tisdag 26 juli 2016

Ankomst till Arlanda

Man är lite mör i kropp och huvud när man startar dagen klockan tre på morgonen.

Dagen rivstartades med att få ihop allt det sista i resväskorna, ta sig till Belgrads flygplats, checka in väskor och oss, säga hejdå till svärmor och tacka för allt, passera en mycket strikt passkontrollant, säkerhetskontrolleras (där sonen väska alltid dubbelkontrolleras av någon för mig outgrundlig anledning), gå om bord... De har i Belgrad lite bakvänd ordning där varje säkerhetskontroll sker vid respektive gate. Undrar varför ...?

Flygresan gick bra, trevlig besättning, passkontrollanten i Sverige var inte lika strikt som i Italien och Serbien. Bara väskorna kvar...

Och vid bagageband nr 5 är det totalt kaos! Fullständigt! Det är massor med folk, det är resväskor överallt på golvet och en del är trasiga, det står inrullade bagagevagnar fulla med trunkar, specialbagaget ligger utspritt. Kaos!


Det enda stället det inte finns väskor på är själva bagagebandet, det är helt tomt. Och stillastående. Inte en Arlandamänniska syns till att fråga vad som försiggår.

Först ställer vi oss med de andra resenärerna och väntar men sedan börjar jag bli sur, arg och irriterad så jag börjar leta bland väskorna och hittar en av våra tre. Två saknas alltså. Jag går igenom alla de hundratals väskorna en gång till men nä. Då börjar faktiskt bandet att snurra och så kommer det ännu fler väskor, så även våra. Som tur var så var de hela, såg många som inte var det.

Mannen min stod under tiden stilla med sonen och vårt handbagage. Han såg mig kliva runt där med svart i ögonen och med ett stort åskmoln över huvudet. Jag var så arg! Jag trodde jag kom hem till organiserade Sverige!? Varför var det kaos?

Hur som helst, mamma och pappa stod där och mötte oss med öppna armar. Nu är jag lugn igen.

32 kommentarer:

  1. Jag förstår dig fullständigt! Jag blir också galen när saker och ting inte fungerar som dom ska... Fast jag har börjat vänja mig med att i det här landet får man försöka ha liiite mer tålamod ifall inte blodtrycksmedicinen ska behöva ökas upp. :-)

    Jag tycker det är smart att ha säkerhetskontrollen vid gaterna. På själva terminalområdet kan man skaffa på sig grejer med hjälp av "insiders" eller helt enkelt roffa åt sig en kniv som man skulle ha blivit av med i säkerhetskontrollen innan...

    Ha en skön vistelse i Sverige! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är nog en bra aspekt det där med kollen precis innan man går ombord. Som du säger, finns mycket användbart om man har ont i sinnet.

      Radera
  2. Bagagehanteringen är en sak som bara ska fungera men allt som oftast inte gör det :( Nu flyger jag så sällan så jag berörs ytterst sällan men min man flyger ibland flera gånger i veckan och berörs ibland. Som tur är får väskor som tillhör så flitiga kunder VIP-behandling och kommer sällan bort och kommer alltid bland de första på bandet. En gång råkade de dock skicka hans väskor till typ helt fel land och det tog ca 50 timmar att få tillbaka dem. Då hade försäkringens tidsgränser för två nivåer av ersättning hunnit passera och han kunde ungefär köpa sig en komplett ny garderob. Nu har gemene man de rättigheterna och det är skruttdåligt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ny garderob är inte illa! Men det är också rätt mycket bök.

      Radera

  3. Usch sånt är hemskt. Jag blir rosenrasande när så sker. Skönt att du lugnat ner dig... Ha en fin fortsättning....

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är sällan arg länge, tillhör dem som är alldeles för kortsinta egentligen!

      Radera
  4. Hej Emma jag trodde ni flugit till Spanien när jag läste om bagage .Men Arlanda nej nej ha en fortsatt bra semester o sov ut erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis Erkki! På något sätt tror man att det är där eller i Serbien det skulle ske, inte i Sverige.

      Radera
  5. Tycker också att det ur säkerhetssynpunkt är bra att ha kontrollerna vid gaten. Med tanke på hur läget är i Europa just nu kan man ju inte lita på att till exempel alla anställda i butikerna är "rena".

    Ja, ett sådant kaos har jag då aldrig sett på Arlanda. Semestertider kanske. Om du googlar på "bagagekaos Arlanda" så ser du att bagagekaos är ganska vanliga även här.

    Är glad att era väskor var hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite orolig var jag när jag såg de andras. Men vi har bara mjukavskal på väskorna samt satt remmar runt dem, tror det hjälper. Hjälper i alla fall vid identifieringen eftersom merparten av väskorna - precis som våra - är svarta.

      Undrar om det är vanligt med säkerhetskontroll vid gaten? Har inte sett det förut men det är ju inte så ofta jag flyger å andra sidan.

      Radera
  6. Sonoralarsson27 juli 2016 19:29

    Men nu börjar du väl låta lite "gnällig". Det är semestertider i hela Europa! Semestervikarier som gör så gott det går! Och din transfer ut till flygplanet i Rom..... Säkerhet, säkerhet och åter igen säkerhet! Det ska vi väl bara vara tacksamma för!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Swedavia tar ut stora avgifter av flygbolagen för handling som vi passagerare i sin tur betalar via biljetten. Jag skiter i om dom har sommarvikarier eller inte, väskor ska inte ligga i drösar på golvet och vagnar, vissa helt sönderslagna, så att man inte ens kommer fram till bandet. Har själv jobbat på Arlanda många år och aldrig sett något liknande. Under all kritik för en interntionell flygplats. Rom-incidenten var f.ö. humor, inte gnäll, men det verkar ju ha gått vissa förbi.

      Radera
    2. Senoralarsson27 juli 2016 20:45

      Ojdå! Det var ord och inga visor! Ja sen beror det väl på vilket holdingbolag man anlitar......
      Har inte som du arbetat på någon flygplats så har inga kunskaper om organisationen. Däremot har sonen varit based på Fiumicino, Rom, bl.a. Så lite information ang flygsäkerhet har jag nog fått.

      Radera
    3. Det här var ett rent organisatoriskt fiasko, Swedavias ansvar 100%. På Rom gick det en väg för ramptrafik mellan terminalen och planet 10 meter bort så istället för att spärra av vägen bussade man paxen. Helt förståeligt men komiskt för den oinsatte passageraren.

      Sen att i sin första kommentar på någon annans blogg bräka ur sig att författaren är gnällig trots att du inte upplevde situationen anser jag var mindre lyckat.

      Radera
  7. Vi har blivit av med vårt bagage typ tre-fyra gånger under alla våra resor till diverse länder och kontinenter. Alla gånger på Arlanda... 😣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Senoralarsson27 juli 2016 20:49

      Men blir man av med bagaget på Arlanda, så är det ju inte Arlandas fel, ialla fall inte i normalfallet, utan avsändande flygplats.....

      Radera
    2. Med den röran så är jag inte förvånad. Som BP skriver så är kaoset inte direkt ovanligt, tydkigen. Man kunde ju tänka sigvatt de skaffat sig bättre rutiner för ev semestertider - om det nu är orsaken - men det verkar inte riktigt så.

      Den avsändande flygplatsen kan väl ha skickt rätt men mottagaren kanske av misstag skickar vidare till annat ställe? Eller skickar vagnen till fel band? Väskan trillar av utan att någon ser och slängs sedan upp på fel vagn? Varianterna är otaliga.

      Radera
  8. Jag får en känsla att du inte gillar att flyga, eller har du bara haft otur på de senaste resorna? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först och främst så reser jag inte så väldigt ofta. Fast jag har inget emot det, flygandet alltså.
      Allt har gått bra men det här var faktiskt inte någon höjdare på något sätt.

      Radera
    2. Först och främst så reser jag inte så väldigt ofta. Fast jag har inget emot det, flygandet alltså.
      Allt har gått bra men det här var faktiskt inte någon höjdare på något sätt.

      Radera
  9. Välkomna till Sverige!
    Vad gäller Arlanda är jag inte förvånad över oredan. Verkligen roddigt! Men liknande tycker jag mig uppleva lite här och var runt om...Men det är inget försvar alls. Bagagehanteringen ska bara fungera. Och gör den inte det så ska det finnas personal som informerar för info är alltid viktigt. GRRRR!
    Ofta får de som har bagage att hämta också vänta väldigt länge på Arlanda. Går väskorna dessutom sönder så ska man stå i ny kö för att få ersättningsväskor och det brukar också ta rejält med tid.
    Men slutet gott, allting gott.
    Önskar er fina dagar härhemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Som du säger, information! Så viktigt. Och det glöms alltid bort.

      Radera
  10. Hmmm... Finns det inte internetuppkoppling i Sverige? ;-)

    Hoppas ni har det hur härligt som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är på sommarstället utanför Kalmar just nu och plockar körsbär. Der är knappt styrfart på uppkopplingen så jag samlar på mig tankar och intryck!

      Radera
  11. Bagagekaos kan man ju bli helt galen på när man reser. Iaf på vägen dit, på hemresan spelar det ju ingen större roll för det mesta. Min kompis väska blev förstörd på vägen hit till Boston i veckan, hon fick 130USD från British Airways. Helt ok med tanke på att den hon lånat väskan av hade sagt att hon kunde slänga den när hon kom hem eftersom den ändå var så sliten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast går ju allt perfekt ock man tänker inte mer på det. Det är är det krånglar som man reagerar. Och blir så himlans irriterad. Jag skulle bli irriterad även om jag satt hemma och väntade på en väska på vift, oftast har man ju väskan fylld med nya saker dessutom. Pengar för en gammal väska låter ju som en bra affär!

      Radera
  12. Tidig morgon, kinkik säkerhetskontroll, kaos med väskor, minst tre saker för mycket.
    Hoppas ni får det trevligt i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack sent om sider, allt har gått bra och vi har haft det så bra!

      Radera
  13. Hej

    Trubbel med bagaget har vi varit förskonade med men i Amsterdam förra året blev flyget plötsligt intällt 10!!! minuter före boarding. Det blev tåg till Bryssel ist. Tog över 3 timmar. Klagade på KLM:s hemsida när vi kommit hem och fick 500 Euro i ersättning:)

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att ni i alla fall fick lite plåster, ett rätt bra sådant också. Fast fy för att sitta där och det sedan ställs in!

      För några år sedan blev vår flight hem från Mallorca 12 h försenad, planet stod trasigt i Stockholm. Vi var ju glada för vi fick en extra sol- och baddag samt jag tror även pengar men stackarna som satt på Arlanda blev ju av med den semesterdag på Mallorca.

      Radera
    2. I efterhand kan man tycka att det var OK. Flyget kostade 5900 kr men att sitta på ett överfullt tåg utan ngt att äta var inte kul. Folk satt på sina bagage i gångarna. Som tur var köpte vi varsin läsk i en automat på perrongen. Ersättningen var enligt EU-regler och jag hade kontakt med en jättetrevlig tjej som satt i London. Hon fixade allt, pengarna var på mitt konto inom en vecka. Inte illa tycker jag. Detta var KLM.

      Radera
    3. Det är skönt när det funkar bra med reklamationer - det sägs vara ett av de bästa försäljningsargumenten.

      Radera