tisdag 11 augusti 2020

Gemsweekly Photochallenge nr 33 - Rock

En av mannen mins favoritfilmer är Close Encounter of the Third Kind, Närkontakt av tredje graden, från 1977 och med Richard Dreyfuss i huvudrollen. Filmen cirkulerar kring en ytterst märklig klippa som heter Devils Tower.

Visit the USA
Bild lånad från Visit the USA.

Jag trodde att denna klippa inte fanns på riktigt, den är så konstig. Men det gör den faktiskt. Den ligger i Wyoming i USA och har bland annat blivit ett populärt ställe för bergsklättrare.

Troligen har denna udda klippa bildats av att magma sköt upp i höjden och stelnat. Sedan har omkringliggande lager eroderat under 50-60 miljoner år medan detta blev kvar. Helt fascinerande! Det ser så konstgjort ut.

Den amerikanska ursprungsbefolkningen har väldigt final kring hur klippan kom till. En berättar att sju flickor plockade blommor och blev anfallna av en björn och klättrade rädda upp på en klippa. Uppe på klippan bad de den Store Anden om hjälp och han höjde klippan upp till himlen för att björnen inte skulle nå flickorna. Än i dag kan man se björnens rivmärken på klippan. Flickorna nådde säkerhet i himlen och blev stjärnkonstellationen Plejaderna.

Bild lånad från Des Fenêtres sur le Monde

Det finns hur mycket som helst att berätta om denna speciella klippa, till exempel detta:
  • Den är ett nationalmonument.
  • De infödda (cheyenne, sioux med flera) kallar den för bland annat Björnens bo och är helig i deras kultur.
  • Klippan har varit med i flera filmer.
  • Man vet inte exakt hur klippan har kommit till.
  • Klippan är 386 meter hög.
  • Man bör inte klättra där under juni av respekt för de infödda men det struntar en del i ...

Lite avundsjuk blir man ju på dem som faktiskt har varit där och sett Devils Tower på riktigt (som Ama de Casa), inte prompt klättrat i den. Det känner jag inget behov av.

📷

Jag tror jag måste förklara mig lite.

När jag är med i denna tolkningsutmaning så brukar jag skriva om det som jag först kommer att tänka på när jag ser ordet, något som jag vill berätta om. Den här veckan ploppade det inte upp på svenska utan det första jag tänkte på var Devils Rock. När jag sedan började läsa mer om Devils Rock visade det sig att så heter det inte alls utan Devils Tower.

Men eftersom det är min blogg och tolkningen är fri ...

📷

Detta är min personliga tolkning av Gemsweekly Photochallenge med homonyma ord.
Klicka gärna på länken, där visas de andra deltagarnas tolkning i text och/eller bild av samma ord.
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge

18 kommentarer:

  1. Vilket intressant inlägg! Har varken sett filmen eller hört om talas omDevils Tower. Men du hade inte kunnat välja ett mera passande bidrag till temat.

    Så det är det första du tänker på när du skriver dina inlägg till utmaningen. Jag trodde ju att det var irl upplevelser som du beskrev. Du är ensam om att tolka temat "på ditt sätt", vilket jag ju redan kommenterade förra veckan. Jag gillar din "approach" skarpt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en häftig klippa!

      Jag brukar skriva om det jag först tänker på, oftast är det något som på något sätt betyder något för mig. Inget är påhittat utan det är upplevda saker (som maskrosorna) eller som i detta fallet ett ställe som verkar var väldigt intressant.

      Uppskattar att du gillar mina tolkningar!

      Radera
  2. Visst är tolkningn fri och bloggen är din; jag gillar att du gör det på det sättet :-) så fick jag lite nytt att lära dessutom. Båda bilderna är fina, i synnerhet den andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fina bilder som jag lånat! Tänk så naturen kan få till det.

      Roligt att min tolkning gillas!

      Radera
  3. Intressant och rolig vinkling på veckans temaord. Devils Tower finns absolut och är hur ghäftig som helst. (Har besökt den och området omkring ett par gånger under tiden jag bodde i USA)
    Har sett filmen, "Närkontakt av tredje graden" som jag tyckte var bra.Men det är många år sen.
    Visst är tolkningen fri och det är ju roligt att se vad som dyker upp i huvudet och vad man får i tankarna till orden.
    Jag tänkte också, i samband med temat, på Austraien och Ayers Rock.En klippa och ett område som är helt fantastiskt och lite kan likna Devils Tower men området är mycket större.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då får jag allt bli avundsjuk på dig med som verkligen sett klippan.

      Roligt att du gillade filmen, det trodde jag faktiskt inte. Det är ju science fiction. Men man ska ju akta sig för att stoppa folk i mappar, helt klart.

      Ska bli intressant att se ditt bidrag (vilket nog är publicerat men ännu oläst av mig.)

      Radera
  4. Den var verkligen mäktig den klippan! Men jag kände inte heller nån större lust att klättra på den :-)
    Filmen var jag dock inte sådär jätteimpad av...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att den var mäktig att se! Och man kan ju inte gilla allt som andra gillar ...

      Radera
  5. Glömde: Snygg tolkning! Och Rock på engelska blir ju (bland annat) "klippa" och en klippa är Devils Tower i allra högsta grad :-)

    SvaraRadera
  6. Häftig klippa och en snygg tolkning!

    SvaraRadera
  7. Häftiga bilder, intressant och lärorikt inlägg! Självklart gör du din egen tolkning av temat! Det skulle vara ganska tråkigt om alla inlägg var likartade.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. En väldigt fin tolkning på ordet rock! Intressant också på olika sätt. Gillar tanken på flickorna som klättrade upp och så högt att de blev Plejaderna. Dem ser jag ofta på när stjärnhimlen syns igen. Härligt och stort tack för din tolkning!

    SvaraRadera
  9. En tolkning kan alltid var individuell och den är din och bra.
    Lycka till på jobbet, trots strulet i början, blir det nog bra.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Den klippan var en ny bekant för mig!

    SvaraRadera
  11. Häftig klippa och du bjöd på en intressant story runt den.

    SvaraRadera