lördag 1 augusti 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 31

Min sista vecka ... i övermorgon börjar jag heltidsjobb med schemalagda tider. Känns helkonstigt. Men det blir nog jättebra!


Godisbit nr 1
Ny strand nr 1. Sonen och mannen min ville snorkla så då får man leta efter en strand med stenar. Vi hade några härliga timmar vid stranden och som ni ser var det inte direkt knökfullt vid 14-tiden.


Det var lite väl mycket stora stenar där vi la oss och för att kunna komma i fick vi gå några meter åt ena eller andra hållet. Men det gjorde inte så mycket. Det var långt ifrån den bästa stranden i området men helt OK.


Godisbit nr 2
Lunchpaus med espeto vid stranden. Dessa grillade sardiner är faktiskt en riktig delikatess! Nu råkade vi sätta oss vid en lite dyrare chiringuito, strandrestaurang, så denna tallrik kostade 8 €, normalt tycker jag det brukar ligga 2-3 € lägre. Men de var goda! Vi har råkat på mindre goda också ... (men även supergoda för 5 € så ...)

Vad som irriterar mig är att där ligger vi och trängs på stranden
medan det är i stort sett tomt på de där parasoll- och solsängsuthyrarplatserna.


Godisbit nr 3
Ny strand nr 2! Vi hade lite tonårsvärldskrig här hemma i går vilket resulterade i att sonen fick vara kvar hemma medan mannen min och jag åkte till stranden. Det finns faktiskt gränser.

Hur som helst, vi åkte lite fram och tillbaka för att komma överens om en strand och det slutade med att vi hamnade vid den strand som är närmast oss och alla hotell. Vi kom dit vid 13-tiden och då såg det ut som på bilden ovan. En hel del parasoller men egentligen inte så farligt. Folk höll avstånd. Det där med stängda stränder


En timme senare hade "alla" gått på lunch! Det var liksom hur tomt som helst! Vattnet var helt suveränt härligt med lite vågor, rent, klart och varmt!

När vi sedan kom hem var sonen på bättre humör.


Godisbit nr 4
Nya glasögon på gång! Vi har pratat om det hur länge som helst, vi borde ta oss till optikern. Sonen får ont i huvudet av sina och på bilden ovan ser ni hur mina glasögon har fixat till sig: de har bågnat! Helmysko! Optikern sa att plast kan göra så när de har några år på nacken och det har ju mina vid det här laget.

Jag har varit lite närsynt sedan tonåren och det har egentligen inte ändrat sig mycket. Men sedan kom det där med läsglasögon. Suck. Progressiva glasögon är dock hur suveränt som helst.

Den här gången har jag valt lite andra färger än tidigare. Inte bruna glas på solglasögonen och inte bruna bågar. Om cirka en vecka vet jag vad jag gillade de besluten!

21 kommentarer:

  1. Det var jag som testade. Får inte till kommentarer. Detta är 10:onde försöket. Och Blogger vill att man ska logga in på Google och dte vill inte jag.
    Fina godisbitar.
    Önskar dig lycka till på ditt nya jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du är envis Ditte!
      Jag vet att jag förut hade trassel med vissa WordPress så där har jag nu mitt WordPress-konto jag loggar in med. Ha ringen aning om vad som ställer till det men vet att du inte är ensam.

      Radera
  2. Sardiner ÄR en delikatess. Älskar sardiner och försöker alltid att äta en portion när vi är i Spanien eller Portugal. De är så himla goda!
    Bra att sonen efter sitt straff hade lugnat sig. Du/ni får nog räkna med fler utbrott. Det ligger liksom i tonåringarnas natur om man säger så;-)
    Kul med nya glasögon, som du såklart ska visa upp på bloggen. Bra att du klarar av progressiva glasögon, det gjorde inte jag när väl ålderssynen hade kommit ikapp närsyntheten. Hade sjögång i tre veckor, så jag bytte till vanliga och läsglasögon.
    Så spännande det ska bli på ditt nya jobb. Önskar dig verkligen lycka till med den omställningen. Det tar säkert ett par veckor att vänja sig, speciellt om du ska jobba skift, men du är ju flexibel och det kommer att bli hur bra som helst. Gissar att du avrapporterar på bloggen... om du hinner med den vill säga;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyttigt är det dessutom med sardiner.

      Jodå, visst har vi våra fighter! Framför allt har det med datortider att göra, han är fastklistrad vid fanskapet.

      Jodå, visst måste jag visa upp glajjorna när de kommer. Hoppas att det blir en godisbit nästa helg, vi får väl se.

      Ja, det kommer nog att bli en omställning för oss alla tre. Och jag hoppas verkligen jag kommer hinna/orka med bloggen. Synd vore det ju annars.

      Radera
  3. Jag skulle behöva en sardin-ätar guide. Hur äter man? Äter man dom hela? Lämnar man något? Vad har man till? Frågorna är mååånga! :D

    Vad gäller svårt att kommentera så funkar varken Chrome Internet Explorer eller Microsoft Edge för mig, det enda som funkar är Firefox och därav att jag nästan aldrig kommenterar. Men jag läser iaf allt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker att det finns ett helt gäng olika sätt att äta dessa grillade sardiner. Jag brukar med kniven lufta bort köttet från huvud, stjärt och ben och klämma citron på. Inga ben brukar hänga med. Bröd och tomater är gott till, tycker jag. Beror ju på hur hungrig man är.

      Har du kollat det där med bocken på tredjepart cookies? Vet att det kan ställa till det. Kul att du läser och jag är glad att du tar dig tiden att kommentera.

      Radera
  4. Anders älskar sardinas, jag ratar dom. Smaken är det alls inget fel på men alla dom små otäcka benen som killar i halsen...

    Det ser lugnare ut på era stränder än vad det är här. I alla fall på dom här inne i stan, på Cura köar folk för att få tillgång till en ruta... På den tiden vi badade så gick vi alltid ned till andra eller tredje sittningen, då var det färre människor och man slapp i alla fall ha ståplats på stranden.

    Ska bli kul att se dina nya gafas! :-)

    Lycka till med jobbstarten - spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag brukar inte få några ben! Eller alltså, jag äter inte upp dem och det lossar så fint, tycker jag.

      Jag kan tänka mig att det vid vissa stränder är köer, det stod så i tidningen i alla fall. Men man ska tydligen inte lita på dem för som sagt, det var inte vidare mycket folk sista vecka i juli. Blir väl kanske värre veckan som kommer.

      Radera
  5. Vill ha. Både sardinerna och stränderna och vattnet. Lycka till på nya jobbet, hoppas du ska trivas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det bra godisbitar!

      Tack, jag hoppas också på det!

      Radera
  6. Trevliga godisbitar ... och stort Grattis till nya jobbet!

    SvaraRadera
  7. Vi har inte vågat att ta osd ut på stränderna under helgerna så det får bli en och en annan tur mitt i veckan. De där grillade sardinerna hör inte till favoriterna. Jag testar gärna=) Vilka skillnader i priser...
    J, det var verkligen bågade glasögon=0 Jag kanske ska springa förbi optikern och kllla min syn. Jag är även lite närsynt men inget har förändrats förutom att jag ser illa på nära håll nu med åldern. Intressant att få se vilket val av glasögon du gjorde.
    Trevlig Söndag
    Ps. Igår hade vi 43 grader, hot, hot, hot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar också rata helgerna men vi tänkte att vi provar, annars får vi åka hem igen och hoppa i poolen. Inte värre än så. Ibland ska man ju ha tur.

      Det är ett elände med läsglasögon! I dag har vi haft 40, alldeles för varmt!

      Radera
  8. Så, nu är jag tillbaka i kommentarsfältet igen. Hade bara min i-phone med mig på resan och den gillar inte ditt kommentarsfält, eller om det är tvärtom.
    Jag har sett att du börjar jobba i morgon men har missat vad du ska göra, eller har du kanske inte talat om det. Är lite nyfiken.
    Lycka till i morgon ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt, välkommen tillbaka! Det är ett kundtjänstjobb här i Benalmádena, nära och bra!

      Radera
  9. grillade sardiner är gott, jag saknar cien montadillos. goda oliver o små mackor

    SvaraRadera
  10. Som vanligt var det en härlig skål med godis :)
    Hoppas din första jobb-dag idag varit bra och att du kommer att trivas!

    SvaraRadera
  11. Hej Emma! Få se om jag kan få in en kommentar!
    Fina godisbitar! Älskar tex sardiner! Så länge sen jag åt det!
    Ni har väl hett antar jag. 38.6 i Torre, rekord för mig om jag varit där
    alltså.
    Lycka till med det nya jobbet, spännande!
    Kram P ♥♥

    SvaraRadera