torsdag 27 augusti 2020

Gemsweekly Photochallenge nr 35 - Ljus

När julgranen var färdigklädd låg det alltid kvar en massa saker längst ned i lådan, oftast sådant som jag eller mina bröder skapat på dagis och i skolan. Dessutom låg det kvar små konstiga silverskålar med en klämma under.
- De är att sätta julgransljus i, riktiga stearinljus! Det gjorde vi förr i tiden, berättade mamma när vi var små.

Bild lånad från Smarta saker, dessa ljus är trådlösa! Lite habegär, faktiskt.

Hur fint det än är med stearinljus så är jag glad över de elektriska ljusslingorna. Att sätta små riktiga ljus i en gran låter lite flamsäkert. I betydelsen då att det säkert kommer börja flamma. 

Men det är klart, de elektriska ljusslingorna har sina nackdelar de med. En endaste glödlampa som lagt av och hela skiten vägrar lysa. Och vilket ljus var det nu vi vred av med på kvällen, vilket sitter löst? 

Men det mesta utvecklas och plötsligt blir det ett helt projekt att köpa ny julgransslinga! Ska det vara inne eller ute, vita eller blandade kolörer? Eller kanske bara blå? Hur lång ska sladden vara och hur många små ljus vill vi ska tindra i granen? Hur stor är granen, förresten? LED eller det där andra, vad det nu heter? Är de tillräckligt ljusstarka eller blir det bara som små ljuspunkter? Ska det kunna blinka? 

Det var det där med blinka ... Jätterolig funktion som finns på nästan alla julgransslingor numer. Fint att se när färgerna skiftar i mjuk övergång, lite roligt när det blinkar snabbt. En slinga vi hade fanns det ett vred där man kunde bestämma hur fort ljusen skulle pulsera. Men de flesta är ju förprogrammerade och man får trycka sig till önskad inställning. 

Hur roligt det än är med alla varianter av ljusskiftningar och blinkande så blir det ändå så att vi ställer in det på fast lysande ljus. Och det var egentligen detta jag skulle komma till: vem sjutton kom på att man skulle sätta det fasta ljuset på den sjunde tryckningen? Samma chip i alla slingor verkar det vara, alltid sju tryckningar. Det innebär att har man timer kopplad till julgransljusslingan så blinkar det hysteriskt när man på den tidiga morgonen kommer in i vardagsrummet. Varför är inte fast ljus på första platsen och sedan kan man ta alla blinkvarianter efter? Jag skulle vilja ha ett allvarligt snack med den där chip-programmeraren!

📷

Detta är min personliga tolkning av Gemsweekly Photochallenge med homonyma ord.
Klicka gärna på länken, där visas de andra deltagarnas tolkning i text och/eller bild av samma ord.
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge

10 kommentarer:

  1. Många minnen och kul tankar om detta med olika julgransbelysningar. Minns när vi hade levande ljus i granen när jag var liten men de avlöstes senare av elektriska ljus.Och alltid var det något ljus som inte fungerade...
    Och idag är ju varianterna många och likaså med blink och utan. Och i olika hastigheter. Ogillar verkligen blinkande ljus. Ingen harmoni alls.

    SvaraRadera
  2. Det minns jag faktiskt. När jag var liten hade vi bara "riktiga" stearinljus, alltid vita i julgranen och röda på en adventskrans på bordet. Minns att jag tyckte att det luktade så gott när mamma eller pappa blåste ut ljusen.

    Vi har ju ingen julgran så jag har noll erfarenhet av elektriska slingor. Vet bara att jag hatar dessa blinkande och migränframkallande slingor som står som reklam i skyltfönstren. Värst är dom med olika färger.

    SvaraRadera
  3. Jag minns den julen vi för första gången fick elektriska ljus i granen ... och de finns fortfarande kvar i sin originalkartong ... minns inte årtalet, men slutet av 50-talet tror jag :)
    Jag är inte så förtjust i dess hysteriskt blinkande slingor som finns - och skulle nog aldrig köpa en sån - en led-slinga med fast varmt vitt sken vill jag ha :)

    SvaraRadera
  4. Jag älskar mitt hysteriska julblink! Ju större hysteri desto bättre. Anders är inte riktigt överens med mig där, så vi brukar mötas nånstans på mitten.

    När jag jobbade på Skansen hade dom levande ljus i dom gamla gårdarna, det skulle ju vara "som förr". Sen brann det gamla posthuset ned på grund av ett levande julgransljus och efter det blev det elljus för hela slanten.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte kollat utbudet av julgransbelysning. Vi har ingen gran, den fick stryka på foten när vi bytte bostad. Men innan dess hade vi elektriska slingor med fast sken. Jag gillar inte blinkande lampor, särskilt inte på grannens balkong för de stör mig verkligen. Nej, jag har inte framfört några synpunkter.
    Ha det gott! Skönt att det är flera månader kvar innan det är aktuellt med julpynt!

    SvaraRadera
  6. Så bra med trådlösa ljus och slippa sladdarna i granen.

    SvaraRadera
  7. Märker att det var länge sedan jag köpte julgransbelysning för vår blinkar definitivt inte och det är jag väldigt tacksam för. Älskar att komma ner på morgonen under julhelgen och julgransljusen lyser med ett milt, gult sken. Hysteriskt blinkande skulle nog få mig i total obalans.😀

    SvaraRadera
  8. Levande ljus i gran låter som att be om en eldsvåda ... men visst, min farmor hade såna, det minns jag. När jag bodde i USA köpte jag slinga med blink till balkongen, röd-grön-blå-gul. Trodde jag skulle bli tokig, den inte bara blinkade, den tickade också! Ställde snart om till fast sken. Grannarna fortsatte blinka.

    SvaraRadera
  9. Fin bild, det är ett tag kvar dit :) Nej, julen orsakar tillräckligt med jobb åt brandkåren, levande ljus i granen låter livsfarligt. Sen kan ju dom moderna varianterna som du skrev fixa lite ljusspel också.

    SvaraRadera
  10. Heisann, heldigvis enda en stund til det er jul....

    SvaraRadera