andras utveckling på skolan
  • Hota någon på skolan
  • Förfalska/förändra skolans material
  • Orsaka större skador på skolans egendom
  • Att inom skolans område fota utan tillstånd av lärare (minst 3 dagars avstängning)
  • Röka, dricka alkohol eller använda droger
  • Stjäla från någon
  • Använda mobiltelefon eller annan ljudupptagare
  • Inte ta bestraffningen för en falta
  • Att inte göra skoluppgifter under en avstängning


Bestraffning
Beroende på vad man har gjort så kan man åka på en bestraffning. För en leve får man en skriftlig varning och man kan även få en enklare bestraffning som att lunchrasten ställs in (vilket lärarna även kan låta göra utan att en parte leve delas ut. Vid tredje varningen får man tillbringa en dag i aula de convivencia, kvarsittningsrummet (om det finns någon lärare tillgänglig) samt att föräldrar informeras skriftligen. Hamnar man i kvarsittningsrummet tre gånger blir man avstängd i två dagar.

Tur att jag inte går på skolan, jag har ju fotat ovanstående där ...

Har man gjort sig skyldig till en grave så är det värre. Här är några varianter av bestraffning (det finns en fastställd lista med brott och straff):
  • Ingen lunchrast samt infinna sig i kvarsittningsrummet resten av dagen
  • Tillbringa en dag i kvarsittningsrummet
  • Avstängning en dag första gången, två dagar nästa gång osv
  • Avstängning mellan 4 och 29 dagar (t ex 3 dagar för att fotografera på området och publicera fotot, 10 dagar för att röka vid skolan)

Att bli avstängd innebär inte att man kan sitta hemma och spela datorspel utan allt skolarbete och läxor ska göras. Ju värre sak man har gjort sig skyldig till, desto större blir straffet. Att vara hemma en månad eller helt bli avstängd är inget att eftersträva. Så det gäller att sköta sig!

Fast det ska man väl alltid ...

(Med reservation för att jag fick allting rätt, det här var inte lätt att hänga med i.)

✎...

Det här är en liten serie om hur det går till att börja i en spansk skola i främst Andalusien.

16 kommentarer:

  1. Förstår sonens upprördhet och detta är ju mycket att sätta sig in i. Men hur påverkar detta nu sonen som inte ens varit med. Förhoppningsvis blir det inget mer utav det . Kanske en varning som arkiveras...
    Jag vet ju att liknand kollektiva bestraffningar finns i många skolor i Frankrike och runt om i Europa. Och tämligen ovant för oss i Sverige är det- Men jag vet att detta med kollektiv bestraffning likspm individuell fanns när jag gick i skolan, dock länge sen. Och då kunde man också få sänkt betyg i "uppförande" eller "ordning".
    Hur funderar de andra föräldrarna? Men de kanske är vana...
    Hoppas på det bästa för sonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis så är det inget som spelar någon roll i det långa loppet men det är ju fortfarande inte OK så som vi ser det. Jag vet tyvärr inte hur de andra föräldrarna reagerade men med tanke på barnens reaktion så tror jag inte att de är stillatigande.

      Radera
  2. I Sverige har man mig vetande inga kollektiva bestraffningar. Åt andra sidan har man inga regler här heller. Alltså jag menar tydliga regler vad som är tillåtet och vilken bestraffning man får när man inte respekterar reglerna. Engelska skolor här däremot kör med ungefär samma regler som den spanska skolan. Men även där har jag aldrig hört talas om kollektiva bestraffningar.
    Tycker det är fel att bestraffa oskyldiga elever. Däremot tycker jag att skolledningen borta ta itu med bråkstakarna och deras föräldrar.
    Tycker synd om sonen. Jag menar att bli bestraffad för nåt man inte gjort kan ju bli en incentive till att själv börja störa/bråka framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att lärare undviker det i möjligaste mån men jag kan tänka mig att lärare säger att "ni får alla sitta kvar i 10 minuter nu och göra klart allt för ni har tjafsat så!". Har lite vaga minnen av det ...

      Jag håller med dig, det är ju lätt att tycka att "vaddå, spela roll, får ju ändå straff så då kan jag ju lika gärna göra det". Särskilt i en tonårings skalle.

      Radera
  3. Jag tycker att det är bra med tydliga regler, men att bestraffa oskyldiga är ju HELT fel. Dessutom var det väldigt hårda straff kan jag tycka...

    Hoppas sonen kan få upprättelse!

    Jag har råkat ut för en kollektiv bestraffning en gång på högstadiet. En kille (som alla visste vem det var) hade sabbat låset in till NO-salarna så vi inte kom in till lektionen (pillat in piggar från en kam i låset - kreativt! ;-) ). Om ingen berättade för tillsynsläraren vem som gjort det skulle alla få kvarsittning. Och det fick vi, för ingen skvallrade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättebra med tydliga regler och konsekvenser! Det var ett problem vi hade i Sv Skolan i Fuengirola, det saknades tydlighet och därmed blev det väldigt svårt när situationer uppstod. Frö det gör det alltid. De har tagit tag i den saken nu så det är mycket bättre.

      Ja, det var det där med kreativitet. Det gäller att styra den så något vettigt görs. Skillnaden i din situation var ju att där var det ni som själva valde att kollektivt ta straffet för att skydda en kompis.

      Radera
    2. Eller så var vi lite rädda för honom...

      Radera
    3. Ja, det är klart att den varianten är nog den mest vanliga.

      Radera
  4. Vi hade förresten tämligen hårda regler när jag gick på låg- och mellanstadiet. Hålla upp dörrarna för lärarna, niga och bocka, inte springa till lunchen utan marschera i led osv...

    Min svärfar (som var min mattelärare på högstadiet på en annan skola) berättade att alla var så nöjda med eleverna som kom från "min" skola - vi var så väldresserade. Eller drillade, kanske man kan säga :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldresserade! Haha, det är väl hundar och hästar man dresserar. Ni blev väl drillade så ni blev väluppfostrade.

      Utöver det där i listorna jag skrev så finns det ännu mer regler vanliga som att inte springa i korridorerna, skrika och prata högt mm.

      Radera
  5. Oj, oj! Verkligen hårt att bestraffa alla. Dessutom väldigt hårda straff. :( Skolans värld är inte enkel. (Har precis gjort en egen liten tillbakablick från min tid som lärare.)

    Skickar uppmuntrande tankar till dig och sonen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! På Sekreterare Fernandos inrådan ska vi försöka få till ett möte med läraren för att få höra mer om detta. Det kan ju vara bra att träffa fler lärare, dessutom. Och nej, jag förstår verkligen att det inte är lätt att vara lärare.

      Jag tror att straffen måste vara hårda för annars så rycker man bara i axlarna åt dem. Mentaliteten är lite annorlunda, helt klart.

      P.S.
      Jag ÄLSKAR din språkblogg! Synd att man inte kan kommentera i den bara, jag har ju inte FB. Förstår dock att du vill hålla diskussioner på ett ställe.

      Radera
  6. Förstår att sonen är besviken; att bli bestraffad när man egentligen är oskyldig känns ju såklart väldigt kränkande. Minns själv från min skoltid att man ett par gånger åkte med i smeten och fick skulden bara för att man hade suttit nära andra elever som stökat. Hoppas att ni kan få till ett föräldramöte med läraren så att ni kan prata igenom problemen hen upplever i klassen.

    Tycker att det är bra med tydliga regler och att det blir konsekvenser när de bryts, men samtidigt måste det vara rättvist. Jämfört med svenska förhållanden är det naturligtvis strängt. Här finns det ordningsregler, men däremot är det svårt att stänga av elever från skolan eftersom alla barn enligt skollagen har skolplikt och rätt till undervisning. Vem är det t ex som ser till att en avstängd spansk elev verkligen gör skolarbete hemma? Föräldrarna jobbar väl vanligtvis och det är inte heller alla föräldrar som har samma möjligheter att stötta sina barn. Tror istället att det snarare är skolan och skolhälsan som har kompetensen att lösa problem som elever kan ha i samarbete med vårdnadshavare såklart. Men lätt är det sannerligen inte.

    Gillar verkligen dina inlägg om spanska skolan! Undrar lite över hur betygskriterierna ser ut jämfört med de svenska. Här i Sverige finns det ju ämnesplaner med syfte, centralt innehåll och kunskapskrav för betygen E, C och A. Vore roligt om du kunde skriva ett inlägg om det nån dag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia! Betygsinlägg är redan skrivet så det kommer! :) Nu kom detta före för det blev så aktuellt. Och jag blir jätteglad för att det uppskattas. Det här med att berätta hur det är och hur det går till med saker i Spanien är ju en av grundpelarna till min blogg, varför jag en gång började skriva den.

      I Spanien är det också skolplikt, tror det gäller i hela EU. Det är därför de är (eller ska vara) mycket noga med att få det skriftligt om barnet inte kommer till skolan.

      Det är supersvårt det där med avstängning. Hur handskas man med ett barn som förstör för andra elever, som gör att de inte får någon studiero? Är det rättvist mot dem att en elev lever rövare och hela tiden (för-)stör? Någonstans måste ju barnet också ta ansvar för sitt eget agerande, sitt eget liv och framtid. Alla måste ju lära sig konsekvenserna av sitt eget agerande, det lär man sig ju i ganska tidig ålder. Jag förutsätter att föräldrarna till ett barn som blir avstängt har ett samarbete med skolan så att de försöker hjälpas åt. Men jag vet, alla fungerar inte så utan anser att skolan ska sköta allt medan de jobbar. Misstänker att det här är en av de svårare delarna med att arbeta i skolvärlden, det där när någon eller några gör något dumt.

      Som förälder ska man ju inte alltid lägga sig i, de måste ju kunna sköta det på skolan, det ska de vara utbildade för. Men ibland har vi lagt oss i, som nu. Som tur är så är det här ju ingen farlig situation, ingen som sparkar och slåss vilt (det har vi redan varit med om men inte i spanska skolan) och sonen kommer så klart inte att fara illa av det. Men det är fortfarande inte OK att bli bestraffad för något som man inte varit inblandad i.

      Radera
    2. Tack för svaret! Blir spännande att läsa om betygssystemet! :-)

      Självklart ska ni föräldrar gå till botten med den orättvisa "parten". Det är ju faktiskt läraren som står för ledarskapet i klassrummet - övriga elever kan inte hållas ansvariga för sina klasskamrater och bestraffas för att andra bråkar. Hoppas verkligen att det löser sig för er!

      Naturligtvis är det inte okej om andra elever blir störda eller utsätts för risker! De har ju också rätt till utbildning och studiero. Jag menade mer att problemen troligtvis inte löser sig själva bara för att den avstängda eleven får flyta vind för våg hemma, utan professionellt stöd från skolan. Men de har säkert något system för det hela.

      Radera
    3. Jag hoppas att de har rutiner för att hjälpa elever som trasslar och vad jag kan läsa av dokumentationen på skolans hemsida så finns det mycket material. Jag tror inte att det är något fel på skolans vilja. Men räkna inte med att det kommer ett inlägg på det för jag har ingen lust att erfara hur det förhåller sig med ungar som krånglar. Mer än normalt av en tonåring ... :)

      Radera