fredag 17 september 2021

Mina bokmärken nr 27 - Fluga

 Boklysten skriver så här på sin blogg:
"Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det!"

Marcapáginas número 27

Jag gillar inte flugor - varken som insekt eller som en temporär företeelse. Den första är otrevlig, den andra är lite idiotisk och visar hur lättpåverkade vi är, vi människor.

Men en fluga mellan bokens sidor? Ja, är det den första varianten, gu så äckligt! Tänk er att öppna en bok och där är en pressad fluga! Jag minns en bok jag lånade på skolans bibliotek, den var det någon som klämt in en prilla i. Och det var inte en portionsförpackning. Gu så äckligt!

Nej, då är det allt bättre med metall. Detta bokmärket hittade jag hos svärmor i somras. Lite roligt men inget jag skulle köpt själv för jag inbillar mig att de kan göra fula märken på bokens sidor. Det gillar jag inte, lika lite som jag gillar nedvikta hörn. Nej, då är det nog bättre med en fluga. I metall.

Lite roligt är det att titta på baksidan av förpackningen. Det där med "värdelöst vetande" tycker jag är långt ifrån värdelöst! Jättebra nyttjande av ett tomt utrymme - både på pappersarket och i skallen. Dessutom kan man ju alltid lägga arket mellan bokens sidor också.
 
 📙

Mina tidigare publicerade bokmärken hittar du under etikett Bokmärken.
Vill du se vad andra har mellan sina boksidor så besök gärna Boklysten, BP, Gerd, Hanneles bokparadis, Klimakteriehäxan, Mösstanten och Älskar att läsa. Alla är inte aktiva längre. Saknas någon är det bara att höra av sig.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det var fina och roliga bokmärken.
    Sen är jag sån att jag gillar värdelöst vetande, sånt har en tendens att fastna bättre i skallen än det vettiga vetandet :-D

    SvaraRadera
  2. Dessa bokmärken gillar jag - att titta på. De är riktigt stiliga dessa flugor - och läsning av böcker får ju gärna vara en (permanent) fluga, eller hur!?

    Roligt med orden som inte rimmar med andra ord. Det har jag aldrig tänkt på och visste såklart inte. Man lär sig nåt nytt varje dag, även om det är värdelöst vetande;-) Bara det är informativ och roligt så tycker mina hjärnceller om sånt:-)

    SvaraRadera
  3. Kul bokmärken! Och det kan ju vara bra att ha ett gäng av dem. Har liknande, men betydligt mindre, i en del kokböcker för att snabbt hitta favoritrecepten. Dock inga flugor utan kinesiska tecken. Kul med orden som inte rimmar. Har nog aldrig tänkt på dem.

    SvaraRadera