fredag 12 april 2019

Spanska skolan - del 25: Prov, omprov och pendiente

Den spanska skolan delar upp läsåret i tre perioder, tror jag nämnt det tidigare. För varje period får eleverna una evaluación, ett omdöme som sedan ligger till grund för det slutliga betyget för årskursen. En del av omdömet bygger på läxor och deltagande under lektionen men den tyngsta delen ligger ju som oftast på de prov eleverna gör.

Bild lånad från FP School

Prov 1 - Periodprov
De sista två veckorna i varje period är provfyllda. Vissa lärare kan sprida ut proven under hela perioden och göra mindre prov men de flesta har vanliga test och sedan det större provet i slutet av perioden. Den första, la evaluación primera, är i december, den andra perioden, la evaluación segunda, hålls i månadsskiftet mars-april medan den sista provattacken kommer i juni.

Just nu har sonen avslutat den andra provperioden. Denna veckan var lugn med endast ett prov men förra veckan tror jag han hade sex eller sju stycken prov, lika många veckan innan. I vissa ämnen delar de upp områdena så det blir flera delprov. Ett exempel är Tecnología, där var det ett mer praktisk prov samt ett IT-prov.

Sonen är trött. Senaste tiden har det varit skoldag, hem och sätta sig med böckerna för att studera inför proven och sedan - tro't eller ej - läxor ovanpå det. Datorlekandet och judo har fått stå åt sidan. Skönt nu med en veckas ledighet.

... igen - Recuperación
Inte alla ämnen eller alla elever, men en del får möjligheten att göra om periodprovet, en recuperación. Det är de elever som inte klarar sig riktigt över målsnöret, där de inte riktigt har nått fram till att få en 5:a i betyg (av 10).

Prov 2 - Pendienteprov nr 1
Om eleven inte klarade läsårets betyg i alla ämnen, dvs inte fick en 5:a eller mer, så innebär det att eleven har det ämnet oavslutat, det är una asignatura pendiente, ett väntande ämne. En ny chans ges för eleven att höja betyget innan skolstart, detta sker i början av september.

Klarar man provet så ändras betyget och allt är frid och fröjd. Klarar man det inte är det fortsatt pendiente under hösten och en ny chans ges senare att förbättra.

Har man fler än två ämnen pendiente får man inte börja nästa utan gå om årskursen.

Prov 3 - Pendienteprov nr 2
En plan läggs upp för när det sista omprovet ska göras, un programa recuperación. Eleven får i början av läsåret material att studera: läroböcker, övningar på hemsidan osv. En del tar hjälp av lärare utifrån så som vi tog hjälp av Marta för sonen att lära sig mer spanska innan skolstarten i spansk skola. Det sitter lappar fasttejpade på stolpar och anslagstavlor kring skolorna, man ser annonser i affärerna om folk som erbjuder eleverna och deras familjer studiehjälp. Så klart finns det även hemsidor där lärare erbjuder sina tjänster, till exempel hittade vi Marta via Tus Clases Particulares. Även inom skolan erbjuds extra studiehjälp.

Perioden med pendienteprov brukar börja i januari och fortsätta under några månader.

Sedan då ...?
Här måste jag säga att jag är inte helt på det klara med vad som sker. Jag frågade Fröken Noelia men blev inte direkt klokare för det. Så här kommer vad jag tror sker:

Det man presterar på det sista pendienteprovet sitter där det sitter. Förhoppningsvis har man gjort lite bättre än innan så att det slutgiltiga provet kan höjas i alla fall något. Skulle man göra sämre ifrån sig vet jag inte vad som händer, till exempel att man hade en 3:a innan men på sista bara klarade av en 2:a. Jag hoppas att 3:an står kvar men önskar inte heller inte att sonen hamnar i den situationen att vi får reda på det.

✎...

Sonens kommentar om detta med omprov
- Först gör jag en massa prov som inte går bra. Och så gör jag ett omprov och så det i september. Nu ska jag göra ett till i april som inte heller kommer gå bra. Fattar de inte att jag inte kan, eller?!?!

Mina tankar om detta med omprov
Helt fantastiskt! Eleverna får upprepade chanser att bättra på sina kunskaper, vid varje prov de gör borde de ha lärt sig något mer även om det kanske inte räcker hela vägen fram. Spanska skolan vill verkligen att eleverna ska lära sig, att de ska få kunskapen!

✎...

Det här är en serie om att börja i en spansk skola i Andalusien.
Mer vardagliga händelser finns under etikett Skolan.

9 kommentarer:

  1. Verkar aningen komplicerat, men är liiiiite för mycket för min smak. Den spanska läroplanen verkar vara betydligt "skarpare" än den svenska, vilket ju på ett sätt är bra. Men jag tycker himla synd om sonen. Jag menar om till och med hans hobby judo får stå åt sidan är det inte okej längre i mina ögon. Så tyvärr är jag benägen att instämma i sonens "utvärdering" av det spanska skolsystemet.

    PS. Det är verkligen en himla tur att inte vi har barn. Ingen av oss skulle orka med varken barn eller skolgång;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast tycker du inte att det är bra att eleven ges upprepade möjligheter att förbättra sitt betyg och öka sina kunskaper? I Sverige har du typ en chans, hade du en dålig dag så ja, det var ju synd. Ungefär.

      Jag tror nog du hade klarat ett barns skolgång galant! Det är ju inte som att det alltid kommer pang tjong utan vi växer ju alla med uppgiften.

      Radera
  2. Bra med chanserna till omprov och om kunskaperna befästs och sitter är det bra. Man vill ju att kunskaperna ska vara för livet och inte bara för proven. Känns lite trist att sonen tycker att han och kunskaperna räcker till. Och han kan ju bara göra sitt bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig, varje provperiod gör ju att kunskaperna fastnar lite mer. Förhoppningsvis i alla fall.

      Och ja, sonens attityd är lite ledsam när man ser texten. MEN! Han är 14 år. Tonåring! Killen är ju smart, lite för smart i bland! Han är ganska lat och har aldrig gillat att lära sig saker, han ska bara kunna, vilket han också ofta har gjort. Det här är faktiskt ganska nyttigt för honom också, att allt är inte så attans lätt, det räcker inte med att bara öppna boken och läsa igenom en gång och fixa provet med råge - så som det gjort förut.
      Jag håller med, han kan bara göra sitt bästa. Och det är det jag vill att han ska.

      Radera
  3. Håller med både sonen, BP och Ditte, kan man inte så kan man inte och man kan ju bara göra sitt bästa! Jag tycker sonen är superduktig som grejar att gå i spansk skola och att kan klarar det jättebra!

    Även om jag gärna skulle vilja ha både sommarlov, höstlov, jullov, sportlov och påsklov så är jag VÄLDIGT glad att min skolgång är avklarad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, sonen är jätteduktig! Men vi ser - precis som lärarna - att han kan göra ännu bättre ifrån sig om han bara la ifrån sig mobiltelefon, dator och platta och pluggade lite mer i stället. :)

      Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att "sätta mig vid skolbänken" igen men kanske inte hela dagar på det sättet. Men jag har alltid tyckt det vara kul att lära mig nytt!

      Radera
  4. Tycker din son är otroligt duktig att han klarar skolgången i den spanska skolan så bra som han gör. Nu vet jag inte vilket ämne han ska göra tre olika omgångar prov på, men jag minns att repetitioner av ämnen som jag var urkass på och inte ett dugg intresserad av liksom inte fungerade. Det fastnade inte helt enkelt. Matte är ett sådant exempel. Då är det ingen idé att "tvingas" eller tjatas på. Då blir man bara ännu mera obstinat. Jag blev det i alla fall.
    Men jag ska kanske få äta upp min kommentar i september om sonen klarar av provet;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Lengua som nu i april ska göras om från förra året. Tyvärr har jag svårt att se att han ska klara Lengua denna årskursen heller.

      Grejen är att han borde klara det. Det är inte så svårt, han har språköra. Men han anser sig inte behöva lära sig detta, han bar bestömt sig för att det är svårt, tråkigt osv. Det ända jag kan göra är ju att tvinga honom att sätta sig med mig, efter ett tag brukar tjurigheten släppa och han kan svara på frågorna jag ställer. Så en del kunskap har han. Det är bara det där med proven ... Men vi bygger på lite i taget.

      Radera
    2. En annan sak med Lengua är att det är MYCKET, en del fattar jag inte heller vad man ska med till. Så jag har nog bestämt mig för att vissa saker skippar vi. Han måste inte lära sig allt, men det vore bra om han klarade en 5:a. Om inte annat så för hans eget välbefinnande!

      Men jag håller med, det är supersvårt att motivera sig själv när man inte är intresserad och dessutom lite obstinat! Det är ju här en lärare har en väldigt viktig roll, att få en elev att förstå vad man ska med kunskapen till vidare i livet. Det måste nog vara bland det svåraste för en lärare.

      Radera