onsdag 5 februari 2020

Gemsweekly Photochallenge vecka 6 - Vak

Det ringer på telefon.
- Jag är här nu, jag står vid grinden! säger mannen som ska hämta ett paket.

Jaha, OK men varför kommer han inte till ytterdörren? Det är ju bara några meter, grinden är inte låst. Det har vi funderat över både en och två gånger under åren vi har bott här i Casa Feliz.

Eller som när det bankar på dörren - vad jag avskyr den där dörrbankaren! - och när vi öppnar så står den som bankade snyggt och prydligt på trottoaren med grinden stängd. Dörrbankaranvändaren har alltså öppnat grinden, gått de få meterna fram till ytterdörren, bankat på dörren, gått tillbaka, stängt grinden och där ställt sig för att vänta. Mysko beteende! Första gången jag reflekterade över det så var det visserligen Jehovas Vittnen som stod där med hattarna i händerna, de är ju lite mysko så jag tänkte inte så mycket mer på det. Men sedan gjorde även de som skulle leverera eller hämta paket på samma sätt? Är det något spanskt, började jag undra.

Men förklaringen kom plötsligt en dag när det var en som ringde ståendes vid grinden.
- OK, jag kommer ut! sa jag och la på.
(Helt ovidkommande men lägger man på ett samtal i mobilen?)
När jag tog emot paketet så sa jag något om det, att han hade kunnat knacka på dörren.
- Jo, men jag ville inte gå in för hunden, svarade han och pekade på skylten som sitter vid grinden.
- Vilken hund? hann jag tänka innan polletten trillade ned.


Folk tror att vi har en vakthund och de är därför vaksamma när de kommer hit!

Ibland har jag tänkt att man borde måla över kakelplattan, vi har ju ingen hund som sitter vakt. Men å andra sidan, om den får folk att dra sig för att komma in på tomten så är det ju inte helt fel! Skylten får sitta kvar.

📷

Om dörrbankaren kan jag berätta att det är en metallkläpp som sitter på ytterdörren. Den ihåliga dörren i sin tur är gjord i stål, säkerhetsdörr. Ett jädra liv blir det när det bankas på den, jag lyfter rakt upp en meter och öppnar dörren skräckslagen! (En chaufför har lärt sig det så han bankar jätteförsiktigt!) Men jag har äntligen satt en möbeltass på bankaren så nu är det mer "thud-thud-thud" i alla fall.

📷

Egentligen har jag inte helt uppfyllt utmaningen, jag har inte skrivit om vak som ett hål i isen för det finns ingen is här och några ringar på vattnet efter en fisk har jag inte heller sett.

Bara ringar efter regndropparna när de faller ned i poolen.

Någon uppesittarnatt vid en sjukbädd har jag guschelov också sluppit. Nej, det fick bli en halvdan tolkning, där ordet ingår i vaksam och vakt. Men jag kunde i alla fall plocka bort ett inlägg ur den alltför stora utkasthögen, det var i stort sett redan skrivet!

Vackert! (Även det ett ord som hänger ihop med veckans ord!)

📷

Detta är min personliga tolkning av Gemsweekly Photochallenge homonyma ord.
Klicka gärna på länken, där visas de andra deltagarnas tolkning i text och/eller bild av samma ord.
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge.

31 kommentarer:

  1. Haha, det är ju kanonbra! Påminner mig om fenomenet viktväktarhund: man måste ut och gå med den på ideliga promenader, fast man inte har nån vovve alls ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktväktarhund! Var inte det en sådan som satt i kylskåpet och skällde så fort dörren öppnades?

      Radera
  2. Perfekt tolkning! Och jag tycker absolut att den där skylten ska sitta kvar. Kan vara bra om såna som INTE kommer med goda avsikter blir rädda av den skylten.

    Nån isvak lär inte jag hitta här heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, den får sitta kvar och avskräcka folk!

      Radera
  3. Kul tolkning! Och skylten med den vaktande hunden fyller kanske en funktion. I varje fall verkar det så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och ja det verkar ju som att den har sin funktion!

      Radera
  4. Vilken häftig kakelplatta och vilken bra funktion den fyller! Måla för allt i världen inte över den, den är så cool! Till saken hör att jag älskar kakel i olika former.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den får sitta som den är. Här i Spanien finns många vackra skyltar. Vill du ser fler kan du titta här:
      https://solsomsol.blogspot.com/2017/01/skyltsondag-nr-43-kakel.html
      I Alhambra, Granada, finns mycket vackert kakel att se:
      https://solsomsol.blogspot.com/2017/02/alhambra-granada-palacios-de-nazaries.html

      Radera
  5. Din vak-thund som vak-ar över familjen är ju suverän. Vitsen är ju olika tolkningar, tycker din är bland de bästa! Ett hål i isen är ju inte vidare kul att titta på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Paula, vad kul att du gillar mitt bidrag!

      Haha, nä, kanske in te så kul med ett hål i isen - men det kan vara rätt vackert runtomkring.

      Radera
  6. Det blev ju en väldigt bra tolkning och jag skulle absolut inte ta bort skylten. Bra om den kan avskräcka såna som inte bör komma dit. Dessutom är den ju väldigt vacker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den får sitta kvar. Spanjorerna kan ju det där med kakel!

      Radera
  7. Haha, men ni har ju Tramse som vaktar. Väldigt lik tycker jag nog. Fyra tassar, svans, morrhår, päls osv... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle kanske byta ut mot en kakelplatta med en katt i stället!

      Vaktkatt ... Pfft! Just nu ligger han i soffan på baksidan och njuter av solen!

      Radera
  8. Det har sina fördelar att ha 100+ inlägg i utkastet;-) Tycker din kakelplatta med den (icke existerande) vakthunden är riktigt fin som alla dessa målade plattor i Spanien. Dessutom är den ett toppen bidrag till temat. Bilden på schäfern inger ju respekt och håller troligen även inbrottstjuvar borta.
    Metallknäppen påminner om England, där i stort sett alla hus på landet har en metallkläpp. Fast där har man sällan säkerhetsdörrar i stål utan ofta träd. Så det låter aningen mindre. Men bra idé med en möbeltass. Du är så himla smart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kakelplattan är jättefin. Borde kanske ta och gnugga bort färgkladdet på den i stället.

      Jag sitter ju bara en meter från ytterdörren så det bankar ju extra högt för mig. Möbeltassar kan man använda till mycket! Hade kunnat ta och skära en skiva av en vinkork och fäst med dubbelhäftande också ...

      Radera
  9. Det löste du bra! Snygg skylt med vakthunden som vakar över er!

    SvaraRadera
  10. För guds skull ta inte bort skylten!!!
    Om det skrämmer bort delivering och Jehovas så skrämmer det bort det mesta med din vak-samma vak-t-hund =D
    Några vak syns heller inte i Extremadura =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag ska inte ta bort den. Hade blivit lite förvånad om du haft en vak i dina faggor, måste jag säga!

      Radera
  11. Isvakar är det visst ont om på de flesta håll. Ditt inlägg blev ju jättebra. Ibland får man ta ut svängarna för att få till något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag brukar ha lite svårt emellanåt att hålla mig innanför ramarna men jag vet inte riktigt var gränserna går här i detta temat. Det lär jag kanske märka. :D

      Radera
  12. Ja, det var en berättelse det! Skönt i alla fall att du fick en lösning.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små situationer i den spanska vardagen ... :D

      Radera
  13. Snygg ihopknytning av tolkning tycker jag. Och inte helt dumt med den där "hund-kakelplattan" ändå, den kan ju få inbrottstjuvar att vända om. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Christine! Får kakelplattan någon att fundera i andra banor så är det ju en billig försäkring!

      Radera
  14. Han må jo ha vært livredd hunder han der som skulle levere pakka! Haha. Tenk at et skilt han ha en sånn preventiv virkning. Her har vi hund, men tror ikke han skremmer så mange. Om de ikke har panikk for hunder fra før av da. Han gjør aldri, og slipper iallefall inn alle kjente uten å lage spetakkel. Morsom historie fra deg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det sitter en varning för hunden-skylt så får man väl anta att det finns en anledning. Eller som i det här fallet, att det fanns en anledning.

      Jag hade också tänkt om några gånger om det satt en skylt på det sättet!

      Radera
  15. Det var ju tur att du kom på varför alla är så försiktiga när de knackar på hos er. Nu när ni vet så är det säkert rätt skönt att veta att ni är beskyddade av en hund, även om den inte finns :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det en billig och snygg avskräckare! Inte behöver man plocka upp efter den eller ge den mat heller!

      Radera
  16. Håller med dig om att den andra tolkningen blir rätt jobbig fotomässikt, men jag gillar din vak.

    SvaraRadera