onsdag 24 april 2019

Vädret i februari 2019

Februari, med mycket sol men också en hel del moln på himlen.


Vädret tillät i alla fall många stunder i solen för mamma och pappa när de var här. Är det bara uppehåll är det bra väder att göra saker ute i, egentligen.


Temperaturmässigt var detta en av de bättre februarimånaderna vi upplevt här.

Februari 2019
 1, 19° C, regn
 2, 15° C, sol
 3, 15° C, sol
 4, 16° C, sol
 5, 16° C, sol
 6, 18° C, sol
 7, 23° C, sol, blåsigt
 8, 18° C, sol
 9, 18° C, sol
10, 18° C, sol, blåsigt
11, 21° C, sol, blåsigt på natten
12, 15° C, mulet
13, 16° C, sol, moln
14, 16° C, sol, moln
15, 15° C, sol, moln
16, 16° C, mulet
17, 17° C, sol, moln
18, 17° C, mulet
19, 17° C, sol, disigt
20, 17° C, sol
21, 16° C, sol
22, 18° C, sol
23, 21° C, sol, El Terral blåste på kvällen
24, 19° C, sol, moln, blåsigt
25, 17° C, sol, disigt
26, 18° C, sol
27, 20° C, sol
28, 22° C, sol

Månadens snittemperatur dagtid: 17,5° C

🌞

Statistik från väderstationen (klicka på bilderna så blir det nog lite tydligare):

 Average är genomsnittstemp under hela dygnet.


🌞

Till sist, en titt på när solen gick upp och sedan ned den första dagen i månaden:

Amanecer - gryning
Salida del sol - soluppgång
Cenit - zenit
Puesta del sol - solnedgång
Anochecer - skymning

Om solens vandring: information och bild från http://salidaypuestadelsol.com/

🌞

Vad gäller blåsigt: det blåser nästan alltid lite här på Solkusten. Har jag skrivit blåsigt så har det verkligen blåst! Och som tidigare, det här är helt hur jag har uppfattat det och vad vår väderstation här hemma har sagt till oss. Vädret och temperaturen i Málaga eller Marbella kan skilja sig åt en del mot hur vi har det här i Benalmádena.

🌞

Planen är att göra en sammanställning efter varje månads slut och det finns sedan januari 2015. Klicka på etikett Väder för att hitta de andra. Man kan även i sökrutan leta upp en viss månad, de är rubricerade enligt samma princip.

14 kommentarer:

  1. Med svenska februariögon kan jag bara tycka att ni hade ett väldigt härligt väder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan ju se så ut. Men nu är ju en temperatur inte hela sanningen utan fuktigheten och vind spelar in massor.

      Men februari var faktiskt riktigt bra!

      Radera
  2. Jag som inte för statistik utan förlitar mig på mitt (undermåliga) minne tycker att februari hos oss var ovanligt fin. Det brukar vara den sämsta månaden (tillsammans med januari efter kungarna). Mars, däremot. Den var en besvikelse. Om jag nu minns rätt :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag håller med! Statistik i all ära men när det kommer till väder så är det ju en känsloupplevelse också. Och februari var bra. Mars och april ... Suck! Just nu känns det som vi är mitt i spanska vintern. Sitter med fleece och tjocka stövlarna inne igen. Suck!

      Radera
  3. Dom temperaturerna kan man då verkligen inte klaga på. Så ni hade en ovanlig fin februari, en ganska dålig april medan vi har världens nästan sommarväder just nu. Februari minns jag som ovanligt grå och trist, men vi kompenseras ju just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. April är under all kritik, regnet öser ned och det är 14 grader just nu.

      Njut av "vår" värme" :D

      Radera
  4. Har förstått att februari även var en bra månad i Torrevieja. I år var vi på resa i Sydamerika så den personliga upplevelsen av vädret finns inte i år.

    SvaraRadera
  5. Jag håller tummarna gör att maj blir en bra månad, vädermässigt. Februari såg ju väldigt bra ut. Ni vet ju att det förr eller senare alltid blir soligt och varmt och det måste kännas skönt. Här är det mer osäkert även om våren börjat bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en stor skillnad! Jag gnäller för att jag fryser just nu men jag vet att jag kommer inte att göra det om en månad eller så. Och även om jag gnäller på att sommaren varit halvdan - som förra - så är den ju fortfarande som en supderduper svensk sommar.

      Radera
  6. Januari var bästa månaden hos oss, tycker jag, men februari var inte dålig den heller.
    Nu är jag tillbaka i regn och blåst, gissa var jag är,hi,hi?
    Trevlig helg till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. ja för en engelsman är väl regn och rugg vardagsmat!

      Ha en härlig helg, Lena!

      Radera
  7. Alltså... Jag sitter här och är godissugen nu! :-)

    SvaraRadera