onsdag 26 april 2017

Rondell nr 20 - Toreadores vid Recinto Ferial i Fuengirola

Denna veckan är det inte bara en rondell, det är fyra!

De hör liksom ihop, de står alla på Recinto Ferial, den stora marknadsplatsen i Fuengirola. De handlar alla om toreadorer från Fuengirola. Spanjorerna älskar sina tjurfäktare, de är skandalomsusade kändisarna och/eller upphöjda till små kungligheter i skvallertidningarna. Så det är klart att de ska ha sina rondeller. Tycker spanjorerna.

Om man börjar vid Rotonda Cabalistas och går rakt fram på marknadsplatsen kommer man att se dem i den ordning jag nu presenterar dem. Rondellerna alltså, inte gubbarna.


Plaza Alfonso Galán Google maps till just denna (som verkar ha fel namn på kartan)
En stol med en typisk spansk sombrero cordobés, Cordobahatt, på svaj!


Denna rondell är uppkallade efter Alfonso Galán Casero, en toreador som 1955 föddes i Cordoba men som sedan unga år bor i Fuengirola. I dag är han konsul i Peru.



Plaza Curro Claros Google maps till just denna
Denna rondell visar tre stycken hårkammar, peinetas, de som spanjorskorna av tradition bär i håret vid festliga tillfällen tillsammans med sina vackra dräkter.


Den tjurfäktare som rondellen är uppkallad efter heter egentligen Francisco Claros Ríos men kallas för Curro Claros. Han föddes i Fuengirola 1948.



Plaza Antonio José Galán Google maps till just denna
Den här stod jag ett tag och funderade på vad det skulle kunna vara. Jag har nu bestämt mig för att det är en stigbygel. Den som vet vad det kan vara får gärna kommentera (ledsen, det kan vara lite svårt att se på bilden).


Denne toreador, Antonio José Galán, var bror till Alfonso Galán, han med stolrondellen ovan. Han gick bort i en bilolycka 2002. Han står tydligen som staty på ett annat ställe i Fuengirola också, då som person i stället för en... mojäng.



Plaza Miguel Márquez Google maps till just denna (som verkar ha fel namn på kartan)
Gitarren, instrumentet som alltid tas fram vid festligheter! Klart den ska få vara med på denna spanska festplats!


Denne fjärde och siste tjurfäktaren är Miguel Márquez, född i Fuengirola 1946 och gick bort 2007. Han kallades för El ciclón de la Costa del Sol, Cyklonen från Solkusten.



De här rondellprydnaderna är verkligen rätt för platsen (även om jag verkligen inte gillar det gubbarna som rondellerna är uppkallade efter höll på med). Jag har tyvärr inte kunnat hitta vem som har gjort dem, det känns som att det är en enda konstnär som gjort alla fyra. Som jag förstår det så blev hela marknadsområdet färdigställt 1984 så jag antar att rondellerna härstammar från den tiden med.

Jag gillar dessa festliga konstverk i rostig stål!


Vill du själv se den? Då kan du åka hit:
Korsning: Calle Recinto Feria
Ort: Los Boliches, Fuengirola
Provins: Málaga, Andalusien, Spanien
Google Maps hjälper dig till rätta trots att kartan inte stämmer helt överens med verkligheten!


Det här är min lilla serie med cirkulationsplatser jag har kört förbi eller genom i först och främst Spanien. Vill du ser fler vackra, roliga, konstnärliga eller helt enkelt bara udda rondeller? Klicka då på etikett Rondeller. Planen är att publicera en ny varje onsdag.

17 kommentarer:

  1. ÄLSKAR dessa rondeller, speciellt den med stolen och gitarren. Är nämligen barnsligt förtjust i rost - mums liksom.
    Här i Benidorm finns det bara en enda rolig rondell och den är svåråtkomlig och är inte i klass med dina konstverk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också gitarren och stolen bäst, kanske just för att de för oss är "vanliga".

      Radera
  2. Det är glädjande när man gör en sådan vardaglig företeelse som en rondell till något man faktiskt vill titta på :) Tummen upp för det!
    Och så rost ... det ÄR snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja säga att rost på rätt ställe är snyggt. På bilen vill jag inte ha den. :)

      Det är kanske där som är skillnaden: i Sverige är det en trafikplats medan i Spanien är det en del av samhället och det ger en möjlighet till utsmyckning.

      Radera
  3. Här var det många rondeller på en gång! Häftiga är dom också. Jag gillar stolen med hatten allra bäst :-)

    Men jag håller med dig. Gillar INTE tjurfäktning. Alla borde gå i Kataloniens spår och förbjuda skiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar hur många som har klättrat upp på stolen och satt sig för fotografering ...

      I någon del av Spanien förbjöds det men sedan var de tvungna att riva upp beslutet för det blev ramaskri, det pratades om kulturella traditioner osv.

      I Norden hade vi som kultur och tradition att sätta oss i stora båtar och åka runt bland andra länder för att plundra och röva. Det är förbjudet nu.

      Jag bara säger ...

      Radera
    2. Va? Är det förbjudet nu? Attans också. Hoppas att ångerveckan gäller för mitt köp häromdagen av den bautastora båten... ;-)

      Arenorna är oftast väldigt fina, men dom kunde ju användas till annat istället. I Barcelona hade dom byggt ett shoppingcenter i arenan. Lite synd, bättre med konserter och sånt kan jag tycka. Men ett shoppingcenter är ju BETYDLIGT bättre än originalet i alla fall.

      Radera
    3. Ja, vi fick hänga undan hjälmarna med horn, vi med. Fast horn har jag ändå så det gör inte så mycket.

      Herregu, måste ju vara perfekta platsen för en marknad! Eller gör som romarna och fyll med vatten, vilken bassäng!

      Möjligheterna är enorma med dessa som du säger oftast väldigt vackra byggnader!

      Radera
  4. Roliga, rostiga rondeller.
    Jag gillar också stolen med hatten käckt på sned bäst.

    SvaraRadera
  5. Ibland är det glasklart vad rondellen föreställer och ibland INTE.
    Hårkammarna gillar jag även om dom inte gör sig så bra i rost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hårkammarna var lite svåra att fotografera, det var så mycket annat som pågick runtomkring så de kom liksom inte tills in sätt så som t ex stolen gör.

      Radera
  6. Jätteroligt att få veta mer om rondellerna. Jag har sett dem vid ett par tillfällen och då tyckt de var jättefina, men det stannade vid det. Nu har du tagit mig ytterligare ett steg på kunskapstrappan och det är jag glad för-
    Tjurfäktining har jag sett som 10- åring på Mallorca och det var första och sista gången. Ja, förutom Tjuren Ferdinand ibland på julafton...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ni kommer inte kunna åka hit till mina trakter utan att tänka på min blogg!

      Radera
  7. Den där första tyckte jag var extra läcker. Men vad Plaza Antonio José Galán föreställer, hum... ja jag skulle nog också gissa på stigbygel faktiskt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste sedan en spanjors blogg om den där stigbygeln och det var även vad han kallade den för. Eller bygel, i alla fall. Så jag tror faktiskt att det ska vara det, passar ju ihop med temat.

      Radera
  8. Jag håller med Ama tjurfäktningsarenorna är väldigt gigantiska och tjusiga. Jag gillar inte aktiviteten dom håller i arenan.÷/
    Däremot gillar jag alla rondellerna på olika sätt. Den sista rondellen är klurig vad monumentet ska föreställa. Det kan mycket möjligt vara en stigbygel. Det finns ju byglar i alla dess former. Mest hästskoformade

    SvaraRadera
  9. Jag håller med Ama tjurfäktningsarenorna är väldigt gigantiska och tjusiga. Jag gillar inte aktiviteten dom håller i arenan.÷/
    Däremot gillar jag alla rondellerna på olika sätt. Den sista rondellen är klurig vad monumentet ska föreställa. Det kan mycket möjligt vara en stigbygel. Det finns ju byglar i alla dess former. Mest hästskoformade

    SvaraRadera