tisdag 27 februari 2018

Feldrillat hos Lidl

Mannen min fick för sig att han behöver en lite mindre borrmaskin för sina projekt och vi lockades att köpa en på Lidl. Priset var vettigt och vi var ju väl medvetna om att det inte är en Dremel, det har vi redan en som ligger magasinerad i Sverige. Så jag köpte den där borrmaskinen för 19,99 € och vi sa att vi måste kolla att den fungerar innan deras 30 dagars öppet köp-garanti försvinner, enklare så. Sedan har tiden gått, det har varit så himla mycket annat hela tiden. I helgen öppnade han så äntligen förpackningen! Och självklart så funkar den inte. Tvärdöd. Muerte!

Tidigt i går morse lade jag ned den i ryggsäcken och travade ned till Lidl. Att kassörskan Surpuppan inte har kundvett kan vi ta vid ett annat tillfälle men jag lämnade i alla fall tillbaka den innan jag gick in i butiken och köpte lite frukostbröd. Jag hittade då en borrmaskin att byta med, den sista i lådan, så jag plockade med mig den. Det var så mannen min och jag hade kommit överens om: fanns det så byter vi, annars pengar tillbaka och beställa från Amazon.

När jag stod i kön vid kassan så såg jag att förslutningstejpen var skuren, kartongen har öppnats. Önskar jag ställt tillbaka kartongen i det läget ... Men nu gjorde jag alltså inte det utan påpekade detta för Surpuppan och hon sa att det var ingen fara så länge jag hade kvittot kvar.

Väl hemma så kollade vi borrmaskinen på en gång, innan jag ens fått av mig ytterkläderna. Vi konstaterade fort följande:
  1. Kartongen har verkligen redan öppnats.
  2. Borrmaskinen har använts.
  3. Borrmaskinen i kartongen inte är den som ska ligga i kartongen, det här är en annan modell - en tidigare modell.
  4. Maskinen är död den med.
Vad i h-e!

I förpackningen ska det ligga en
Talado para modelismo y Grabador PMGS 12 D3.
Men det gör det inte, det ligger en 12 B2.

Medan vi plockar ned borrmaskinen tillbaka i förpackningen - som inte ens passar i det avsedda facket - så sätter nästa omgång med konstateranden igång:
  1. Någon har lämnat tillbaka en trasig maskin.
  2. Lidl kontrollerar inte varorna utan tar bara tillbaka, betalar tillbaka och lägger ut för försäljning igen.
  3. Någon har kallt räknat med detta och har när erbjudandet kom köpt en maskin, öppnat förpackningen, plockat ut den nya och lagt dit sin gamla och trasiga (som tidigare har köpts på Lidl men garantin har väl gått ut), plockat ihop, gått till butiken med sitt kvitto inom 30 dagar och fått pengarna tillbaka. En helt ny maskin utan krångel ...
Fy fasen vad fräckt!

Så i morse slängde jag förpackningen i bilen (skulle ändå köpa lite andra tyngre saker, butikerna är dessutom stängda i morgon) och lämnade in den till Surpuppan. Jag orkade inte traggla med spanskan och henne så jag sa bara att den är trasig, vill ha pengar tillbaka. Sedan gick jag in i butiken och stoppade varor i vagnen medan jag irriterade mig. Då kom det en Lidl-man emot mig så jag passade på att fråga honom om det fanns någon där som kunde engelska.
- Nä, vad är det som har hänt? frågade han efter att ha funderat ett tag.
- Vänta, jag ska visa! sa jag och plockade fram fotona i mobiltelefon.

Efter att ha pratat med/visat för honom kunde jag konstatera följande:
  1. Jag är inte helt säker på att han förstod situationen, men han bad om ursäkt.
  2. Lidl "har inga möjligheter" att kontrollera varor de får i retur från kunder. Det vill säga, de orkar inte öppna och kolla att allt är i eller att det är funktionsdugligt.
  3. Det var butiksansvarig jag hade fått tag i!
  4. Aldrig någonsin köpa en produkt där man ser att förpackningen är bruten såvida innehållet inte har kontrollerats noga - av mig.
Man kan ju alltid riva av en bit av baguetten
och kolla att brödet är färskt och gott ...

Två-tre gånger har jag nu fått gå tillbaka för att det saknas delar för någon kund tyckte att den inte skulle betala för det. Som tur är så är det aldrig några problem med att lämna tillbaka och få en ny vara eller pengar tillbaka men så kul är det ju inte.

Vad hände med den förpackning som jag lämnade tillbaka i går då? Jo, den låg i korgen ute för försäljning igen.

18 kommentarer:

  1. Nä du måste skoja!?! Fy va sjukt! Helt otroligt! Jag har bara handlat mat på Lidl hittills och känner efter detta att jag nog bör fortsätta med att enbart handla mat där och inga andra saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast tänk på att jag bor i Spanien ...:) Jag upplever det som att det är värre här med att riva upp förpackningar osv. På de måndagar när det är kläder som erbjuds så är det rena kaoset vid de korgarna klockan 9 på morgonen! Rena rama SALES! på amerikanskt vis, haha!

      Radera
  2. Man kan verkligen bli galen för mindre... Öppnade förpackningar försöker vi undvika, men ibland ser man inte vad som gäller. Det jag lärt mig den hårda vägen är att förpackningar på Media Markt med en orange rund klisterlapp på, det är återlämnade produkter. Vi såg klart och tydligt (när vi kom hem och öppnade paketet) att det var en använd grej. Men å andra sidan var det inget problem att byta tillbaks. Dom verkade dock förvånade att vi inte visste vad den orangea klisterlappen betydde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bara en rund lapp? Ingen text? Ja, hur ska man då veta ...? Fast de ju i alla fall försökt till skillnad från Lidl.

      Och som mannen min påpekade, om det är öppnat så borde det vara rabatterat. Hur kul är det att komma hem med saker som andra har provat utan att man vet om det?

      Radera
    2. Nej. Ingen text. Men nu vet vi vad som gäller. Och jag tycker också att såna som varit ute på drift borde vara rabatterade. Det var inte den grejen som vi köpte.

      Radera
  3. Så trist! Verkligen! Och att komma hem med en vara som inte fungerar och som är ny gör en heligt f-d. Vi har gått på liknande och lärt oss att nu både på Lidl och i andra butiker kolla innan vi betalar och lämnar butiken. Detta med sekunda varor har även hänt oss på Carre.
    Antar att det inte är idé att ta betalt öfr bensin eller besväret...
    Och visst borde varan ha varit rabatterad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis! Nu har jag ju turen att bo så nära samt att jag ändå skulle dit. Skulle vilja bojkotta och hade det varit en annan butik hade jag gjort det. Jag vet inte vad som är värst: att en kund är så fräck eller att butiken inte kollar.

      Radera
  4. Å suck! Lidl i ett nötskal tyvärr! Det är precis tvärtom hos Carrefour, där de till och med kontrollerar en oöppnad kartong med plasten kvar vid en speciell disk innan man får sina pengar tillbaka. Bra där tycker jag.
    Otroligt fräckt att bara byta ut en gammal borrmaskin mot en ny.
    Har vissa fördomar mot Lidl var gäller allt utom hushålls- och toapapper som vi köper där. Ja, ibland köper min man deras korvar också.
    Å man får ju tyvärr vad man betalar för. Å en borrmaskin vill jag nog gärna att den är av ett känt märke och inte Lidls eget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Carrefour är de övernitiska i stället. Jag skrev om det här, det var innan du började besöka mig:
      https://solsomsol.blogspot.com.es/2014/10/att-reklamera-en-produkt.html

      och fortsättningen här:
      https://solsomsol.blogspot.com.es/2014/10/vackarklockan-del-2.html

      Jag tycker faktiskt att Lidl har väldigt mycket bra både i mat- och prylväg, t ex smörgåsgrillen jag köpte har varit super. Men sedan har de ju saker som inte är det, som t ex en kastrull av märket Ernesto där teflonet började släppa på en gång trots att jag är nitisk med vilka verktyg jag använder. Eller använde, vad gäller den kastrullen. Nu är det en nödfallskastrull.

      Radera
  5. OMG. Då har vi alltså gjort rätt som aldrig handlar på Lidl. Butiker som saluför i stort sett allt i en salig mix har aldrig tilltalat mig.
    Osedvanligt skrupelfria kunder verkar dom oxå ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast samma kunder handlar nog på andra ställen också så det är nog mer en fråga om att det går vägen på Lidl pga bristande rutiner.

      Lidl har faktiskt väldigt mycket som är riktigt bra, i alla fall i Spanien. Vet att det finns mycket bra i de svenska butikerna också, i alla fall i matväg.

      Radera
  6. Nej, vad trist! Och så himla fräckt av kunden. Tyvärr är det nog rätt vanligt att folk stjäl i butiker i Spanien. Brukar alltid tycka att det känns så ovant att det är så mycket personal i affärerna där som bevakar ens minsta steg, men det har väl sina anledningar. Hoppas det löser sig för er. Jag brukar inte handla på Lidl men tycker de har rätt bra mat annars; fin frukt- och grönsaksavdelning och spännande vegetariska produkter för mig som är vegetarian.

    Jag köpte en hundtrimmer på ett byggvaruhus i Sverige en gång för många år sedan; kartongen hade ett buntband runtom men eftersom det bara fanns en kvar tänkte jag inte så mycket på det. När jag kom hem och skulle börja klippa min hund märktes det dock tydligt att maskinen redan var använd - det var gamla hundhår (hoppas att det var hundhår och inget annat haha) på bladet och allt. Eftersom den ändå fungerade bra orkade jag inte åka tillbaka, men det hade ju såklart känts mer rättvist om kartongen varit märkt och priset nedsatt för en begagnad vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket personal och det är inte helt ovant att se vakter spatsera runt.

      Och som du ser, folk är inte bättre i Sverige! Varken köpare eller säljare.

      Radera
    2. Hehe, kanske inte. Men lite märkligt att affären ändå lägger tillbaka borren till försäljning igen när det uppenbarligen är helt fel modell plus att de vet att den är trasig! Då lurar de ju medvetet nästa kund. I Sverige känner jag mig lite tryggare i och med alla konsumentköplagar etc., men det kanske finns sånt i Spanien också.

      Radera
    3. Visst finns det konsumentköplag här! Jag är inte så väl insatt i dem, har påbörjat ett inlägg om det dock, tror det är bra att veta sina rättigheter och skyldigheter. Jag lär mig så mycket själv när jag skriver mina inlägg. :)

      Radera
  7. Det var nog bland det värsta jag hört.
    Man upphör aldrig att förvånas över människors fräckhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, verkligen. Man får sig en tankeställare ibland.

      Radera