lördag 22 augusti 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 34

Tur att det inte är choklad i min Lördagsgodisskål, den hade smält på en gång eftersom det är 36 grader ute. Jag ställer istället fram en skål med andra godsaker ur veckan!

Godisbit nr 1
Brevankomst! Anki visade i våras bilder på sin vackra pelargon och jag bad henne hålla koll på den, kanske det skulle bli fröer på den. Och jodå visst gjorde det det och Anki mailade mig om min adress.

Observera bakhjulet som är uppe på trottoaren ...

Den som väntar på något gott får ibland vänta länge. Fyra veckor tog det för kuvertet att dimpa ned i brevlådan här! Vet inte varför jag blir så förvånad över den långa leveranstiden, egentligen. Särskilt inte när man ser de spanska postbilarna stå parkerade på samma ställe i över en vecka ...

Tack snälla, Anki! Några av fröerna ligger i blöt, nu ska här sås!

Nä, så där ska inte en luftrot se ut, skrumpen och grå ...

Godisbit nr 2
Återfuktade rötter! Orkidéerna som slog ut i början av februari har blommat över och börjar nu lägga energi på att skapa fler rötter och blad. Luftrötterna suger fuktigheten ur luften men när den ligger på 20 % är det inte lätt, finns inte så mycket att suga då. Så då torkar rötterna. Ett sätt att återfukta är att spraya rötterna men fukt kan samlas i bladvecken och då är risken stor för att hela växten ruttnar.

Jag provade att ta en fuktad kökshandduk och svepa kring blad och luftrötter och lät den stå så ett tag. Det funkade riktigt bra, rötterna sög åt sig av fukten och svällde upp igen!

Tittut!

Godisbit nr 3
Bönsyrsor! Jag vet, de har hamnat i Lördagsgodisskålen förut men jag tycker de är så kul och jag blir alltid så glad när jag ser dem i trädgården. Den där som kämpade sig upp där var inte så så stor, kanske tre centimeter. 


När den skulle fortsätta upp på kakelväggen gick det inte så bra, den glatta kakelskivan gav inte mycket till fäste så den trillade ned på plattorna igen. Med tanke på katterna i faggorna lyfte jag (med poolhåven) upp den lille bönsyrsan och satte den ibland buskarna istället. Sedan vet jag inte vart den tog vägen men den har det säkert bra där bland alla otrevliga kryp den kan mumsa på.

Godisbit nr 4
Tinto de verano! Vet ni hur gott det är med ett glas med kall tinto de verano när det är dallrande 36 grader och det är så torrt i luften så man känner hur tungan nästan klibbar fast i munnen!

Tinto de verano betyder sommarrödvin och man kan köpa det färdigt på flaska eller göra själv. Det är rödvin blandat med Gaseosa i lika delar så styrkan blir inte riktigt lika förrädisk som sangria kan vara. Gaseosa är lite som Sprite eller sockerdricka. Resultatet blir ett lättdrucket rödvin med "spruttel". 

Skål!

19 kommentarer:

  1. Hahaha, vet inte om man ska skratta eller gråta över den spanska postgången. En sak är säker, jag ska aldrig mer klaga över den svenska... Sist jag väntade ett brev från Sevilla tog det 11 dagar för dom att leverera. För er som inte vet, det ligger alltså ac 20 mil bort och tar således drygt två timmar med bil. Man skulle ju i teorin kunna GÅ dit flera gånger på den tiden det tar för dom... för att inte tala om att cykla. Oh well... Mañana mañana! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur den svenska postgången är just nu men vet att det för några år sedan var många som klagade. Tror den svenska och spanska postens tjänstemän har gått samma kurs.

      Just ja, i veckan fick vi ett annat brev från Sverige, det var daterat i maj ...

      Radera
  2. Vilka trevliga godisbitar. Vad roligt att du fått fröer av Anki och de kommer säkert att ta sig. Men otroligt lång leveranstid. Märkligt. Men nu är de ju framme. Kul med bönsyrsorna och visst är det roligt att följa dem.
    Tinto verano är gott och jag gör det alltid själv. Blir mindre sött. Oftast använder jag mineralvatten med citronsmak i stället för läsk.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas och tror att Ankis fröer tar sig. Nu ligger de i jord, i alla fall.

      Smart där med mineralvattnet och citron. Det får jag prova vid tillfälle!

      Radera
  3. Hm. Mina orkidéer blommar ideligen, men nog är deras luftrötter fula, torra och vedartade - verkar inte som om de lider av det? Ser de för eländiga ut tar jg helt sonika bort dem ... Kul med pelargonfröer, inget för folk med så dåligt tålamod som jag har, tror jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag har förstått det så bör rötterna helst vara vackert vätskespända de med, de är ju en reserv just när det är lite torrare. Men om dina mår bra och blommar fint så är det ju jättebra, du har hittat ett sätta att sköta dem som fungerar hos dig.

      Jodå, tålamod har jag oftast och det är så kul att så eget, att se hur växten utvecklas!

      Radera
  4. Så himla bra att de kom fram till sist ... hoppas de gror som de ska nu bara.
    Bönsyrsan är en rolig prick - tror den var tacksam för hjälpen att komma upp i grönskan. Tinto verano ... intressant blandning - måste nog testa det :)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. La fröerna i jord nu i morse så nu gäller det att hålla koll på det så det inte torkar ut. (Jorden här är så konstig, tycker jag!)

      Visst är bönsyrsor lustiga! Tror också den föredrog en buske mot kattens mage.

      Ha en fin söndag du med!

      Radera
  5. Anki är så himla gullig! Hon vet precis vad hennes bloggläsare uppskattar, är intresserade av och gärna vill ha. Å kortet som följde med gillar jag också skarpt!
    Bilden på luftroten ser ut som en stubintråd på en gammal granat;-)
    Bönsyrsor ser roliga ut även om jag alltid blandar ihop dom med såväl vårtbitare som gräshoppare. På bilden ser din bönsyrsa ut som en stor och limegrön kopia av en harkranke.
    En välfylld godisskål även denna lördag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kortet är jättesött, glömde skriva det.

      Om man ställer de tre krypen intill varandra så ser du klart skillnaden. Bönsyrsan är spretigare med sina ben och kan inte hoppa på samma sätt. Men jag antar att de är nära släkt. Nähä, titta! De är närmast släkt med termiter ock kackerlackor. Yick!

      Radera
  6. Hoppas att pelargonierna växer snabbare än dom reser... Himla gulligt av Anki!

    Operation "rädda orkidéerna" verkar gå bra :-)

    Operation "rädda bönsyrsan! verkar också ha lyckats. Kul bilder!

    Tinto de verano är inte dumt det, läskar gott i sommarvärmen. Fast den funkar på vintern med sitt namn till trots ;-)

    Tack för godiset som för min del blev ett måndagsgodis. Ibland blir tiden knapp :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får hoppas att de sätter igång at gro, det kan ta lika lång tid som resan tyvärr.

      Tinto de verano, det är väl sommar någonstans på jorden så det är ok. Och dessutom är ju spanska vintern som svensk NORMAL sommar. Å vi är ju svenskar ...

      Radera
  7. Små trevliga godisbitar.
    Vad kul att få brev med en gåva. Ja, posten i Spanien är ett kapitel för sig självt, tyvärr.
    Gillar syrsorna,så fina.
    Tinto de verano är gott, fast här behövs rödvin för att värma sig innifrån mellan regnskurarna,hi,hi!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herre gu ja. I går såg jag en postbil parkerad på en gata intill, ska bli intressant att se om den står kvar där i dag med.

      Ja, en kall tinto de verano i rugget för nog inte så mycket värme till kroppen!

      Ha det bra du med Lena!

      Radera
  8. Bönsyrsan är lite av en fulsnygging, klart tjusigare än cikadorna. Låter hen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cikadorna är ena rätt tråkiga rackare, det är väl därför de låter så mycket, de måste locka ned något.

      Om bönsyrsan låter? Bra fråga! Har inte hört något och de är ju eg ingen syrsa. Google-google .... De kan tydligen göra korta "hizzing sounds" för att varna.

      Radera
  9. Tinto Verano dricks ofta här i krokarna och jag föredrar att göra den själv. Ofta med Sweppes lime zero och massor av is. Här är det även hett. Vissa dagar har vi hållt oss inomhus i AC eller på varuhusen. Igår såg jag en lite ödla som skulle klättra upp för vår glatta dörr. Medan vi ledde ödlan till bättre väggyta kunde vi gå in genom dörren. Man blir så glad för all liv och rörelser som klarar sig igenom denna hetta samt jag.
    Choklad är inte aktuellt i denna hetta.
    Smält inte bort utan ta ett dopp
    Kram

    SvaraRadera