tisdag 4 augusti 2020

Gemsweekly Photochallenge nr 32 - Bar

Att klä sig rätt är banne mig inte alltid det lättaste! Hur varmt kommer det bli, kommer jag att frysa? Kommer jag känna mig bekväm i detta, passar det tillfället? Är det jag klär mig i accepterat av dem omkring mig? Av dem som bestämmer?

Acceptansen är det nog många som tycker att det är ju bara att skita i, man får väl klä sig hur man vill! Jag är nu så tråkig så jag anser att det får man inte alls det. Som tur är finns det likasinnade och därför finns det många gånger regler för vad man får ta på sig - eller inte. Som ett exempel är jag glad över att det är inte OK att gå in med bar överkropp i en affär, det är på många ställen inte ens tillåtet. 

I skolor får barn och föräldrar acceptera skolans klädesregler och det innebär oftast att ungarna ska ha på sig mer kläder än vad de själva tycker. Minns att i Svenska Skolan i Fuengirola skickade rektorn hem en tjej då hon visade lite för mycket både uppe och nere.


På det jobb jag precis har börjat har jag skrivit under ett papper på att jag ska följa företages Dress Code. Där står till exempel att jag inte får ha helt bara axlar, ur säkerhetssynpunkt inga flip-flops eller andra skor utan hälrem. Hel och ren så klart. Vad jag tänkte på när jag glatt signerade detta papper var att där satt jag i min vita blus och svarta shorts där de senare nog anses vara för korta då de slutar mitt på mina solbrända lår. På papperet stod det något om att byxor och kjolar måste täcka låren.

Var det någon som sa till mig? Nä. Det var ingen som heller sa till den söta nittonåriga tjejen som hade shorts som var minst en decimeter kortare än mina. Men i dag hade vi båda lite längre på benen.

Apropå att vara bar så får man ju heller inte gå runt med bart ansikte numer. Sitter jag vid min arbetsstation eller äter i lunchrummet så behöver jag inte bära munskydd men om jag ska gå till toan eller resa mig för att prata med en kollega så är det mask på. Gissa hur många gånger jag har glömt det på dessa två dagar ... Och ingen har sagt till mig om det heller! Som tur är har jag inte varit nära någon och jag använder mig av handspriten som står lite här och där. Snart kommer vi att få en badge att ständigt ha hängandes om halsen, jag ska banne mig hänga mitt munskydd i det. Då kanske jag minns det när det är något som fladdrar.

📷

Detta är min personliga tolkning av Gemsweekly Photochallenge med homonyma ord.
Klicka gärna på länken, där visas de andra deltagarnas tolkning i text och/eller bild av samma ord.
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge

32 kommentarer:

  1. Det där med att klå sig rätt är inte så lätt! Kan inte låta bli att förvånas över hur många som går omkring halvnakna (eller mer) i innerstadsmiljö! Låter bra med klädkod på jobbet, då vet man vad som gäller! Men munskyddet, hantera det varsamt!!
    Ha det gott och lycka till med ditt nya arbetet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte så lätt alla gånger med att veta vad som gäller. Särskilt inte i nya situationer.

      Radera
  2. Jag tycker det kan vara riktigt knepigt med vissa klädkoder. Man måste liksom påminna sig själv för att inte glömma när det inte känns helt självklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vissa situationer kan vara lite knepiga.

      Radera
  3. Mycket kring klädkoder, du blev hur som tillräckligt bar så du kunde ge oss din tolkning :-)

    SvaraRadera
  4. Det där får väl ändå inte vara sant! Att skriva under ett papper som gäller dress code. Det har jag aldrig hört talas om här, möjligtvis med undantag för banker då.
    Helt och rent är ju en självklarhet... eller inte. För om trasiga jeans är trendiga, vilket dom tyvärr fortfarande är så...
    Ja, det där med munskydd är ju snart mer regel än undantag, men det tar ju några veckor att vänja sig antar jag. Å frågan är om det räcker med munskydd med tanke på över fem tusen nya coronafall i Spanien bara idag.

    Hoppas du gillar ditt nya jobb och att du trivs på företaget, eller är det kanske en bank;-)

    Ett toppen irl-bidrag från din sida igen. Du är verkligen superduktig på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP!

      Jag tror att det där med dress code är vanligt! Särskilt när det är företag som har säljare ute. Tänk på butiker och liknande. Oftast är det inbakat i anställningsavtalet på ett eller annat sätt. Ju fler personer och med olika bakgrund och jag tror på ställen där det är stor personalomsättning så är det vanligt också.

      Radera
  5. Det här med klädkoder har både för- och nackdelar. Ibland tror jag t.ex. att skoluniform skulle underlätta för många barn, var föräldrar inte har råd att följa det sista modet. När jag började arbeta (det är ju oerhört länge sedan) så fick vi kvinnliga medarbetare inte bära långbyxor på jobbet. Tiderna förändras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, skoluniformen har en funktion. Många skolor i Spanien har det, både privata och offentliga skolor.

      Radera
  6. Hoppas du kommer att trivas på nya jobbet - med följda klädkoder, eller inte ...
    Det räcker att tänka efter vad som är passande när man åker in till civilisationen - det är rätt skönt att vara pensionär!
    En undran - pelargonfröna, har de kommit fram - måste vara ett par veckor sen jag skickade ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hel och ren och inte för mycket hud, egentligen.

      Och nej, här har jag inte sett ett endaste litet frö! Men vi har konstaterat att posten kommer väldigt sällan numer. Hoppas att det kommer! Gulligt att du skickat!

      Radera
  7. Oj! Skriva på för Dress code, det har jag aldrig varit med om. Jag är ju inte ett dugg intresserad av kläder (fast jag träffar ju rätt ibland eftersom jag har en likadan klänning som du ;-) ), men att ha smutsiga eller trasiga kläder är inte min grej. Okej. Ibland (ganska ofta) spiller jag mat på mig och då är jag ju smutsig ett tag.
    Halvnakna människor utanför stranden gillas inte! Men många sitter ju på barer och restauranger i sina badkläder. Det värsta jag sett var ett tidningsreportage i en campingtidning från en nudistcamping. I affären på området gick folk och handlade spritt språngandes nakna. GLÄÄÄ!!! Snacka om ohygieniskt och inte såg det särskilt trevligt ut rent generellt heller.

    Munskyddet... Hur många gånger har man inte glömt det på väg ut från ett hotellrum eller så?

    Hoppas du trivs på nya jobbet!

    Snygg tolkning också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att många bakar in det i de allmänna reglerna vid en anställning, som sagt så tror jag det är rätt vanligt. Tänk bara på all butikspersonal på stora kedjor.

      Nej, gillar inte heller att se halvnakna svettiga människor. Många män gillar ju att gå med bar överkropp och hur trevligt är det att sätta sig på en stol efter den?

      Måste se lustigt ut med munskydd på nudiststränder ...

      Radera
  8. Låter knepigt att tala genom munskyddet. Och sedan blir det ju knepigt om man ska ta det av och på eftersom fingrarna alltid innehåller en massa bakterier. Undrar ens om de hjälper. Men det är ju en helt annan fråga. Vad gäller "dress code" så är den ju inte direkt ovanlig här hemma heller. Skrivit på ett papper om den har jag aldrig men både när jag jobbat på SAS, inom resebranschen och som skolledare så har den gällt ändå.
    Håller med Ama om att ska man lämna stranden ska kläderna på. Vet att många strandserveringar runt om inte tillåter "oklädda" människor att vara där. Och vem vill äta med där om folk är oklädda. Inte jag i alla fall.
    Lycka till med nya jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du säger, jag tror många fler företag än vad man torr har klädesregler som personalen måste följa.

      Det är jobbigt att prata med munskydd på men när vi på jobbet sitter på plats så tar vi av munskydden, det är jobbigt att sitta med headset annars.

      Lidl har satt upp en skyld om att man måste ha på sig tröja för att gå in på deras lokaler. Tänk att det ens ska behövas ...

      Radera
  9. PS Idag gick kommentaren igenom på första försöket.

    SvaraRadera
  10. Skumt att man måste signera på ett papper och följa klädkod. Glömma munskyddet har man gjort men kommit på det precis i farten. Spännande med det nya jobbet!!
    Däremot gillar jag inte att man handlar i bar överkropp eller sitter inne på en restaurang i badkläder.
    Lycka till med det nya jobbet!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att det är så skumt med dress code, inte med tanke på hur folk ser ut ibland. Tänk shorts där skinkorna hänger nedanför till hälften och linnen som inte täcker så mycket. Har sett det både på män och kvinnor i alla möjliga åldrar.

      Radera
  11. När jag nu började arbeta med patienter för region Östergötland behöver jag inte tänka på klädkod. Tillhör landstinget, liksom.
    Ganska skönt ändå men jag behöver liksom inte mycket kläder längre. Billigt och bekvämt men lite tråkigt. Speciellt som en för detta Bangkokfru ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en dress code i sig: det ska synas att du arbetar där, det ska vara helt och rent, presentabelt för patienten.

      Jag har upptäckt att jag har dåligt med kläder i "mellanskiktet". Har hemmakläder och gå på restaurang-kläder.

      Radera
  12. Roligt att höra lita från din nya arbetsplats.
    Jag tycker det är bra med dress code. Sedan kan man naturligtvis titta lite mellan fingrarna, men vissa klär sig inte alls för där de är eller de representerar.
    Bar överkropp i barer och affärer är hemskt, tycker jag.
    Att glömma munskydd är säkert mycket vanligt och svårt att tänka på hela tiden.
    Lyckat till på jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka att det är trist att det ska behövas, egentligen. Men tycker det är bra, klara regler är oftast det särskilt när det gäller stora företag.

      Ja, det är inte lätt att minnas munskyddet hela tiden!

      Radera
  13. Jag håller med dig om att det är svårt att veta hur man ska klä sig ibland. Det skulle nästan vara skönt att ha en typ "uniform" på jobbet men det blir nog tråkigt rätt fort men det skulle förenkla. Ibland önskar jag att man fick ett klädtillägg i lönen om man måste klä sig propert när man ska vara ute och träffa kunder och se snofsig ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns de företag som faktiskt har klädkonton, och det finns de som har uniform som företaget köper även om det liksom är ganska vanliga kläder. Kostymer på mässor och liknande.

      Radera
  14. Ja det gäller att passa in....

    SvaraRadera
  15. Dresskod tror jag det finns på en hel del stora företag även här i sverige, inte får du gå omkring i bar överkropp på restauranger eller banker, kanske behöver dom inte ha. speciella kläder men dock ngt som passar för situationen.;) Tack för en mycket egen bra beskrivande tolkning av veckans ord.
    Härligt att du trivs på nya arbetet
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag tror det är vanligare än man tror även om man inte alltid tänker på det.

      Radera
  16. Heisann, det blir bar(e) en kjapp titt inn på forrige ukes postlagte svar utfordring bar... jeg henger etter med kommentarer. Flotte refleksjoner....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger också efter. Men det måste vara OK att göra det ibland.

      Radera