lördag 11 september 2021

Lördagsgodis 2021 vecka 32 till 36

Tiden rasar iväg, lördagarna passerar i ett huj! I dag har jag i alla fall hunnit med att diska ur godisskålen!


Godisbit nr 1
En ny poolare! Termometern visade lite olika siffror. Det berodde på att glasstaven med markering lossnat så den kunde skjutas upp och ned, vi kunde välja om det visade 24 eller 30 grader i vattnet.

En tur till kinabutiken och dess enda alternativ ledde till en gummianka med en termometer som en köl. Mannen min rynkade på näsan när han såg detta.
- Det var det enda de hade. Ja, om du inte ville ha en grön krokodil ...

 

Det lustiga är att den där badankan blivit en rolig filur i poolen. Den ser ut att simma runt där och när poolpumpen går igång så gömmer den sig under madrassen.

Före ...

Godisbit nr 2
En kvarts nytt kök! En dag i juni ropade mannen min med lite stressad röst:
- Emma, hjälp! Det bara rasade!

Ja, arbetsbänken i köket rasade och mannen min stod och höll upp den - jag har nästan bara gått och väntat på att detta skulle ske. Helidiotisk konstruktion med att sätta de stödjande fötterna på hyllplanen i stället för mot stommen. Mer och mer har bänken lutat framåt, jag vet ju det för ägg rullar ned på golvet med ett splatt! Som tur var hade vi extraben som jag kunde sätta dit och staga upp det hela temporärt. Sedan blev det samtal till Miguel, han som vi hyr av.

... och efter.
Synd att han inte fixade till hyllorna där till höger, bara.

Han kom dit och tittade, vi diskuterade lösningar och sedan efter vår semesterresa kom det en hantverkare och fixade till det. Nu har vi två stora skåp och en hurts med djupa lådor. När man öppnar skåpluckorna behöver man inte längre fånga upp det som är på väg att trilla ur. 

Extra storbonus är att hålet i golvet täppts igen så nu kan det inte komma upp kackerlackor där. Oj, tor jag bestämt har missat att berätta om det ...

 

Godisbit nr 3
Första rakningen! En milstolpe i det manliga livet måste väl ändå vara den första gången som ansiktets behåring tas bort. Medan jag i dag var och handlade ägnade sig mannen min och sonen åt detta bestyr. Mannen min är lika hårig som innan jag åkte men sonen har åter en slät och bebislen hy, helt fjunbefriad.

Godisbit nr 3
Swiffer-mopp! Ja, nu är det ju inte av det märket men funktionen är densamma. En mopp med en behållare så man kan spraya ut som en dusch på golvet. Perfekt för laminat- och trägolv eftersom man oftast har alldeles för mycket vatten på golvet när man rengör. Och denna gör att att man på bara några sekunder kan göra rent golvet om man spillt något. Sedan är det bara att riva av den där "moppen" och slänga i tvätten.

Jag gillar ju verkligen inte att städa så allt som kan göra det enklare, snabbare och på minsta lilla sätt roligare - det är en godisbit! 

Godisbit nr 1
Superduperpajform! Vi skulle hitta något att ge till Fru Cuba i present som tack för hjälp med tilltittning av hus när vi var i Serbien. Hon gillar att laga mat och hon gillar min ost- och skinkpaj så en pajform hade jag tänkt köpa henne. Hittade en emaljerad form tillverkad i Serbien. Jag gillade den och köpte en till mig med. Och åh vilket bra köp! Har använt den flera gånger och den är så himla bra, ger en bra krispig bottenyta oavsett om det är vanlig paj, potatisslantar eller pita sa sirom. Det enda som stör mig är att det står på engelska, hade varit roligare med serbiska på den. Funktionen och kvalitén är dock utmärkt!

4 kommentarer:

  1. Jamen! Jättekul att min önskan blev uppfylld - en stor skål med lördagsgodis:-) Tack!
    Termometerankan är ju såååå himla söt, och smart verkar den också vara;-)
    Än en gång är jag imponerad av Miguel. Han verkar vara mån om sitt egendom och sina hyresgäster. Bra där!
    Lite roligt är det ju med sonens "rakpremiär". Bra att han lär raka sig, även om dagens mode har varit skägg i några år nu så kan det ju snabbt ändra sig;-)
    Swiffer-moppen är smartare än min. Din har ju en vattenbehållare, det har inte min, utan man spänner fast en väldoftande "wet tissue" på Swiffern och går runt med den. Duken slängs sedan. Din Swiffer-kopia är smartare. Sedan har jag faktiskt köpt Swiffers dammvippa. Den är helt suverän. Nästan roligt att damma, då den dammar runt allt, så man slipper lyfta grejerna.

    Pajformen ser roligt ut, och den verkar ju funka också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk om jag kunde hålla lite momentum i mina inlägg nu ...

      Jo, Miguel är bra. Han är mån om sin fastighet men också att ha oss kvar som hyresgäster. Han har haft några skräckexempel innan oss så vi ör nog guld värda också. 😁

      Tror att de första fjunen inte är så mycket att spara på.

      Hade förr en sådan där som man satte fast engångspapper på. Jag klämde dit mikrotrasor i stället, funkade jättebra, det var bara att tvätra dem. Köpte en sådan där stor förpackning billigt på Rusta. Det var när sonen kröp, det kändes lite extra lämpligt att hålla golven rena då.

      Radera
  2. Mmm... Nu ska jag njuta av mitt söndagsgodis - tack för det :-)

    Vilken söt anka! Lite busig är den ju också :-)

    Grattis till det kvarts nya köket, det blev ju superbra!

    Ännu ett steg in i vuxenlivet för sonen då alltså. Kul!

    Jag har en annan sorts swiffermopp som är av märket "Anders". Den är alldeles perfekt och självgående dessutom ;-)

    Oj... Nu blev jag alldeles förvirrad. Efter godisbit nummer 3 kom godisbit nummer 1 igen? Fast i en annan form om man så säger... ;-) Den formen var i alla fall väldigt fin och tydligen funktionell också.

    SvaraRadera
  3. Trevliga godisbitar. Fastnade direkt för ankan med sin termometer. Kul! En liknande "swiffer" har vi också, men en "swiffer och den fungerar superbra. Här är det maken som städar och han är supernöjd med "swiffermoppen". Har även dammvippan som är jättebra. Alltså maken säger att den är det.
    Och att hitta en pajform som bidrar till att pajerna blir goda är helt klart en godisbit.
    Bra med en del nya skåp som ersättning för de trasiga men det hade väl varit helt ok med ett helt nytt kök.

    SvaraRadera