lördag 29 februari 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 9

Tänka sig! Nästan hela Sportlovet har flugit förbi det med! Vet inte riktigt vart det tog vägen. Men gott har det varit!

Oxford Dictionary på Sony PRS-T3

Godisbit nr 1
En bra ordbok! I min gamla e-boksläsare hade jag en helt suverän engelsk ordbok, där jag med ett tryck på skärmen lätt kunde slå upp det engelska ordet. Med tanke på att jag har läst en hel del från 1800-talets slut så har det varit väldigt intressant och underhållande!

När jag fyllde år fick jag en ny e-boksläsare och den har så mycket finesser! Däremot tycker jag nog att dess medföljande ordbok, Webster's, saknar finess:

Webster's Dictionarey på PocketBook Touch HD 3

Vad i hela friden betyder titrating? Utan sammanhanget hade jag trott att det var ett sammansatt ord där det första består av tre bokstäver.

Nu ska jag se om jag kan flytta över Oxford Dictionary till min nya e-boksläsare!


Godisbit nr 2
Enkel lösning! Det var det där med lösa bananer ... Om jag vill ha fyra så letar jag inte efter en klase med fyra bananer utan jag river av fyra fina från en annan klase. Det där gillar inte handlarna, jag förstår dem. Kvar ligger det en massa lösa stackare som förhoppningsvis läggs i en korg som barn i butiken får ta av.

I Spanien har jag emellanåt sett denna lösning med en tejpremsa runt klasen, särskilt på plátanos, de små otroligt goda bananerna som odlas främst på Kanarieöarna. Och nej, det låg inga ensamma små stackare i den lådan.

Alla mina tidigare bidrag till utmaningen hittar man under en samlad etikett.

Godisbit nr 3
Gemsweekly Photochallange! Jag vet, det kallas för fotoutmaning men det är så himla kul att skriva text kring ett givet ord och förhoppningsvis hitta ett foto som passar. Nästa veckas ord är redan skriven sedan flera veckor tillbaka, det skrev nästan sig självt och jag tror ni kommer förstå varför. Men ordet efter det, det blir lite mer utmanande ...

Men det ska det ju vara också. Det ska ju vara en utmaning! Fast den största utmaningen är nog att inte vara med när man en gång hoppat på ...


Godisbit nr 4
Solstunder innan maten! I går var första gången som jag grillade middag på denna sidan årsskiftet och jag kunde sitta och läsa ute medan potatisen rostades i ugnen och glöden skiftade till grått. Njutbart! I dag blir det pyttipanna!

Godisbit nr 5
Gitarrövning! Utan att vi egentligen har bett honom har sonen varje dag nu i veckan som gått plockat fram sin gitarr och spelat lite. Han stänger dörren, men vad gör det när allt hörs ändå?! Han har gjort stora framsteg och jag hoppas så att intresset finns kvar när skollektionerna inte längre gör det.

9 kommentarer:

  1. Så du läser också gamla "klassiker". Det gjorde jag också. Har läst alla böcker av Dickens, men aldrig kommit på ett sådant "vetenskapligt" ord. Förklaringen i din ordbok var ju glasklar, NOT. Den svenska översättningen var lika solklar "Titrering" ??????? https://sv.wikipedia.org/wiki/Titrering

    Det där med packade bananer är ju också ett problem - om man bara vill ha fyra stycken alltså. La nog upp en skylt en gång, där den lokala ICA på ett roligt sätt förklarade att bananer var "skapta" för att bo i klasar. Å att ensamma bananer var väldigt olyckliga. Sedan dess har ensamma bananer minskat betydligt.

    Underbart med första grillningen utomhus - GRATTIS!

    Sonen verkar tycka om att spela gitarr, vilket ju är himla roligt. Ni får väl skaffa är öronproppar medan han övar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kommit fram till att det inte går att flytta ordboken mellan e-böckerna så jag får nog stå ut med den sämre eller se om jag kan hitta den på annat sätt. Det löser sig.

      Jo, har för mig att det var du som lagt upp en bananskylt men var osäker. Jag kan också plocka bort bananer, särskilt om de ser ut att vara dåliga. Det har jag ju inte lust att betala för.

      Gitarrspelandet är inte störande, han spelar helt OK. Det är han som är tonåring och stänger dörren. :D

      Radera
  2. Flera godisbitar denna vecka!Trevligt!
    Kul med gamla klassiker! Hade en period för några år sedan då jag läste om flera av dem. Hoppas du kan flytta över Oxford Dictionary för den är ju suverän.
    Håller med dig vad gäller bananerna i klasarna. Bra med dessa tejpremsor.
    Visst är Gems Weekly Photo Challenge rolig! Och den blir ju precis det man gör den till.
    Kul med sonens intresse för gitarren.
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det gick inte att flytta över Oxford, skit också. Men det fixar sig.

      Kul att godisbitarna smakade!

      Radera
  3. Smart att tejpa bananerna så dom får vara tillsammans och slippa bli ensamstående och ledsna.

    Visst är fotoutmaningen kul! Jag klappar ju ihop den med den minst lika roliga Skyltsöndagen och ligger alltid typ sist med mina tolkningar. Vad blir det för ord nästa vecka? Måste kolla. Jag tar alltid ett ord i taget utan att titta framåt.

    Vi har redan grillat (okej, använt grillpannan) ute på terrassen flera gånger i år. Såhär års funkar det, sen blir det för varmt att "grilla" ute på dagarna. Idag ska vi testa att göra ihjälstampade potatisar och grilla korv till det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de gillar inte att vara ensamma. Fast å andra sidan gillar jag inte att köpa dåliga bananer.

      Ja, du är en hejare på att klubba ihop dem till ett inlägg! Nästa vecka är det pumpa som ska avhandlas.

      Vår uteplats ligger i skugga från ca tre på eftermiddagen så på sommaren är det ju skönt men så här års är det i svalaste laget och dessutom mörkt. Fast vi har ju i och för sig en lampa om man vill tända ...

      Radera
    2. Jag såg ett intressant sätt att tillaga potatis i "Sveriges Mästerkock - efter stängning". Man kokar potatisen, när dom är klara så trycker man till dom med en kniv så dom blir lite platta (då såg dom ihjälstampade ut, fast vi kommer nog också att använda kniv ;-) ). Därefter steker man dom i olja+smör med vitlök och kryddor. Såg himla gott ut, men testen blev uppskjuten till idag. Idag blev den uppskjuten till imorgon eftersom det blåser jättemycket och då funkar gasspisen ute på terrassen inte så bra. Vi tyckte att det där var typisk uteätarmat :-D

      Radera
    3. Ah, då vet jag. Fru Cuba brukar servera bananer på det sättet, supergott. Tostones heter det.
      https://snapguide.com/guides/make-tostones-fried-plantains-cuban-style/

      Radera