söndag 4 juni 2017

Skyltsöndag nr 62 - På förekommen anledning

Parkerade bilen vid judon och klev ur, kastade ett öga på bilen intill. Hehe!


Undrar hur många gånger det var på väg att hända/hände innan den lilla skyltningen kom på plats? Dyrbart tror jag det kan bli också. Måste fråga Herr Cuba vad det kostade för honom att låta rengöra bilen efter att han hade tankat bensin i sin dieselbil så den sedan vägrade starta.

Läste någonstans att i Sverige görs det nästan 20 000 feltankningar per år, siffran har ökat för det är fler som köper dieselbilar än tidigare. Det värsta är att det är inte alltid som bilförsäkringarna täcker kostnaden för saneringen eller skadorna som kan uppstå. Så står du där och kommer på att du tankar fel, starta inte ens bilen! Då räcker det förhoppningsvis bara med en tömning av tanken. Startar du motorn - du ska inte ens slå på tändningen! - så börjar det sprida sig runt där inne och mer måste göras och bytas. Och betalas för.

Dieselmunstycket är större än bensinens, därför är det möjligt att tanka bensin i dieselbilen men inte tvärtom. Varför i hela friden kan de inte göra dieselmunstyckena fyrkantiga eller trekantiga så att man verkligen ser att det inte är en matchning? Enkelt, liksom ... Antagligen för enkelt. Orsaken till varför det inte redan är så är säkert lika obegriplig som lösningen i mina ögon är enkel.

Såg att det finns någon manick man kunde sätta på sin dieselbil som omöjliggör tankning av bensin. Dyr i inköp (ca 500 kr) men det är klart, det är låååångt billigare än en sanering. Så känner man att man är i farozonen så kanske det kan vara värt att titta på. Egentligen, nu när jag tänker efter, varför utrustas inte alla dieselbilar med denna typ av manick redan när bilarna tillverkas? Nä, nu blev det tydligen för enkelt igen.

Tänk att en så liten skylt på bara några centimeter kan sätta igång så mycket så det räcker till ett alldeles eget inlägg! Fast hade det varit jag hade jag nog - vis av erfarenhet - skyltat lite annorlunda:


~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

23 kommentarer:

  1. Hur kan det vara så svårt att tanka rätt? Frågar jag som är uppväxt på bensinmackar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man i hela sitt liv har kört en bensinbil och sedan lånar/hyr/köper en med diesel? Vanans makt är enorm!

      Eller om man har två bilar varav en drivs med diesel och den andra med bensin så kan det också bli lätt förvirrande, kan jag tänka mig.

      Radera
    2. Nej, jag förstår ändå inte. Men, så är jag oxå som jag är.

      Radera
    3. Bil- och drivmedelpumpstillverkarna verkar inte heller ha förstått det.

      Radera
  2. Bra skylt!!! Det är konstigt att det inte skiljer mer på pumpmunstycken. Jag har klarat mig, peppar peppar... Min sambo klantade sig lite, slog bensin i dieselbilen... men hon kom på det precis när hon skulle starta, så hon ringde mig, rulla den åt sidan sa jag bara. Tömde tanken (körde gräsklipparen den sommaren på det) Slog i ny diesel bara. Det gick bra. Nu kör vi inte diesel i våra fordon förutom traktorn då. Men på jobbet har vi tre alternativ i fordonen: Diesel, bensin också nu gas. Men gas är så krångligt att där kan man inte göra fel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst är det konstigt att de inget gjort!

      Radera
  3. Skrattar gott här! Ja, inte över en eventuell feltankning förstås utan över att jag också la upp en skylt som visar ett tanklock idag.

    Jag säger aldrig aldrig, men här kan jag lätt konstatera att jag aldrig tankat fel i hela mitt liv. Åt andra sidan kör jag inte diesel heller. Diesel som förresten är ungefär lika dyrt här som vanligt 95 oktan bensin.

    Tusen tack för den väldigt informativa skyltningen och länken:-)

    PS. LPG och el är säkert bra alternativ till diesel och bensin, för de har ju knappast munstycken;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har heller aldrig tankat fel, men jag vet att jag var orolig för att jag tagit fel pga språket.

      Diesel är billigare än bensin i Spanien.

      Och jag la ju också märke till ditt tanklock.

      Radera
  4. Ja, man får ha bra koll. Har just i kväll träffat några som tankade bensin i sin dieselbil och det kostade dryga 10 000 norska kronor att få det årgärdat och där hjälpte ingen försäkring alls. Vill itll att man då inte har bråttom iväg...
    Bra info, men nu har jag ingen bil längre men ska jag hyra en ska jag nog ta en med bensin. För säkerhets skull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dyrt misstag som jag inbilkar mig är lätt att göra om man är trött, stressad och är van vid annat.

      Känns som att tillverkarna skulle kunna hjälpa till mer.

      Radera
  5. En av dom bilarna som vi hyrde i USA en gång skulle helst ha nån sorts blandning av bensin och etanol... Den instruktionsskylten kom fram först då man öppnade locket. Hade varit smartare om den satt utanpå, då hade vi kunnat fråga på hyrfirman vad som gällde.

    Helt nytt för oss då, och vi läste instruktionsboken noga innan vi såg att man kunde köra på vanlig bensin också.

    Vi klarade i alla fall att köra runt nån vecka utan att motorn skar (eller vad den nu gör om man tankar fel).

    Ha en bra start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På en hyrbilsfirma borde de ju ha upplyst om det när de lämnade över nycklarna, kan man tycka.

      Och jo, jag tror att motorn kan skära om man tankar fel. Riktigt dyrbart kan det bli ...

      Radera
    2. Måste bara berätta om en synnerligen snål arbetskamrat som Anders hade en gång... Han hittade en halvfylld flaska med K-sprit och hällde den i tanken. Det var ju vinter, och ispropp är ju inte kul.
      Det visade sig senare (på verkstaden) att flaskan hade innehållit klister... Blev inte billigt det. Ett bra exempel på det där med att "snålheten bedrar visheten" :-D

      Radera
    3. Sedan kan man ju undra personen ifråga tänker som häller klister i en flaska med K-sprit utan att märka om den?!

      Radera
  6. För mig, som numer är ägare av en dieselbil, är det en av de största fasorna när jag kör in på macken, att jag skulle tanka fel. jag vet inte hur många gånger jag kollar vilken slang jag håller i och till vilken apparat slangen leder innan jag vågar trycka ned handtaget ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen precis! Och tänk dig då att vara i Spanien där det liksom inte står bensin eller diesel. Nä, det står gasolina eller gasóleo. Vaffasen! Vad är vad?! Dessutom finns det i olika klasser, en som är lite finare och därmed dyrare.
      Tar alltid det svarta munstycket längst till höger, har funkat hittills. Gu nåde om de byter plats!

      Radera
  7. jag har en bekant som tankade diesel i färskvattentanken i sin mors splitternya husbils...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om jag ska skratta eller gråta! Vet dessutom inte om det var värre eller "bättre" än diesel i bensintanken/bensin i dieseltanken.

      Fast det första tanken var egentligen: hur upptäcktes det?
      - Vad konstigt det smakar ...

      Radera
    2. hahaha, han trodde det var hål i tanken då det gick att fylla så mycket bränsle... det blev hur som helst en dyr historia att byta ut tanken. :P

      Radera
  8. Ja, du Emma varför installerar inte bilfabrikerna denna kromulux redan från början innan bilarna hinner att komma ut på marknaden. Det kommer nog ska du se...
    Min svägerska har tankat fel två gånger om jag minns rätt...
    Otroligt onödigt och dyrt÷(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, det verkar inte vara helt ovanligt. Men bilverkstäderna ska väl hållas sysselsatta de med.

      Radera
  9. 20 000 feltankningar!
    Vad enkelt det kunde undvikas om man använde din idé med ett fyrkantigt dieselmunstycke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det bara i Sverige!

      Ibland är det enkla alldeles för svårt att komma på.

      Radera