söndag 19 september 2021

Skyltsöndag nr 140 - Horchata de chufa

Ibland - till och med ganska ofta - råkar man på saker man inte har en aning om vad det är. Vad i hela friden är horchata de chufa för något?
 

Jag har sett flaskorna i de olika matbutikerna och undrat vad det är. Tidigare i somras hade de ställt en hel pall med dessa och erbjöd dem till ett lägre pris så jag tänkte att ja, vi kan väl prova! Folk plockade ju åt sig några stycken och la i sina vagnar så det är säkert gott. Jag nöjde mig med en, vi kunde ju alltid köpa mer sedan.

Så vad är horchata de chufa? Jo, det är en dryck som skapas av jordmandel (chufa), ett halvgräs. Det är rotknölarna som torkas och används till att skapa denna dryck som är vanlig främst kring Valencia-regionen men även i Mexico njuter man av ett glas iskall horchata när det är varmt.

För det är så den ska serveras, iskall. Det första jag gjorde när jag kom hem med mitt fynd var därför att ställa det i kylskåpet. Därefter skakade jag flaskan och hällde upp i ett glas för att avsmaka. Och spottade ut. Fy fasen vad äckligt! Eftersom mannen min ekade mitt omdöme så hälldes flaskans innehåll ut i vasken och flaskan hamnade i återvinningen.

 

Lidl har en app där man kan få kuponger på produkter, ibland kan man snurra på ett lyckohjul eller skrapa på en lott och få något utan extra kostnad. När jag "vann" en flaska horchata de chufa tryckte jag inte på Guardar, spara. 

Inte ens gratis är gott alla gånger.

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare

12 kommentarer: