fredag 24 maj 2019

Mina bokmärken - nr 3: Magic

Boklysten skriver så här på sin blogg:
"Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det!"

Marcapáginas número 3


"What is life without a little magic"

Det här bokmärket vet jag att jag har köpt själv! Minns inte när eller var men jag vet att jag kände att jag bara måste ha det där bokmärket, det är så JAG! För vad är livet utan lite magi?

Det här bokmärket har följt med i många fantasyböcker, några varv genom Eddings och Tolkien, Lewis och Ende, så många och så mycket att det har börjat falla i bitar. Det ska egentligen var en tofs där på snöret men det började till slut lösas upp, jag hittade de blå bitarna både här och där. En del har jag kvar och någon gång ska jag knyta om tofsen. Det är bokmärket värt!


📙

Vill du se vad andra har mellan sina boksidor så besök gärna Boklysten, BP, Gerd Hanneles bokparadis, Klimakteriehäxan och Mösstanten.

19 kommentarer:

  1. Fantasy är inte riktigt min genre, kanske beror det på min brist på fantasi?

    Bokmärket är väldigt fint i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jo, fantasibrist är ju verkligen vad du lider av ...

      Men magi ska väl inte finnas bara i böcker?! Den ska finnas i ens liv och finns på så många olika sätt, tycker jag. För mig är det magi att ett frö spricker upp och en grodd tittar ut. Eller när man ser en andäktigt vacker soluppgång. Eller när man går i skogen och det är så där dovt ... Som att något mer är där när jag står på den tjocka mossan under alla de höga träden.

      Radera
    2. Vardagsmagi gillar jag verkligen, men det är dom där fantasivärldarna som jag inte begriper mig på.

      Radera
    3. Men det är kanske just det, man måste inte begripa! Det kan vara nog så skönt att känna eftersom jag normalt avskyr att inte begripa.

      Frukoastdags! Nybakad sirapslimpa med ost och skinka samt te och nypressad apelsinjuice. Som värsta paradoret!

      Radera
    4. Låt mig gissa... Kan det ha varit en bakmaskin inblandad där? ;-)

      Hoppas frukosten satt bra :-D

      Radera
    5. Japp, i dagens limpa var det det men jag bakade "vanligt" i veckan. Lite enformigt blir det med bakmaskinsbröd.

      Men gott blev det!

      Radera
  2. För egen del har jag svårt att definiera magi, men kanske något som kan vara förtrollande på ett eller annat sätt. Att man kan bli "förtrollad". Ja, något man ser, upplever eller kanske läser. Något utöver det vanliga.
    Roligt att du köpte bokmärket och att det också följt dig genom många år. Vackert är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magi är lite vad man gör det till, tycker jag. Att se dina bilder är ibland magiskt! Att se det som förundrar i vardagen. Eller som en arbetskollega sa: man petar ned några frö, häller på vatten och och upp kommer olika saker! Helt fascinernade och magiskt för mig! Magi för mig har inget med trollkarlar att göra, för mig är det mer förundran och förhoppning, en känsla.

      Radera
    2. Med trollkarlar menar jag de som gör trick på en show. Trollkarlar i en bok är en annan sak ... :D

      Harry Potter-serien, Gandalf i Sagan om Ringen, Garion med Polgara och Belgarath - det är trollkarlar med magi det!

      Radera
  3. Bokmärket som verkligen varit med om mycket i sitt liv ser ändå ganska välkonserverat ut. Å tofsen kan du ju ta bort.
    Å jag håller helt med dig - magiken i Harry Potter serien är enastående. Sagan om Ringen var jag inte helt så förtjust i måste jag säga.
    Som du svarar Gitte - magi kan vara så himla mycket. Allt från olika upplevelser till mat, bilder, solnedgångar, smaken av ett gott vin osv, osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också funderat ibland på att ta bort tofsen men jag kommer mig inte riktigt för det. Sagan om ringen älskar jag, har läst dem flera gånger. Men de är tunga att komma in i. Potter är ju speciellt, försöker att få sonen att läsa men han vägrar. Han förstår ju inte vad han går miste om!

      Radera
  4. Håller med om att det behövs lite "magic" i livet, fast jag har inte hittat det i fantasy-genren ...
    https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/05/lika-het-som-pappa.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktiga är väl att man hittar det där man trivs bäst!

      Radera
  5. helt i min smak, mian mjuka denna vecka:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/05/bokmarken-man-kan-klappa.html

    SvaraRadera
  6. Ett magiskt bokmärke. Inte illa. Det är ju också ett sätt att lösa bokmärkesfrågan - magiskt bokmärke till fantasyböckerna, våldsamt bokmärke till deckare och thrillers och vänligt bokmärke till feelgood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle nog kännas lite konstigt med något bloddrypande i en feelgood-roman! Skulle liksom ta udden av det hela. :D

      Radera
  7. Passar verkligen till fantasy!

    SvaraRadera