I SAMARBETE MED FLIGHTRIGHT
I nästa ögonblick blir jag nästan lite arg! På ett flygplan sitter det normalt 200-300 personer med drömmar, planer och kanske stressade scheman. Alla dessa krossas till småbitar bara för att (som flygvärdinnan berättade) piloten tagit fel på dag eller gjort något så dumt att polisen inte släpper honom. Kanske lika bra att man inte vet den egentliga orsaken till varför planet är försenat!
Mannen min och jag var i Florida för många herrans år sedan. Planet blev sex timmar försenat när vi skulle hem och det var så drygt! Vi hade ändå tur för vi blev uppgraderade till Business Class och fick dessutom ersättning för förseningen. När vi 2008 skulle åka hem efter några veckor på Mallorca hade planet gått sönder på Arlanda och vi fick spendera 12 timmar extra i Palma med att bada och äta gott. Vi fick ersättning för utlägg samt en extra kostnadsfri sol- och baddag medan stackarna på Arlanda blev av med en. Undrar om de fick någon ersättning?
Det var det där med ersättning jag tänkte komma till. Vilket gytter det är! Vill du läsa alla EU-regler så finns de här att studera och där finns även en kalkylator som visar hur mycket du enligt lag har rätt att få. Det där är ju minimum. Vill sedan flygbolagen så står det dem fritt att erbjuda mer vilket är bra marknadsföring när nu ändå något går snett. För snett går det ju rätt ofta. Har för mig jag hörde någonstans att var fjärde plan är sent, det vill säga 15 minuter eller mer efter utsatt tid.
Men trots att till exempel Norwegian och SAS har bra och etablerade rutiner för ersättning vid inställda eller försenade flyg så är det ju inget som de glatt och automatiskt betalar ut bara för att kunden ska bli nöjd. Ibland måste man få kämpa lite för man har råkat ramlat mellan flygstolarna. Vid andra tillfällen måste man kämpa mer än man kanske orkar, man kommer inte vidare. Men det finns faktiskt hjälp att få vid de situationerna med. Det finns företag som specialiserat sig på att kräva tillbaka ersättning från flygbolagen, företag som Flightright som hjälper svenskar, ett annat är AirHelp och ett tredje är Refundme. De agerar på samma sätt men har lite olika upplägg på hur de beräknar kostnaderna. Flightright och Refundme har gjort det enkelt och tar 29,75 % på det du får tillbaka ifrån flygbolaget. AirHelp har en prislista med fasta belopp och procentsatser. Vid första anblick så ser det ju ut att vara en rätt stor del de tar i betalning för sina tjänster men två tredjedelar av något är trots allt mer än ingen del alls. Ingen av dessa tre tar heller betalt om ersättning inte betalas ut.
Det är ju bra att det finns alternativ om man inte kan, vill eller har möjlighet göra jobbet själv.
Bilden har egentligen inget med texten att göra förutom att den för mig har mycket semesterkänsla. |
Apropå att få tillbaka, visste du om att man har rätt att få tillbaka delar av flygskatten på en flygbiljett som man - oavsett orsak och biljettyp - avbeställer? Det kanske inte är så mycket - någon hundralapp eller så - men varför ge bort de pengarna till flygbolagen när man har rätt till det? De informerar inte om detta, man måste själv be om det. Oftast är det bara en fråga om att uppge bokningsnumret och flighten på flygbolagets hemsida så kommer pengarna tillbaka till dig. Några minuters jobb ... Tänk på att du kan kräva tillbaka detta flera år bakåt i tiden (det beror på vilket land det är men jag har sett tre år stå skrivet på flera ställen). En hundralapp eller två kan man göra en hel del med!
Statistiskt sett borde alltså alla ha varit med om en flygförsening eller inställt flyg om man flyger lite då och då. Har du det? Fick du någon ersättning?
Så bra att jag är disciplinerad när jag betalar räkningar och inte låter mig lockas iväg på äventyr.
SvaraRaderaDe fåtal gånger jag drabbats av flygförseningar har alltid varit på väg hem från nåt solresmål och då har jag sett det som en bonus med en extradag/ett extradygn och därför inte begärt någon ersättning.
Haha, ja men det bli väldigt intressant att lockas iväg på irrfärder!
RaderaSkrattar gott åt Steve's kommentar. Jag gjorde som du förut, men då många företag har robotar så har jag lärt mig den hårda vägen (hur mycket skräppost som helst i "Spam-mappen) att låta bli att "nöjesklicka".
SvaraRaderaMen du snubblade ju faktiskt över nå't riktigt intressant här. Har läst om Refundme, men Flightright hade jag inte hört talas om. Skulle absolut kunna tänka mig att använda företaget, för själv skulle jag troligen inte orka.
Precis som du satt vi fast i USA en gång. 12 timmar på Miami's flygplats var ingen höjdare. Vi blev uppgraderade till första klass då med lyxmat/-dryck och fick två nya enkelbiljetter till valfri destination. Men det var också för länge sedan.
Haha, ja jag fnissade också åt Steve! Tänkte att oj, har han skygglappar?! Har du också det? :D
RaderaDet är så jag också tänkte. Många orkar ju driva till en viss punkt, sedan så känner man sig så brädad. Tydligen så ska dessa företag även kunna ta en extra koll även om man fått ett nej. Det kan ju vara värt att veta.
De där 12 h på Palma var underbart på dagen men ändå stressigt för vi visste ju inte hur lång tid det skulle vara. Att sitta med en 2-åring på en sen kväll på flygplatsen var pest! Minns jag bara stod i ett hörn och vaggade med honom i famnen för att försöka få honom att sova. Vi kom hem vid 6-tiden. 10.20 tyckte sonen att det var dags att gå upp. Tänk att man kan minnas en sådan sak över 10 år senare.
Ja oj, vi har blivit försenade mängder av gånger, ibland fått övernatta på nåt oväntat ställe, åka en annan rutt och/eller blivit av med bagaget (tillfälligt, det har alltid återuppstått nån gång).
SvaraRaderaVärsta gången var helt klart när vi drabbades av orkanen Odile och blev av med kontakten med omvärlden i tre dygn. Ingen el, inget vatten, och det värsta av allt - inget wiffi! ;-) Flygplatsen blev helt demolerad och vi bussade oss till ett annat ställe där vi ungefär en vecka efter orkanen kunde ta ett flyg därifrån - det första som gick från den flygplatsen som också hade blivit drabbad.
Vi fick igen en hel del av de nya utläggen vi fått och återbetalning av den delen av resan som vi inte kunnat utnyttja då vi fick improvisera och planera om vår rutt.
En annan gång blev vi strandsatta i Reykjavik och jag passade på att köpa en islandströja (hävdade att det var kallt ;-) ) och Anders ringde några telefonsamtal. Vi hade väl utlägg på ungefär 500 spänn som vi skickade in kvitton på och fick tillbaka 3500. Det sa vi visst inget om. Ooops... :-)
Vi har dock alltid "kämpat" själva för dom ersättningar vi har fått.
Spännande! I efterhand i alla fall, just då inte särskilt ... De där kronorna extra kallas för plåster. STOOORA plåster.
RaderaDu har också rätt i att det ibland är bäst att inte veta vad förseningen beror på. När vi skulle åka till Teheran i mitten av 90-talet så var flyget försenat och ingen info.
SvaraRaderaDå råkade jag läsa i en kvällstidning att det stod ett plan från Iran Air i Göteborg som inte kom iväg för att en som skulle avhysas bråkade... Det skulle gå via Arlanda till Teheran.
Kändes inte så lustigt att åka med det flyget när det slutligen anlände.
Det förstår jag. Ibland är det bra att inte läsa nyheter.
RaderaHar läst om Flightright och det kan säkert vara bra att använda sig av om man själv är osäker. Vi flyger ju tämligen mycket och har, i alla fall under 2000-talet och även dessförinnan haft väldigt få förseningar. Då har vi alltid kompenserats av flygbolagen direkt och utan problem. Och med rejäl kompensation. Vi har även själva väldigt bra försäkringar så ibland har de också bidragit.
SvaraRaderabra. Och det har gått väldigt smdigt.
Säkert ser det olika ut. Men som vanligt är det ju ingen som gör något direkt för "min skull".
Skönt att höra att det funkar också, och att ni varit nöjda! Vet av erfarenhet från andra sidan luren att det inte alltid är så ...
RaderaJa, vilken sörja.
SvaraRaderaJag flyger ju mycket och tycker att det för det mesta funkar bra, men när det inte gör det så uppför sig olika flygbolag olika. Har blivit ombokad på SAS och BA, däremot är man ganska ensam när det gäller Ryanair, men å andra sidan de är billiga, så man får avväga när man bokar. Tycker Ryanair normalt sett är i tid.
Precis som du säger, man får ju väga in det i priset.
RaderaHej
SvaraRaderaFör några år sedan åkte vi till Bryssel med mellanlandning i Amsterdam, KLM. Ett par minuter innan bording meddelades det att flighten var inställd och att vi fick åka tåg till Bryssel.
Väl hemkomna gick jag in på KLM:s hemsida och gjorde en reklamation. Efter några veckor kom jag i kontakt med en jättetrevlig tjej som ordnade vår ersättning smidigt, 510 euro rätt in på kontot!!
Bra ersättning då den totala kostnaden för flygbiljetterna var ca 5900 SKr :)
Lotta
Perfekt! Man måste få ha tur i oturen också!
Radera