söndag 7 augusti 2016

Blogg och internet med semester

Nu är vi hemma igen! Eller nu och nu, vi kom hem fredags förmiddag efter att ha sovit två timmar under natten, gått upp klockan två, vi satte oss i bilen till Arlanda strax efter tre, planet lyfte strax efter sex och sedan stod Herr Cuba på parkeringen och väntade på oss med sin bil i Málagas värme. Från 13 grader till 33 grader på drygt fyra timmar. Puh!

Jag ska skriva mer om vad vi har upplevt och sett, det kommer nog att komma lite huller om buller, Sverige blandat med Serbien blandat med Spanien. Precis som vårt liv.

Vad jag i alla fall kan konstatera är att jag har inte alls bloggat så som jag hade planerat, så som jag tänkt mig eller så som jag trodde jag skulle göra. Vad blev det, två-tre inlägg på lika många veckor? Känns konstigt. Men det finns som alltid orsaker. Först och främst så är jag helt enkelt inte bekväm med att sitta med plattan eller telefonen och skriva, det är så himla bökigt! Jag fick om jag vill låna mannen mins dator och det finns så klart datorer hos svärmor och hos mina föräldrar. Men det är svårt att sätta sig ned och skriva när man vill spendera så mycket vaken tid med dem som man kan under den korta tiden vi var där.

En annan faktor är att tankarna och intrycken har behövt mentalt sorteras och behandlas, framför allt efter Serbien-resan. Så mycket intryck!

Men nu kan jag börja bloggbomba! Fast med begränsat internet då vår internetleverantör tyckte det var lämpligt att under semestern skicka email om att vi inte längre har obegränsat internet – med omedelbar verkan. Och när man betänker att 200 GB (om jag minns rätt) ska räcka till en månads surfande, spelande, skypande, uppladdande (tänk alla semesterfoton som ska laddas upp till molnet!), nedladdande (sedan ska fotona ned igen för behandling och upp igen till bloggen), uppdaterande och TV-tittande så blir det inte så himla kul. Det kommer väl ett inlägg om det med.

Men det är söndag idag! Så nu ska jag gå igenom bildarkivet och se om där finns någon skylt!

9 kommentarer:

  1. Hej Emma va bra att du tog en paus från bloggandet för du hade semester det uppskattar jag att man kan göra inte som oftast jag ser alla med sina plattor o telefoner med sig fast dom har semester .Har varit inne på din blogg och kollat .O vad veckorna går fort snart är det jul erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är nog egentligen rätt nyttigt! Och ofta behöver man komma ifrån det mesta för att få distans.

      Men nu är jag tillbaka!

      Radera
  2. Jag är nyfiken på att höra mer om Serbien! Hälsningar från Piteå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag vet! Jag har suttit och skrivit en del idag så jag lovar att det kommer. Men med tanke på vårt underbara internetläge så kanske vissa delar dröjer, måste dubbelkolla lite saker.

      Radera
  3. Du har haft RIKTIG semester Emma, även semester från bloggen. Precis som du ogillar jag att blogga från mobilen. Dessutom kan man väl under tre veckor umgås med familj och vänner utan att ha en iPhone/iPad i näven.

    Å du - byt internetleverantör. Gör det snart innan internetakterna går om poolakterna;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är på gång! Hoppas jag... Augusti-spanien kan ju vara lite extra segt.

      Radera
  4. Dags att byta internetleverantör, kanske? Jag skulle få magsår av att ha begränsningar, speciellt om det tillkommer kostnader efter det (fast det kanske det inte gör?)

    Mitt mobila internet kostar 3,50 per dag (om jag sätter igång det), men när antalet "pluttar" är förbrukade så kostar det inte mer, utan det börjar "bara" gå väldigt långsamt. Himla skönt, faktiskt.

    Lite härligt med semester från bloggen också, men jag är alltför beroende för att klara av det... Kanske måste gå på avbloggning nån gång? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har mobilt internet i hemmet men efter 200 GB så kommer det att bli helsegt. Sedan har vi varsin GB via mobiltelefonerna men det ska ju räcka hela månaden oavsett internet i hemmet.

      Vi hoppas ha det fixat under veckan. För man lever ju på hoppet!

      Radera
  5. IBland är det skönt att ha fokus på det man gör och där man är. Helt klart!
    Men det känns ju trist att ni har sdana begränsningar med det spanska internetet. Vi har i Spanien trådlöst och utan begränsning, men eftersom vi pendlar så sätter vi igång det och betalar när vi är på plats. Men det fungerar väldigt bra. Visserligen bekostade vi en antenn, men det är det absolut värt.
    Säkert finns andra alternaiv ni kan få utan begränsningar.
    Lycka till!

    SvaraRadera