lördag 2 mars 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 9

Jag har verkligen inte gjort många bloggknop - både läsa andras och skriva själv - senaste veckorna ... Har varit så mycket annat som sugit energi eller som jag velat lägga energi på. Så blir det väl emellanåt, antar jag.

Men lördag är det i alla fall och visst kommer det en lördagsgodisskål!

Haha, vilket värdelöst foto!
Ser ut som att jag har fotat en lyktstolpe.
Ja, det har jag ju gjort men det var inte det som var tanken.

Godisbit nr 1
Sköna promenader! Vi promenerade utmed Benalmádenas paseo och jisses så mycket folk det var där nu, både på gångväg och vid vattnet! När vi gick med mina föräldrar var det rätt tomt. Mannen min hade tänkt att äta en bit äppelpaj på det ställe vi var på tidigare men där var det så mycket folk att vi skulle ha fått stå i kö och nä, det gör vi bara inte! Det blev espetas, boquerones och mélon con jamón iberico i stället för äppelpaj.


Godisbit nr 2
Fresians blommor! Den blommade redan när mamma och pappa var här men nu är det mer. Det doftar så gott i trädgården! Och vilken färgprakt mot suckulenterna!

Olika mjölsorter, socker, torrjäst, mjölkpulver - brödets beståndsdelar.

Godisbit nr 3
Nybakat i maskinen! Jag hade varit och handlat, mannen min tittade på det jag ställt upp på köksbänken innan jag gjort plats i något skåp.
- Ser ut som att du kommer baka snart! sa han nöjt.
Jodå! Bakmaskinen används massor! Jag har bakat säkert fem olika slags bröd och så har jag gjort bulldegen i den. Pizzadeg också, blev det ju. Har misslyckats en endast gång hittills, lär väl bli fler. Kul är det, i alla fall, och nybakat till frukost är ju uppskattat av alla.

24,3 grader och stigande ...

Godisbit nr 4
Varmare tider! Väderstationerna uppmätte temperaturer på nästan 25 grader i dag, fönster och dörrar står i skrivande stund fortfarande öppna. Stack ned en termometer i poolen: 18,5 grader visade den så liiiite väl kallt är det än för att bada. Men det närmar sig.

6 kommentarer:

  1. Japp, våren är på gång hos dig och därmed även turisterna.
    Jättekul att du använder bakmaskinen så flitigt. Du har verkligen talang för såväl maskiner som bakning, och du verkar tycka om det också, vilket ju är huvudsaken.
    18,5 grader låter väl som en normal vattentemperatur i en sjö här hemma under högsommaren. Men du har nog vant dig mot betydligt varmare vatten;-)

    SvaraRadera
  2. Smarrigt godis här hos dig idag, fast det blev ju söndagsgodis för mig. Nåja. Den som spar han har heter det ju :-)

    Du får väl baka en äppelkaka till stackars mannen, men det funkar nog inte i bakmaskinen skulle jag tro. Fast vad vet väl jag när det kommer till bakning? Nada...

    Där skulle jag - med hjälp av "nada" - kunna ha en övergång till att nu är det väl dags att simma i poolen? För sonen i alla fall, då skulle ju böjningen bli rätt också ;-)

    Men visst har vi en härlig tid nu! Underbara dagar :-D

    SvaraRadera
  3. Ibland måste man lägga energi på det som man prioriterar. Härligt när det blommar och luktar fräscht i trädgården. Mindre roligt att köa för att få sittplats på ett cafe. Ibland får man bara tänka om. Min man hade ingen som helst tanke på att gå i vimlet i Palma då det är en stor marknad och festligheter hela helgen. Härligt att se hur du verkligen utnyttjar din bakmaskin!!! Bra present!!!

    SvaraRadera
  4. Trevligt att ta en titt i din godispåse. Och promenader i sol och värme utan halka är behagligt och likaså att slå sig ner på en uteservering. Kul att bakmaskinen är i gång och jag förstår att familjen tycker det är fint/gott med allt det nybakade. Värme o lagom mängd är ju också en fin godisbit.

    SvaraRadera
  5. Bloggstiltje drabbas vi nog alla av. Jag är själv inne i en sån period. Men det känns helt ok att inte behöva "prestera" nåt varje dag.
    nr. 1. Vilken ljuvlig vårpromenad. Och du, lyktstolpen var inte det första jag såg. Snarare det sista, när jag läst din text.
    nr. 2. Så härligt med blomsterprakt / blomsterdoft i trädgården. Då stundar ljusa tider.
    nr. 3. Vilken lycka för familjen att ha hembakat på bordet.
    nr. 4. Fönster och dörrar öppna. Nu blir jag smått avis.

    SvaraRadera
  6. Härligt lördagsgodis!
    Ja, vilket underbart väder vi haft de senaste veckorna, fast idag är det molnigt och det ska dessutom bli lit skurar senare. Ja, vi får väl se om det stämmer.
    Roligt att du kommit igång med bakmaskinen. En så bra apparat.
    Ha det bra och stora kramar!

    SvaraRadera