söndag 30 april 2017

Skyltsöndag nr 58 - Mi huerto

De senaste dagarnas ösregn har banat vägen för något som irriterat mig länge: mitt lilla trädgårdsland.

Så med denna bild skyltar jag om att i dag har jag stoppat händerna i jorden som inte längre var stenhård och torr:


Dessa påsar skyltar verkligen om det hårda arbete som har utförts!


Och titta så fint det blev! Ja, ni såg ju inte hur det såg ut innan men jag lovar, det är vääärldens skillnad.


Små skyltar har det så klart också blivit:


Glasspinnar är egentligen inte vidare idealiska för detta men man tar vad man haver!


Om ni undrar vad det vita är så kan jag meddela att det är sand från poolens pumpfilter som jag har strött över de små fröna.


Sanden skyddar som ett litet sängtäcke men skyltar också om var såraden faktiskt är! Det brukar efter ett tag bli lite svårt att se vad som är ogräs och vad som ska vara kvar, särskilt om fröna skuttat runt lite av vind, vatten, katter och fåglar.


Och så har jag experimenterat: i stället för de normalt upphöjda bäddarna har jag sått i en försänkt fåra. Jag tänker att det underlättar vid vattning, att vattnet inte flyter iväg utan hamnar rätt. Vi får väl se hur det funkar.


Den välfyllda burken skyltar om att jisses så fort det går att samla på sig en massa nya påsar. Med mycket gott i vardande! Har ni provat att steka de där små padrónpaprikorna i olivolja och vitlök och servera med flingsalt? Så himla gott! En riktig spansk tapa är det dessutom!

 
Varför har det dröjt så länge då innan jag tog tag i detta? Jo, jag har haft ett litet problem och det är att det är andra individer som skyltar i vår trädgård:


Grävande katter. Gödsel är väl bra men inte den där typen och inte i trädgårdslandet, tack!

Var inne på fiberduk men det har jag inte sett i butikerna. På försök har jag köpt ett bärskyddsnät, de där som man sätter på träd och buskar för att fåglarna inte ska sno körsbären osv. Men jag avskyr egentligen de där näten, fåglarna brukar nämligen trassla in sig i dem. Då kommer mannen min att få jobb. Fåglar är för mig ¡No tocar!, inte röra!


Som tur är har vi inte så mycket fåglar som skuttar runt på marken, de är mest i träden och tjattrar frenetiskt för att skylta om hur stora och vackra de är.


Med vattenfyllda PET-flaskor kunde jag klämma fast nätet med skruvkorkarna. Har inte en aning om det här kommer fungera. Bergis kommer katterna att skutta rakt ned på nätet och trassla in sig. Eller som mannen min sa: de kommer krypa in under och tycka det är perfekt, skydda och allt. Vi får väl se ...


En titt på mina naglar skyltar om att det är dags för lite manikyr! Så där såg de inte ut i morse. Men det skyltar ju också om att i dag har jag slitit hårt!

Just ja!

Trevlig Valborg! Dags att dra i gång grillen och njuta lite av solen, tror jag bestämt!


~ ☺ ~

EDIT! Jag döpte inlägget först till Mi huerta men kände mig lite osäker. Heter det huerta eller huerto? Feminint eller maskulint? Google säger att i det här fallet heter det huerto för huerta är mycket större, då pratar man stora ytor med fruktträd osv.

~ ☺ ~

Detta var ytterligare ett avsnitt i genren Fritt Tolkad Skyltsöndag!

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

15 kommentarer:

  1. Vilket underbart trädgårdsland!
    Vi har ju stenlagd, tråkig patio så allt mitt växer i krukor, men det är himla roligt ändå!
    Jag har inte kvar ditt mobilnummer, eftersom jag bytt mobil sedan sist, och hittar inte din mejladress någonstans. Skulle du kunna skicka ett mejl om fröer till mig? casaannika@yahoo.se
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj! Har skickat dig mail, min adress står i profilen.

      Landet är litet men räcker ändå! Problemet är ju alltid att komma ihåg att vattna och landet ligger så långt ifrån en vattenslang som det kan komma. Och när man inte vattnar så kommer ju myrorna som det bekanta brevet på posten. Just nu är i alla fall regntunnan fylld så det är ju bra! Här ska det odlas!

      Radera
  2. Vilken härlig skyltning! Och vilket jättejobb du gjort! Och det ska bli roligt att följa dina odlingars framsteg.
    För egen del odlar jag lite blommor och så sätter vi potatis ni som vi brukar skörda till midsommar, men de bor i krukor. Jo, jag fick en aubergineplanta av en bloggvän Stockholm och den är i blom så där räknar jag med skörd senare.
    Padrónpaprikorna är verkligen goda och vi äter dem ett par gånger i veckan, men jag har hitintills handlat dem på marknaden.
    Vi pendlar ju hit så det går inte ha för mycket av det växtbara.
    Lycka till nu med allt och hoppas att katterna håller sig undan liksom fåglarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Padrón brukar jag också köpa i affären men man måste ju prova att odla, se om det blir något.

      Det går ju att odla massor på en balkong!

      Radera
  3. Du får mig att sakna att kunna odla. Jag har ju en balkong med ständig sol och det är i nye lätt att hitta växter som gillar hettan som blir där.
    VAD Sådde Du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullt söderläge är inte bara av godo, det blir för hett emellanåt. Har du möjlighet kanske du kan skugga en del? Sätta en gardin eller bambujalusi? Hjälper massor.

      Ja, vad sådda jag? Spenat, persilja, rucola, mangold, zinnia, lejongap, rädisor, mizuna, brysselkål, två olika sallat, vaxbönor och störpurpurbönor ... Har säkert missat något.

      Kom på senare på kvällen att attans, tomater har jag inga sått! Får peta ned några fröer mellan raderna eller något.

      Radera
  4. Bra jobbat! Hoppas på riklig skörd. Önskar er en strålande första maj!

    SvaraRadera
  5. Oj vad duktig du har varit! Både med att så och skylta. Applåder till dig!

    Fast det här inlägget får mig att ännu en gång INTE sakna min trädgård. Sååå mycket lättare att köpa det som experterna har odlat fram. Vårsådden var i och för sig trevlig då man hade en "Längtan till landet" ("Vintern rasat", du vet?) men sen... Phu! Inte alls lika kul.

    Padrónpaprikorna är verkligen supergoda :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är mycket roligare att skörda sitt eget än att skörda i butiken ... Känslan av vardagsrikedom är oslagbar!

      Vi får väl se om det blir några egna padrón där i landet.

      Radera
    2. Ännu en fördel med butiken är att dom där finns i betydligt plockvänligare höjd. Tänk på ryggen! ;-)

      Radera
  6. Käre tid visst ser jag att du kämpat på galant här och tre stora svart plastsäckar fulla med skräp det är inte dåligt det och landet blev fint och jag hoppas innerligt att det blir en god skörd för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas också på en massa godsaker!

      Radera

  7. Wow så duktig du är... Jag tänkte ge mig på att odla lite kryddor, får se när det blir - för just nu är det fullt upp med att få det mysigt och fixa med blommor och växter på min balkong.... Första-maj-kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt och fort är ju att köpa lite kryddor i kruka i affären. Plantera i stora krukor så torkar det inte ut lika fort.

      Radera