onsdag 14 oktober 2020

Gemsweekly Photochallenge nr 42 - Klämma

Vi flyttade in i huset i Sverige mitt i den kalla Stockholmsvintern. Sedan kom - som det skulle - en vår som var fylld med spänning och förväntan för att se vad som skulle komma fram ur vinterdvalan. Vad jag njöt av att gå dagliga rundor i vårträdgården för att se vad som i de värmande solstrålarna hade väckts till liv under dagen.

Vad jag inte njöt av var annat som också väcktes till liv varje dag: husflugorna. En fluga eller två som slött dunsar mot rutan är inget att hetsa upp sig. Men hundratals i varje fönster är faktiskt det!

Vi kom hem varje arbetsdag och fick börja med att öppna alla fönster för att släppa ut äcklen, det var sådana mängder så det gick inte att använda en flugsmacka. Och inte avtog det heller! Till slut ringde vi förtvivlat försäkringsbolaget och Anticimex - eller något av deras konkurrerande bolag - kontaktades. Det skulle skicka hem någon till oss för att se vad som kunde göras.

En man kom och han tittade runt. Han tyckte att flugor, det är väl inte så farligt, inget att hetsa upp sig över.
- Det är ju bara att klämma ihjäl dem! sa han och tryckte med sin stora tumme på en fet och äcklig fluga. 
 
Kvar var bara flugmos på fönsterkarmen. Och på hans tumme. Jag kände hur jag ändrade ansiktsfärg till en nyans av grönt och det var nära att jag sprang in på toaletten. Fy vad äckligt!

Men vi fick i alla fall bra tips av honom, flugmannen. På husets kattvind i söderläge trivdes flugorna och när vi öppnade den lilla låga dörren dit surrade det frenetiskt. Hans tips var att vi skulle sätta en glödlampa där inne och ovanför den hänga ett flugpapper, en sådan där superklistrig rullad remsa. En lite bättre bedagad bordslampa sattes dit med en lågenergilampa monterad samt flugpapperet ovanför. Och det fungerade! Flugremsan fylldes fort och det var bara att byta ut den och sopa upp flugliken som låg runtomkring. Sakta men säkert blev det färre och färre flugor. Helt av med flugorna blir man ju aldrig men under de 16 år vi bodde i huset var lampan alltid tänd där.
 

Nog för att min skomakartumme är bra att klämma saker med men bara tanken på att klämma ihjäl en äcklig fluga med den ... Aldrig!

📷

Detta är min personliga tolkning av Gemsweekly Photochallenge med homonyma ord.
Klicka gärna på länken, där visas de andra deltagarnas tolkning i text och/eller bild av samma ord.
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge

10 kommentarer:

  1. Skönt att ni fick tips och råd. Men att klämma ihjäl flugor med tummen skulle jag aldrig göra. Bra tips fick ni alla fall av flugmannen. Bra så.

    SvaraRadera
  2. Nej men - fy f****n så äckligt. Yuck! Men killens tips var ju enkel och genialisk och ni blev av med plågan. Även om dessa klisterremsor med döda flugor är nog så äckliga dom med. I lägenhet drabbas man ju inte av sådan ohyra, men har sett remsorna i sommarstugor ute i skärgården - yuck.

    Vilken vig tumme du har! Försökte böja mina tummar med hjälp av händerna. Inte en chans. Så din tumme är kanske unik;-)

    SvaraRadera
  3. Fy vad läbbigt! Att klämma flugor med tummen låter vidrigt. Men bra råd fick du i alla fall, även om dom där remsorna är rätt läbbiga dom med.
    Undrar om du kan komma med i Guiness rekordbok med världens mest böjliga tumme? ;-)

    Härlig (på sitt vis) tolkning igen - du har verkligen annorlunda tolkningar varje vecka :-)

    SvaraRadera
  4. Oj da inte så trevligt! Minns min barndom då vi bodde granne med kossorna i hagen. Flugor och åter flugor. Remsa upp så gott som hela sommaren och visst var den äcklig men effektiv och nödvändig! Sicken tumme du har, hoppas du inte har ont av den!

    SvaraRadera
  5. Nä inte med fingrarna, tack! Vem vet vad de där flugorna bär på?

    SvaraRadera
  6. Jajamensan - sådär ska en riktig skomakartumme se ut! Bra råd från han den klämmige - men jag håller med. Att klämma ihjäl flugorna med bara handen, nix - det skulle jag aldrig göra!

    SvaraRadera
  7. Använder hellre flugfångarpapper än tumkraft för att ta bli av med flugor! Tur att ni fick ett tips som fungerade! Skön tumme du har!

    SvaraRadera
  8. Verkar vara ett stort arbete att klämma ihjäl så många flugor. Säkert bättre med papper!

    SvaraRadera
  9. Oj, snacka om att kunna böja den. :)

    SvaraRadera
  10. Heisann, fluer er det ikke få av på vår fritidsgård når vi kommer tilbake etter å ha vært hjemme en stund.De surrer overalt. Vi bruker også klisterremser. Å klemme dem gjør jeg ikke, men svigerfar "skjøt" med med strikk i sin tid... han var treffsikker!

    SvaraRadera