lördag 26 september 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 39

Lördagskväll och jag ställer fram en liten godisskål!

Godisbit nr 1
Sport! Bour... borg... bough... trillingblomman i trädgården har plötsligt förärat mig med röda blommor mitt bland alla de cerisa. Wow!

Ibland får en växt för sig något och den nya lilla kvistens blad eller blommor ser inte alls ut som moderplantan. Detta kallas för sport och finns det inte redan dokumenterat är det faktiskt möjligt att själv döpa den nya plantan om man förökar den!

Godisbit nr 2
Dagens sista solstrålar! Hur njutbart är det inte att leta upp platsen dit dagens sista solstrålar når och sätta sig en stund och läsa innan middagen och resten av kvällens bestyr tar vid.

Godisbit nr 3
Tramse! När man inte riktigt kan komma på några godisbitar så kan man alltid lita på vår lille vildkatt Tramse! Titta så nära jag kom med kameran.

Och så han njuter av en "egen" säng där på morgonkvisten!

24 kommentarer:

  1. Tack för trevliga godisbitar! Jätteroligt med de röda blommorna mitt bland de cerise. Har sett detta i Torrevieja hos grannarna men tänkt att de kanske hade två i samplantering.
    Och visst är det skönt att slå sig ner i solen en stund innan middagen. Jag gör det också så fort jag kan här hemma och vi har haft riktigt fina kvällar. Men en kofta kan få komma på.
    Klart att Tramse är en fin godisbit. Härlig bild

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde faktiskt också först att det var två plantor men det är bara en tjock stam, tittade noga.

      Det gäller att ta vara på solstrålarna, snart är det kofta på även här.

      Radera
  2. Bra, det är inte bara jag som inte kan stava till bou......n. Kul med en liten "avart" eller van man kan kalla det. Bara att döpa "sprouten" till nåt då, gärna nåt som man kan skriva utan "hickups";-)

    Njuter med dig av kvällssolen. Det ser härligt ut där vid poolen.

    Fantastiskt att du lyckades komma så nära Tramse. Det är första gången man ser hans "ansikte". Och det är faktiskt riktigt vackert med alla "mönster".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med lite tanke kan jag nog stava till det men oftast blir det rödkrull på första försöket.

      Det är väldigt intressant att se hans streck. Vi hade en randig katt i Sverige som ju liknade honom men hennes mönster var helt annorlunda.

      Radera
    2. Just ja, Ama kommenterade sprouten och det fick mig att komma på att det heter sport. Så det är ändrat nu.

      Radera
  3. Häftigt med blomman, som inte går att stava till! Kul att du fick komma så nära Tramse - han ser ut att må bra där i solen!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte det lättaste namnet på en blomma, det svenska är lättare och beskriver den dessutom mer.

      Transe har det bra, han. Och vet på katters sätt att njuta av situationen.

      Radera
  4. Så mysigt att flytta efter solens fortfarande varma strålar, bra att ha möjligheten att byta plats.
    Att inte Tramse nu förstått att du är hans vän och accepterar dig helt. Kanske har han varit med om något trauma.
    Njut nu av en förhoppningsvis skön sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra med fler solplatser men jag önskar det fanns plats för en riktig sittgrupp i de sista strålarna. Där är så nära grannen så en madrass får duga.

      Man kan ju tycka det, att Tramse borde ha lärt sig! Men jag tror det ligger i generna, de är väldigt skygga de som finns hör omkring oss. Hade man "plockat" honom som liten kanske det varit annorlunda, i och för sig.

      Radera
  5. Så fin den är bog... boug... bogg... trillingblomman! :-) Sprouts... Det trodde jag var groddar.

    Det är verkligen skönt när man börjar kunna njuta av solen igen och den inte gör tillvaron svettig :-)

    Snart kan du klappa Tramse! Mysigt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, sprouts är groddar. Kände att det var något som inte helt stämde men jag hade lite bråttom att skriva innan det var dags att baka ut pizzorna. Har ändrat till sport, det är så det heter! Bra att du påpekad, rätt ska det vara.

      Visst är det härligt när det bara är solen som är varm, inte luften. Men då blir det så kallt i poolen ...

      Tror aldrig jag kommer klappa Tramse, inte att han gillar läget då. Tåade honom i går, han gick UT när jag gick IN i köket och då blev han stressad och sprang rakt på min höjda fot. Inte mitt fel!

      Radera
  6. Naturen har sin gång.
    Fin blomma.
    Ser härligt ut hos er. Längtar till Spanien!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du längtar till Spanien, det var ju ett tag sedan och så här länge brukar det ju inte dröja. Hoppas att du snart kan komma hit igen! Kram

      Radera
  7. Din bougainvillea (som jag alltså tror att jag kan stava till ...) är ju kanonfin! Det är faktiskt Tramse också, vild eller ej. Jag gillar alltid randiga katter bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med lite vilja kan jag stava till trillingblomma med! :D Och randiga platser har en speciell plats i våra hjärtan! Jämte svarta!

      Radera
  8. Nu lärde jag mig något nytt! Visste inte om det där med att en ny art kan komma från moderplantan och inte heller att detta kallas sport. Haha, jag trodde inlägget skulle handla om annan slags sport vid första anblicken!

    Ja, åh, så mysigt att sitta i de sista solstrålarna. Det ser njutbart ut.

    Mycket söt katt. Är det en vildkatt son "bor" hos er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sport kommer du inte läsa mycket om på min blogg såvida det inte är sonens judo eller växter som får för sig något och vill variera sig.

      Ja, det är en vildkatt som har vår tomt och kök som revir. Väldigt söt men väldigt reserverad och inte klappbar. Tyvärr!

      Radera
  9. Svar: Tack för tipset med bildtexten. Men det understrukna A:et står ju för textfärg (åtminstone när jag för musen över det). Så... Är det bara jag som är dum?????? Troligen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tittar uppe på listen med olika textformattering så har det understrukna A:et en betydelse, det vill äsga textfärg. Men om du klickar på en bild så den är markerad så får du upp en radda med ikoner och där betyder plötsligt det understrukna A:et att det är bildtext. Tror de har klantat sig lite där ...

      Radera
    2. Jag har skickat dem en feedback om det nu. Om det nu hjälper ...

      Radera
  10. Me again: Saknade din lördagsskål med godis idag, men jag hoppas att det åtminstone blir en "söndagsgodis-skål" istället

    SvaraRadera
  11. Jag saknar också godiset som jag brukar plocka åt mig såhär på söndagen... Om det blir som BP hoppas kan du ju alltid lägga en kanelbulle i den eftersom det är kanelbullens dag idag. Jag tackar på förhand, är himla sugen på en kanelbulle (eller flera) nu :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att ni saknar den! Skålen är rengjord och framställd nu. Bullar? Oj ... Vete 17 om jag orkar baka dag. Hehe .... vete ...

      Radera