lördag 19 augusti 2017

Lördagsgodis 2017 vecka 33

Lördagsgodisdags!!!

Godisbit nr 1
Roliga ord! Säg det här högt:


Sal yodada. Sal yodada. Det liksom bara rullar härligt ut ur munnen. Jodsalt är inte alls lika kul att säga.

Vi tar en till!


Grupo Paco Pepe. Säg det tre-fyra gånger i rad med spansk uttal, så klart. Sonen och jag älskar att säga det högt i bilen när vi åker förbi en buss från det bussbolaget.

Godisbit nr 2
Poolens vatten är åter gnistrande kristallklart! Mark The Pool Guy var här i tisdags och hans - precis som våra - provstickor sa att ordningen är återställd, värdena ser bra ut vad gäller fritt klor, aktivt klor, pH och alkalinitet. Han sa inte så vidare mycket om det där med klorpuckarna annat än Cool! när jag skickade honom bilden men nu vet han det i alla fall.


Godisbit nr 3
Räkmacka! Hittade en påse med "svenska" räkor på Lidl som jag ju även använde till smörgåstårtan vid Midsommar. I veckan gjorde jag oss varsin räksmörgås. Guuuu så gott det var! Måste kolla att jag har en till påse i frysen och jag hoppas att det där är en räksort i Lidls ordinarie sortiment. Spanska gambas och langostinos är gott men ishavsräkor, det är det jag vill ha på räkmackan!

9 kommentarer:

  1. Vilken fin och "god" godispåse. Kul att uttala dessa spanska ord. Och de ligger gott i munnen.
    Tur att du hittade räkorna, men de med skal på tycker jag är än godare - Har hittat dem hos vår norska handlare i Torre. Väl dyra, men så goda....Lidls "svenska" har jag provat och de är ockås helt ok. Bra med några extra påsar i frysen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de roliga!

      Jag har inte sett de med skal på. Och så såg jag att jag måste fylla på frysen ...

      Radera
  2. 1. Sal yodada låg väldigt rätt i munnen om man säger så. Vet inte varför men jag tänkte spontant på "yalla yalla":-)

    2. Underbart med att poolproblemet är löst. Väntar bara på nästa del. För jag vet ju att det brukar komma en sådan;-)

    3. Tål tyvärr inte räkor - boohoo, men langostinos, scampi och kräftor går bra. Å gissa om jag saknar räkor!!! Ja, det finns ju här såklart, men efter jag blivit allergisk mot dom så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa ord är liksom lite roligare att uttala! Har inget med vad det betyder, det liksom bara ligger rätt i munnen som du säger.

      Vad konstigt att du inte tål räkor men Gambas & Co funkar! Men då har du ju i alla fall något att frossa i.

      Och vad gäller poolen: nu får du bara tyst! :D

      Radera
  3. Jag brukar också säga såna där roliga ord högt varje gång vi passerar såna :-) Älskar också Tomtomens sätt att uttala spanska orter. Haha!

    Dom "svenska" räkorna är oslagbara! Men dom ska ju helst vara färska. Men man kan inte få allt här i världen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag är rätt nöjd med att kunna göra en räksmörgås på de frysa emellanåt. Färska får man ta när man åker hemåt. Man får inte vara för glupsk.

      Vi har också vridit oss fördärvade några gånger över Tomtoms uttal, även Garmins.

      Radera
  4. 1. Att upprepa Grupo PACO PEPE är lika svårt som "sex laxar i en laxask".
    2. Skönt att åter få tänka på poolen som en plats för svalkande bad i stället för ett problemområde.
    3. En riktig räkmacka med färska räkor är en sann njutning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har du så rätt i Pepes laxar! Inte så lätt. Men roligt!

      Räkor vid poolkanten - kan det bli bättre!?

      Radera
  5. Gillar ord :) på fler sätt än att de bara behövs för att jag ska kunna uttrycka mig :) en del ord är verkligen häftiga att säga!
    Gott för en utlandssvensk att hitta något gott från hemlandet! Hoppas, för din skull, Lidl har räkorna som standardsortiment!

    SvaraRadera